Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » środa 18 stycznia 2023, 22:35

szofer80 napisał(a):...To akurat nie było zasłyszane, tylko z pierwszej ręki od szofera...


jeżeli nie zasłyszane to jak?
napisał Ci to?

wspominać można tylko to co się samemu przeżyło, bo równie dobrze możesz wspominać noc poślubną sąsiada, z pierwszej ręki.
Cyryl8
 
Posty: 2436
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » czwartek 19 stycznia 2023, 00:14

W bezpośredniej rozmowie, z innym kierowcą w pracy. Fakt, że jak się nie mylę dobre 12 lat temu ale to akurat nie ma znaczenia. Chwalił się tym bo wszystko odbyło się na legalu, po prostu egzaminatorom w tamtych czasach udzielał się folklor z przyznawaniem uprawnień, że go przepuścili a zdawał na prawko pewnie w latach 80-tych skoro chwalił się starą "trójką" (lub dwójką już nie pamiętam, być może dwójką bo to do 20 ton razem z przyczepą) i używał starego nazewnictwa. Jego przypadek akurat pokazuje jak łatwo i bez łapówek można było zaliczyć prawo jazdy i to na ciężarówkę z przyczepą.

cyt:
"natomiast jeżeli uważasz, że największą bolączką Prawa o Ruchu Drogowym jest brak automatycznego otrzymania kat. C1 w momencie zdobycia E do B, to moim zdaniem jesteś bardzo naiwny, żeby nie powiedzieć dziecinny."

Nie pierwszy raz miałem być dziecinny i naiwny a co przypadkiem stało się obowiązującym prawem. Także niespecjalnie się tym przejmuję. Zresztą tak jest wszędzie, z każdą inicjatywą z jaką idzie się do zwykłego urzędu jest tak samo. Najpierw słyszy się, że jest niedorzeczna i niewykonalna, po czym jest to realizowane. Naprawdę w polskich warunkach lżenie jest narodowym sportem i nie należy się tym zbytnio przejmować.
Czy uważam, że to ma być największą bolączką? Jest to kwestia istotna bo busy jeżdżą przeładowane, przyznanie C1 na podstawie BE ucywilizuje zasady dla tej grupy zmotoryzowanych. Obejmie ich tacho jeśli będą chcieli jeździć zarobkowo i zerwana zostanie fikcja w związku z zaniżanym DMC.

cyt:
"znanie byle jakiego milicjanta niewiele dawało"

tak jak przytoczyłem anegdotę o remoncie mieszkania w zamian za odstąpienie od czynności, proces korumpowania np. w celu zachowania prawa jazdy nie wymagał dojścia do wysoko postawionego mylycjanta ale mógł się odbyć na miejscu. Ale to już niuanse. Generalnie przytaczanie realiów z 1982 roku (tym bardziej niemieckich) i przenoszenie ich na obecny krajowy grunt może tylko wywołać mój uśmiech aż mi zajady popękają.


Odniosę się później do innych przypowieści i obelg
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 818
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » czwartek 19 stycznia 2023, 10:42

szofer80 napisał(a):W bezpośredniej rozmowie, z innym kierowcą w pracy. Fakt, że jak się nie mylę dobre 12 lat temu ale to akurat nie ma znaczenia. Chwalił się tym bo wszystko odbyło się na legalu, po prostu egzaminatorom w tamtych czasach udzielał się folklor z przyznawaniem uprawnień, że go przepuścili a zdawał na prawko pewnie w latach 80-tych skoro chwalił się starą "trójką" (lub dwójką już nie pamiętam, być może dwójką bo to do 20 ton razem z przyczepą) i używał starego nazewnictwa. Jego przypadek akurat pokazuje jak łatwo i bez łapówek można było zaliczyć prawo jazdy i to na ciężarówkę z przyczepą....


najbardziej mnie bawi to, że tłumaczą mi jak kiedyś było ludzie, którzy sami tego nie doświadczyli, a tamtą rzeczywistość znają tylko z opowiadań.

to mniej więcej tak, jakby Tobie tłumaczył jak się żyje w Polsce Eskimos na podstawie dwóch rozmów z Polakami, który odwiedzili go w iglo.

w latach '80-tych ja już uczyłem w LOK-u i z egzaminami miałem do czynienia na co dzień, podczas egzaminu egzaminator siedział z tyłu, a z prawej instruktor.
co prawda dotyczy to tyko Wrocławia, ale nie podejrzewam, żeby w innych regionach było inaczej.
oczywiście były szwindle, ale było to tylko niewielką częścią całości, a nie podstawą tamtej rzeczywistości.

poza tym były inne czasy.
opowiem na paru przykładach.
1. prawo jazdy:
na wykładach była obowiązkowa obecność i ludziom nie przychodziło do głowy odpuszczać, było przepytywanie, były sprawdziany.
jazda w danym dniu była najważniejszym wydarzeniem, ludzie brali wolne w pracy szkole, czekali pół godziny wcześniej, a to co powiedział instruktor traktowali bardzo poważnie.
nie zdarzyło mi się, aby ktoś zapomniał o jeździe, a spóźnienia zdarzały się niezmiernie rzadko i z naprawdę poważnych powodów.

2. instruktor nauki jazdy:
kurs trwał prawie rok, wykładów było kilka razy więcej niż dzisiaj.
obecność obowiązkowa, przepytywanie, sprawdziany i praktyka nie tylko na papierze jak dzisiaj.

3. kurs na maszyny budowlane.
kurs który trwał kilkakrotnie dłużej miał o wiele większy zakres, były o wiele większe wymagania.
nie raz uczestnik kładł się pod maszyną, bo każdy przychodził w ubraniu roboczym.

i nawet jak egzamin był potraktowany nieco po macoszemu, chociaż byli tacy egzaminatorzy we Wrocławiu, którzy podczas parkowania równoległego sprawdzali odległość przedniego i tylnego koła od krawężnika długopisem, a w przypadku egzaminu na maszyny była ściepa dla komisji i tak zasób wiedzy i umiejętności uczestników kursu były dużo wyższe niż dzisiaj.

fakt, że i samochody i maszyny były bardziej zawodne i mniej doskonałe oraz że ruch drogowy odbywał się w kompletnie innych warunkach , powoduje iż w żaden sposób nie można porównywać jedno do drugiego.

natomiast co do meritum sprawy.

kategorie E dotyczą przyczep, a nie uprawnień na same pojazdy, więc nie lepiej zespolić kat. B z C1, można się zastanawiać nad DMC w tym przypadku.

to tak, jakby zdobycie kategorii E do C miałaby uprawniać do prowadzenia pojazdów na kategorię D.

kategoria BE daje automatycznie kategorię T, ale trzeba pamiętać, że sama kategoria B uprawnia do prowadzenia między innymi ciągników rolniczych i pojazdów wolnobieżnych, więc jeżeli chodzi o sam ciągnik to te kategorie się nie różnią,
dopiero zdobycie kat E do B zezwala na prowadzenie ciągnika rolniczego z przyczepami tak jak z kategorią T.
czyli również tu sprawa dotyczy przyczep.
Cyryl8
 
Posty: 2436
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » czwartek 19 stycznia 2023, 12:51

natomiast co do meritum sprawy.

Nie jestem zwolennikiem czegoś takiego jak zespalania kat B z C1 bo ktoś kto jeździ na kursie i egzaminie pandą niby z jakiego powodu miałby mieć C1 ? Z BE jest zupełnie inaczej, taki ktoś jak ma zamiar jeździć z przyczepą inną niż lekka, wymusza na sobie jazdę jakimś dużym vanem lub busem. I są to zestawy zazwyczaj grubo przekraczające 3,5t więc taki ktoś ma już przesłanki do C1.

Ostatecznie to państwo ustala zasady gry co jest za friko i nikt tutaj nie powinien powoływać się na precedens, zmiany w niższych kategoriach nie muszą przekładać się automatycznie na wyższe a C i D są rozdzielne. Nie widzę tu żadnego związku, żeby czepiać się kat D1,D i nie ma takiej drogi i przesłanek, żeby na podstawie BE zdobyć D1 i generalnie nie ma problemu przeładowanych busów wożących ludzi tylko towary.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 818
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » czwartek 19 stycznia 2023, 13:20

Zespół pojazdów powyżej, ale sam pojazd w dalszym ciągu poniżej 3,5t.
Przecież posiadając C+E możemy jeździć zespołami pojazdów do 40t (warunkowo 44), dlaczego więc nie można autobusem dwuosiwym do 16t, trzyosiwym lub przegubowcem do 32t?

Kategoria E dotyczy tylko i wyłącznie przyczep.
Cyryl8
 
Posty: 2436
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » czwartek 19 stycznia 2023, 13:24

Zespół pojazdów powyżej, ale sam pojazd w dalszym ciągu poniżej 3,5t.

Dlatego nikt z kat BE na podstawie samych przesłanek nie ma do dzisiaj C1 ale warto zrobić jeszcze jeden wyjątek od zasady.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 818
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » czwartek 19 stycznia 2023, 14:59

jeżeli zrobisz wyjątek B+E = C1, to zaraz ktoś zaproponuje, jeżeli tak to dlaczego nie C+E=D1 lub D?

i coś mi mówi, że możesz to być Ty.
Cyryl8
 
Posty: 2436
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » piątek 20 stycznia 2023, 00:28

Niech proponuje, ostatecznie to państwo decyduje i robi wyjątki od zasady. W przypadkach, które podałeś jest więcej przeciwwskazań. Są różni ludzie od których słyszałem, że np. nie widzą większego sensu w oddzielnym szkoleniu C i D, że nie podobaja im się kursy kwalifikacyjne bo poddają w wątpliwość znaczenie robienia dodatkowych kat. PJ. I są to ludzie z nie małym doświadczeniem w branży, także nie muszę to być ja.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 818
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » piątek 20 stycznia 2023, 07:54

Ciekawe.
Podajesz pod postem, że posiadasz prawo jazdy kategorii i C i D, a nie piszesz nic o własnych doświadczeniach, ale tylko "słyszałem".

Jeżeli posiadasz te kategorie prawa jazdy, to powinieneś wiedzieć jakie różnice są w prowadzeniu pojazdu ciężarowego i autobusu, z czego wynikają, ale o tym nie piszesz.
Czyżbyś uczestnicząc w kursie I podczas egzaminu nie zauważył ich?

Ale jeżeli nie widzisz różnicy w kierowaniu pojazdu osobowego z przyczepą a samochodem ciężarowym, to jak masz widzieć różnicę między samochodem ciężarowym a autobusem.

Tu dochodzimy do dalszych wniosków:
Jeżeli B+E=C1, a C1 i C to przecież prawie to samo, dodatkowo jak twierdzisz C powinno dawać automatycznie D, to wyjdzie że według Ciebie prawo jazdy ma mieć dwie, a może nawet jedną kategorię.

Wtedy te kategerie jakie podajesz będą się zgadzały.

Moim zdaniem, abyś zacząć pisać z sensem o temacie musiałbyś wsiąść przynajmniej raz w życiu w pojazdy takich kategorii i chociaż przez godzinę pojeździć.
Cyryl8
 
Posty: 2436
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » piątek 20 stycznia 2023, 13:43

Popracuj sobie choćby tydzień na hakowcu/kontenerowcu z przyczepą a nie tylko szkolisz. Powspinaj się na max wysoką kabinę kilkanaście razy dziennie, nie tak jak praca na śmieciarce, gdzie kabina jest max nisko i masz dwóch pomocników, tutaj pracuje się samemu, powskakuj sobie na kontener rozciągać siatki. Załaduj/rozładuj kontener na/z solówki lub z przyczepy, spinaj/rozpinaj przyczepę kilka razy dziennie w różnych dziwnych miejscach. Wszystko to głównie w miejskim gąszczu. I wszystko maksymalnie czasowo 4,5h+4,5h jazdy z obowiązkowymi przerwami+krzątanie się wokół zestawu, żeby przygotować do jazdy. Jedyny + tej pracy, ze jest na miejscu i codzinnie jestem w domu, cała reszta na - To wtedy może pogadamy jak równy z równym.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 818
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » piątek 20 stycznia 2023, 13:53

widzisz, ja ten okres mam dawno za sobą.
nie zamierzam się licytować, ale tak czytając co piszesz widzę, że gdyby to od Ciebie zależało, to tak krok po kroczku i posiadacz karty rowerowej mógłby w końcu prowadzić autobus.
Ostatnio zmieniony piątek 20 stycznia 2023, 14:03 przez Cyryl8, łącznie zmieniany 1 raz
Cyryl8
 
Posty: 2436
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » piątek 20 stycznia 2023, 13:55

Mamy i małe solówki do 12 t zabaweczki w porównaniu z największymi więc wiem co piszę o C1. Tylko tymi małymi to akurat najmniej chcę jeździć bo Iveco i Renówka to *uj nie ciężarówka :lol: p.s. jak masz dawno za sobą to może już dużo zapomniałeś?

cyt:
" krok po kroczku i posiadacz karty rowerowej mógłby w końcu prowadzić autobus."

Kolejna egzaltacja w Twoim wykonaniu. Męczące ale cóż poradzić....zapewne nie ostatnia afektacja
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 818
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » piątek 20 stycznia 2023, 15:08

szofer80 napisał(a):Mamy i małe solówki do 12 t zabaweczki w porównaniu z największymi więc wiem co piszę o C1. Tylko tymi małymi to akurat najmniej chcę jeździć bo Iveco i Renówka to *uj nie ciężarówka :lol: p.s. jak masz dawno za sobą to może już dużo zapomniałeś?...


nie bardzo rozumiem, to według Ciebie Iveco i Renault nie robią większych ciężarówek niż 12t DMC?

jeżeli chodzi o pamięć, to w 2000 roku brałem udział w takiej imprezie zorganizowanej przez Renault dla dziennikarzy.
był to objazd chyba 4 dniowy po Polsce. testowaliśmy kilka ciężarówek tej marki oraz jeden autobus, nie wypadło to źle.

rok wcześniej dostałem ciągnik Renault Magnum na tydzień i jeździłem z nim po Polsce z różnymi naczepami, który wtedy wszedł na rynek drugą edycją na tydzień do testowania i opisania dla czasopisma Samochody Specjalne, z którym wtedy współpracowałem i jakość nie widziałem w tym aucie bardzo dużych wad.

co do Iveco. firma transportowa w której pracowałem we wczesnej fazie korzystała z różnych marek Mercedes, DAF, IVECO, aby w końcu oprzeć się na MAN-ach.
Iveco, a nie było to auto z salonu nie psuło się dużo więcej od innych, jednak problemem była duża ilość wersji, zmian, a co za tym idzie mniej zamienników i wyższa ich cena.
do tego dochodziło utrudnienie we wszelkich czynnościach poprzez bardzo dużą ilość różnych śrub.
aby dostać się do zespołu sprzęgła i zrzucić skrzynię biegów (a takie rzeczy też robiłem), w MAN-ie wystarczyły 3-4 klucze, natomiast w Iveco pół wiaderka, przez co wymiana sprzęgła dwóm ludziom w MAN-e zabierała jedną dniówkę, w Iveco półtorej.

moim zdaniem wszystkie pojazdy siedmiu wiodących producentów wiele nie różnią się w okresie gwarancyjnym, natomiast gdy eksploatujemy pojazdy starsze lub opieramy flotę na pojazdach z rynku wtórnego bardzo ważną rzeczą jest mniej skomplikowana budowa, dostęp do części, najlepiej zamienników i ich cena, a ta zleży od ilości pojazdów na rynku. dlatego te pojazdy, których jest najmniej DAF, Renault, Iveco, mają najmniej zamienników i wyższe ich ceny.

co do cen zamienników, ostatnio stłukłem klosz tylnej prawej lampy zespolonej w aucie miejskim, a ponieważ jest to Mercedes W169 (wyprodukowano ponad milion), kupiłem w sieci całą lampę zamiennik, za 44 zł z przesyłką (dzisiaj wymieniłem). gdybym miał auto mniej popularne zapłaciłbym dużo więcej.

także jak widzisz, swoje sądy, choć wiem że są subiektywne, opieram na swoich doświadczeniach, a nie na "słyszałem".
Załączniki
323130587_873686173955345_2055525946782121520_n.jpg
320235036_710515274030547_8742276902607088938_n.jpg
20230120_135629.jpg
Cyryl8
 
Posty: 2436
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » piątek 20 stycznia 2023, 16:14

cyt:
"nie bardzo rozumiem, to według Ciebie Iveco i Renault nie robią większych ciężarówek niż 12t DMC?"

Z mojej wypowiedzi w żadnej mierze, w najmniejszym stopniu nie wynika, że Iveco czy Renault robią tylko ciężarówki do 12t, po prostu masz problem z dedukcją tego co czytasz. Poza tym u mnie większe pojazdy to same Mercedesy więc naprawdę wiem o czym piszę. :D Wszystko to co przedstawiłeś jawi się jak zabawa przy tym co ja przedstawiłem. Przy takim skakaniu przy zestawie mam praktycznie codziennie po kilka razy egzamin z CE :lol: i to w wersji rozszerzonej jakby takowa była. P.S. Nie czekam z wypiekami na aż takie rozwijanie wątków pobocznych. Jeśli będzie coś nowego w temacie BE->C1 to czekam.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 818
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl8 » piątek 20 stycznia 2023, 17:32

szofer80 napisał(a):... Jeśli będzie coś nowego w temacie BE->C1 to czekam.


tu masz coś nowego w tym temacie:

szofer80 napisał(a):...bo Iveco i Renówka to *uj nie ciężarówka...
Cyryl8
 
Posty: 2436
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 145 gości