Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » piątek 05 sierpnia 2022, 14:16

Po pierwsze, cały czas widzisz tylko różnicę w prowadzeniu pojazdu, a ja w wykonywaniu zawodu.

Gdybyś kiedyś jeździł z przyczepą to wiedziałbyś, że najtrudniej cofać z krótkimi wąskimi przyczepami.
Im dłuższa przyczepa tym wolniej się "łamie", tym więcej masz czasu na reakcję.
Gdy masz cofać z małą przyczepką, to jak ją zobaczysz w lusterku, to znaczy, że jest tak złamana iż trzeba już jechać do przodu.

Dodatkowo nie wiem czy wiesz, że od chyba 10 lat standardowym wyposażeniem przyczep kempingowych są movery.
Na kempingu większość odczepia przyczepę i sterując pilotem wprowadza na parcelę.
Dodatkowo coraz więcej samochodów jest wyposażonych w asystenta parkowania z uwzględnieniem przyczepy.
Poza tym mawet ciągnąć przyczepę nie masz obowiązku cofać.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » piątek 05 sierpnia 2022, 14:42

Ale ja doskonale wiem, że mała przyczepa łamie się szybko, jeżdżę małymi i dużymi. A tak naprawdę jeszcze ważniejsze jest wykonywać małe ruchy kierownicą, jeśli się troszkę zgubi i zacznie za dużo kręcić raz w lewą raz w prawą to trudno z tego wyjść. Przyczepkę cofając trzeba prowadzić jak po szynach od początku do końca i nie ważne wtedy czy jest mała czy duża.

Ale jak widzisz, mimo licznych udogodnień, zdarzają się takie sytuacje jak na mały plac PSZOK i jeśli ktoś nie ma umiejętności, zabiera później czas czekającym w kolejce a i tak jest zmuszony odczepić przyczepkę i wyjść z nią z placu pod pachę.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » piątek 05 sierpnia 2022, 15:14

Co to jest PSZOK?
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » piątek 05 sierpnia 2022, 15:32

Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » wtorek 09 sierpnia 2022, 20:46

szofer80 napisał(a):....temat, który poruszyłem potoczył się po mojej myśli to zbieg okoliczności

Nikomu z branży się nie śniło, że można dać uprawnienia kat A1 na podstawie przesłanek
(solidnych ale jedynie przesłanek) i przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa. Czy świat się zawalił, czy dramatycznie wzrosło niebezpieczeństwo drogowe z dania A1 ? Mineło już sporo lat można pokusić się o jakiś konkluzje.
A ile po mnie jechano co ja wypisuję o A1 ? Poza tym z tego co czytam, jesteś tu głównie krytykiem. Nic Jesteś wielki bonzo w komentarzach ale niczym specjalnym się tutaj pochwalić nie możesz.

Gdybys byl bardziej " swiatowy " wiedzialbys, ze w EU byly kraje w ktorych majac kategorie " B " dostawalo sie na dziendobry kat. A1. Tyle, ze EU sie to nie podobalo i zmienili. Czesc krajow sie do tego nie przylaczyla. I Ty piszesz, ze sie w pale nie miescilo, pytanie tylko komu ?

Ile ludzi poszlo przez Jordan, bo sie nie szkolili albo nie doszkolili, to tylko Pan Bog, Lucyfer, Allah i Budda racza wiedziec, jak o kims zapomnialem, to siory !

Moge pochwalic sie, ze wyszkolilem ponad 1 000 kierowcow, a Ty ?

:wink:
Ostatnio zmieniony wtorek 09 sierpnia 2022, 21:18 przez ks-rider, łącznie zmieniany 1 raz
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » wtorek 09 sierpnia 2022, 20:59

Cyryl8 napisał(a):A tak na poważnie, czy te kategorie prawa jazdy jakie masz w podpisie, to w celach estetycznych?
Bo z tego co piszesz nie za różowo to wygląda.


Jak widac kazdy trol moze to sobie wpisac w stopke, gdybym umial, to dawno u mnie stalo by

Lotniskowiec
U-Boot
Jumbo Jet

:mrgreen:


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » wtorek 09 sierpnia 2022, 21:12

szofer80 napisał(a):Zacznijmy od tego, ze prawo jazdy B kompletnie nie powinno obejmować przyczepek. Widzę dość regularnie co jakiś czas na małym placu PSZOK ile są warte uprawnienia dane za darmo na przyczepkę lekką jak ludzie na tym małym placu zabierają innym czas, kluczą, manewrują a i tak wychodzą z placu z przyczepkę trzymając dyszel pod pachą. a kategoria B+E powinna być zmodyfikowana i obejmować obligatoryjnie C1. Kto to słyszał mieć uprawnienia na przyczepkę i nie mieć z nią na kursie i egzaminie nic do czynienia.


Znowu wychdzi Twoja niewiedza dotyczaca histori " mienia " uprawnien. Wszystko to bylo !

W Niemczech w 1982 r gdy wymienialem PJ z polskiego na niemieckie dostalem kategorie III

Na ta moglem prowadzic ciezarowki do 7,5 t z jednoosiowa przyczepa o CMD 11 ton. Calosc to 18,5 tony. W tym czasie i pozniej wzroslo natezenie ruchu, i zaczely sie wypadki ludzi ktorzy wlasnie majac kat III prowadzili te ciezarowki podczas przeprowadzek, bo kzdy mogl takowa wto 3,5 tony ypozyczyc.

Ubezpieczelnie zaczely bic na alarm, i skonczylo sie rumakowanie, bo prawodawca poszedl po rozum i zmienil przepisy !

Podobnie bylo t kategoria BE moglem prowadzic zestaw 7 ton, obecnie to zaledwie 3,5 t a jak chcesz targac tak jak bylo kiedys 4,250 kg, to zasowasz do szkoly i siem szkulisz ! :mrgreen:

Wszelakie ograniczenia wynikly z

1. wzrostu natezenia ruchu / przybycia pojazdow na drogach

2. zwiekszenia sie liczby wypadkow w tych kategoriach PJ

Rozumiesz ? Bardziej prosto wytlumczyc sie tego nieda !

P.S. Niemam absolutnieproblemu z wiekiem uprawiajacym do wykonywania zawodu. Mam jednak problem z wyszkoleniem, bo na drogach coraz wiecej debili !


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » czwartek 25 sierpnia 2022, 11:35

Znowu wychdzi Twoja niewiedza dotyczaca histori " mienia " uprawnien. Wszystko to bylo !

Ale moim głównym celem nie jest analiza jak było tylko to, nie jest upieranie się nad jednym czy drugim rozwiązaniem tylko żeby uporządkować prawo jakie obecnie mamy, czyli jest część uprawnień przyznana albo bez żadnych przesłanek albo przesłanki są do rozszerzenia uprawnień a nie można z tego skorzystać. Sytuacja jest bardzo podobna do sytuacji jaka była z A1. Czyli: Primo nie daje się żadnych uprawnień na skuter za free a jeśli już nie cofamy tych uprawnień to robimy jazdę jednośladem bezpieczną nie tylko dla dzieci. Czy jak dorosła osoba ma jeździć jednośladem to dostosowanym do jego wagi i z odpowiednim przyspieszeniem. I tak się stało i zostało to pozytywnie przyjęte, nic się wielkiego nie dzieje, nie ma żadnych statystyk, które byłby by ściśle związane z kat A1 i stawiały ją w złym świetle. Tak samo dziś kierowca B+E wybiera trudniejszy w prowadzeniu wariant z przyczepą niż mógłby wybrać pojazd C1. Różnica jest tylko taka, że problem dotyczy mniejszej liczby zmotoryzowanych i nie ma lobbystów na przepchnięcie tego pomysłu. Jest to ciężarówka ze zwykłą skrzynią, z podobną ilością biegów i obsługą. A problem ciamajd dopuszczonych do ruchu to zupełnie inny problem, kto umie zgrabnie prowadzić maxi busa poradzi sobie i z taką ciężarówką. Wydaje mi się, że powiedziałem już wszystko w temacie i nie mam nic do dodania, czyli kat B powinna obejmować tylko pojazdy silnikowe a kurs i egzamin B+E powinny być zmodyfikowane, obejmujące prowadzenie pojazdu C1. Ewentualnie jeśli nie cofamy uprawnień kurs B powinien być rozszerzony o elementy z przyczepką ale też osoba, która sobie tego nie życzy miała możliwość pominąć te elementy kursu i mieć to jakoś zapisane w plastiku.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » czwartek 25 sierpnia 2022, 15:43

szofer80 napisał(a):...I tak się stało i zostało to pozytywnie przyjęte, nic się wielkiego nie dzieje, nie ma żadnych statystyk, które byłby by ściśle związane z kat A1 i stawiały ją w złym świetle. Tak samo dziś kierowca B+E wybiera trudniejszy w prowadzeniu wariant z przyczepą niż mógłby wybrać pojazd C1. Różnica jest tylko taka, że problem dotyczy mniejszej liczby zmotoryzowanych i nie ma lobbystów na przepchnięcie tego pomysłu. Jest to ciężarówka ze zwykłą skrzynią, z podobną ilością biegów i obsługą. A problem ciamajd dopuszczonych do ruchu to zupełnie inny problem, kto umie zgrabnie prowadzić maxi busa poradzi sobie i z taką ciężarówką....


mam coraz większe wątpliwości w to co dopisujesz pod postami.
nie bardzo wiem o co chodzi z tymi kat. A1 itp., ale te pojazdy są w dalszym ciągu motocyklami, którymi tak samo jeździ się w celach hobbystycznych, różnią się tylko wilkością, osiągami.

natomiast kat. E do B dotyczy przyczep do pojazdów osobowych.
kat. C1 dotyczy transportu.

do pierwszego musisz znać:
- Prawo o Ruchu Drogowym,
- Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów na drodze,
- Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz niezbędnego wyposażenia,
- Ustawę o kierujących pojazdami.

do kat. C1 powinienieś znać ponadto:
- Ustawę o Transporcie Drogowym,
- Prawo Przewozowe,
- Konwencję CMR,
- Rozporządzenie 561/2005.

spróbuj założyć działalność w zakresie transportu mając pojazd do 3,5t DMC i pojazd 7,5t DMC.

jeżeli kat. C, C+E i D postrzegasz tylko jako umiejętności kręcenia kierownicą taskiego a nie innego pojazdu, to faktycznie nikt nie jest w stanie Ci tego wytłumaczyć.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » czwartek 25 sierpnia 2022, 17:55

21 stron pierdölenia o sprawie tak oczywistym jak dymanie.

Karmcie dalej troll'a


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » czwartek 25 sierpnia 2022, 21:48

ks-rider napisał(a):...Karmcie dalej troll'a...


ja myślę że nie trolla, ale laika, który wypowiada się o rzeczach o jakich nie ma większego pojęcia.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » piątek 26 sierpnia 2022, 23:24

Cyryl8 napisał(a):
ks-rider napisał(a):...Karmcie dalej troll'a...


ja myślę że nie trolla, ale laika, który wypowiada się o rzeczach o jakich nie ma większego pojęcia.


Kak zwal, tak zwal, dla jednego bedzie to laik a dla drugiego Troll !

I w dodatku to pierdölenie, czego to on nie osiagnal i jakie ma zaslugi, to mniej wiecej jak zrobisz z kozla ogrodnika.


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » środa 18 stycznia 2023, 21:02

Trudno się tu od razu do wszystkiego odnieść po czasie ale może powolutku spróbuję:
Jeszcze raz poruszę wątek historyczny.
cyt:
"W Niemczech w 1982 r gdy wymienialem PJ z polskiego na niemieckie......."

Po co człowieku gmatwasz i sięgasz w historię, co mnie obchodzą wczesne lata 80-te? I to jeszcze w Niemczech. A jakie to ma przełożenie na obecne czasy jak tyle się zmieniło? Nie wiem jak było w Niemczech ale można się domyślać ilu ludzi w Polsce dostawało wtedy prawko na ładne oczy bo i taką niejedną historię zasłyszałem. Przykładowo: "rusz do przodu, przejedź 15 metrów, cofnij w to samo miejsce i masz prawko" wystarczyło mieć jakieś chody u mylycjanta. Dalej kontynuujemy egzamin: "poczekaj jeszcze nie idź, a prawko A na motór chcesz? Nie wiem czy będę jeździł kiedykolwiek motocyklem. No to masz i A na wszelki wypadek" . Nawet bez łapówy egzamin na CE podobnie wyglądał jak się posłucha opowieści starych szoferów. Podjechał do przodu, cofnąć już niespecjalnie umiał a i tak mu zaliczono. Mniej więcej takie czasy i realia przytoczyłeś, przynajmniej w Polsce. Może teraz ja przytoczę jeszcze wcześniejsze czasy gdy zatrzymany, pijany jak Messerschmitt kierowca ciężarówki wylewał się z szoferki mylycjantowi w ramiona, przespał się parę godzin w rowie dotąd aż mylycjant nie skończył służby i pojechał dalej na kacu? I co to da, że sobie powspominamy stare czasy? Pewnie w Niemczech wtedy przyznawanie uprawnień do kierowania wyglądało mniej drastycznie niż u nas ale i tam dyletantów pewnie nie brakowało. Zrobiono wtedy eksperyment przyznając tak dużo bez żadnych przesłanek i się sparzono, bo jednak wtedy w Niemczech dostawało się ZESTAW 18,5t a to lekka różnica niż SOLÓWKA 7,5t o której tutaj jest cały czas mowa. W tamtych czasach obojętnie gdzie przyznawanie tak szerokich uprawnień musiało skończyć się porażką a i w obecnych czasach też tak by się skończyło. Także nie można powiedzieć, że kiedyś już tak było, bo można było o wiele więcej niż solówka 7,5t w dodatku wtedy sytuacja bez precedensu w przyznawaniu tak szerokich uprawnień i tak naprawdę wtedy w temacie eksperymentowano. Cały system szkolenia, jest dziś o niebo szczelniejszy niż kiedyś. We wczesnych latach 80-tych w moim 50-cio tysięcznym mieście samochodów było jak na lekarstwo a przyznawanie uprawnień to był nieraz folklor. Wreszcie całość spuentowałeś, że główna przyczyna jest taka, że obecnie szkolicie the-billi......No to jak ktoś jest the-billem to się go nie wypuszcza na drogi a nie patrzy od strony ekonomicznej na zagadnienie. Ktoś obecnych the-billi w ogromnej ilości kiedyś wyszkolił i przeegzaminował ze skutkiem pozytywnym.

Nie chcesz polemizować na temat prawa drogowego to się nie udzielaj. Przeczytaj sobie mój pierwszy post w tym wątku. Chodzi mi o polemike. Po co się udzielasz jak masz z góry ustaloną narrację, masz swoje dogmaty prawne i można tylko wywnioskować po Twojej gadce jakie mamy piękne i wspaniałe prawo drogowe, w którym o niczym nie trzeba dyskutować. A jeśli już dyskutować to nie tu tylko gonić ze swoimi pomysłami do Ministerstwa.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » środa 18 stycznia 2023, 22:16

szofer80 napisał(a):...Nawet bez łapówy egzamin na CE podobnie wyglądał jak się posłucha opowieści starych szoferów. ...

...I co to da, że sobie powspominamy stare czasy?...


wspominać można to czego się samemu doświadczyło, a wygląda na to że Ty opowiadasz historie zasłyszane nie zawsze prawdziwe i raczej domyślasz się jak to było.

jeżeli ktoś zdobył kat. E do C przed 1979 rokiem (mogę się mylić dwa lata w każdą stronę), to nie zdawał egzaminu, ale po przedstawieniu zaświadczenia z zakładu pracy, że pracował jako kierowca pojazdu ciężarowego ponad rok wydział komunikacji wydawał mu prawo jazdy kat. C+E bez żadnego egzaminu.

potem egzaminy odbywały się na samochodach z przyczepą z przednią osią kierowaną i nie było tak łatwo.

oczywiście dochodziło do machlojek, ale znanie byle jakiego milicjanta niewiele dawało, bo egzaminatorzy nie byli etatowymi pracownikami, ale byli to milicjanci najczęściej z drogówki, ale na stanowiskach kierowniczych, dyrektorzy lub kierownicy transportu PKS-ów, czy firm zajmującej się transportem czy budownictwem drogowym. czyli aby patrzyli przychylnym okiem musiałeś mieć do takiej osoby dojście.

natomiast jeżeli uważasz, że największą bolączką Prawa o Ruchu Drogowym jest brak automatycznego otrzymania kat. C1 w momencie zdobycia E do B, to moim zdaniem jesteś bardzo naiwny, żeby nie powiedzieć dziecinny.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » środa 18 stycznia 2023, 22:20

cyt:

"wspominać można to czego się samemu doświadczyło, a wygląda na to że Ty opowiadasz historie zasłyszane nie zawsze prawdziwe i raczej domyślasz się jak to było."

To akurat nie było zasłyszane, tylko z pierwszej ręki od szofera sam się chwalił jak to dawno temu "trójkę" zdobywał. Przytaczanie 1982 roku, gdzie prawo jazdy dla wielu było folklorem związanym w znakomitej części przypadków z jazdą szutrami niż asfaltem, gdzie tak naprawdę nikomu się nie śniło, jak motoryzacja mocno się rozwinie, zakrawa na sarkazm. Wiadomo jak było w PRL, jeśli mylycjant złapał kogoś pijanego, kogo znał (a jak aut było niewiele to można się domyślić ilu znali :lol: ) to nie karał go tylko wiedząc, że ma na niego haka składał mu propozycję nie do odrzucenia, np. wyremontujesz mi dom itp :lol: Także nie obrażaj gościu, bo punkt widzenia zależy od punktu siedzenia a Ty możesz żyć w błogim przeświadczeniu o swojej znamienitości dopóki ktoś Ci nie przedstawi innego punktu widzenia.
Ostatnio zmieniony środa 18 stycznia 2023, 23:01 przez szofer80, łącznie zmieniany 2 razy
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 60 gości