Fundusze emerytalne

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Fundusze emerytalne

Postprzez Robik » czwartek 29 grudnia 2005, 23:14

Ponieważ podczas tegorocznych wakacji podjąłem się pierwszej pracy na umowę o pracę, ZUS objął mnie obowiązkiem wybrania funduszu emerytalnego. Termin mam do 10 stycznia- jeśli tego nie zrobię, fundusz otrzymam w dordze losowania. Mam 3pytania do siedzących w temacie:
1) jaki fundusz jest wg Was najlepszy(zastanawiam się nad ING)?
2) czy jeśli nie pracuję(jestem studentem, a pracowałem tylko w wakacje), to też muszę płacić jakieś składki?
3) czy po wybraniu funduszu(ja chcę to zrobić elektornicznie przez Internet) konieczne są jeszcze jakieś formalności czy potem wszystko odbywa się już za mnie(np. jeśli znowu będę pracował, to pracodawca będzie wiedział, że ma przekazywać skłądki do tego a nie innego funduszu)?
Robik

Postprzez ella » czwartek 29 grudnia 2005, 23:24

1) jaki fundusz jest wg Was najlepszy(zastanawiam się nad ING)?
2) czy jeśli nie pracuję(jestem studentem, a pracowałem tylko w wakacje), to też muszę płacić jakieś składki?
3) czy po wybraniu funduszu(ja chcę to zrobić elektornicznie przez Internet) konieczne są jeszcze jakieś formalności czy potem wszystko odbywa się już za mnie(np. jeśli znowu będę pracował, to pracodawca będzie wiedział, że ma przekazywać skłądki do tego a nie innego funduszu)?

Jak teraz nie pracujesz to nie płacisz żadnych składek. Składki do funduszu odprowadzane są przez ZUS z tych pieniędzy, które płaci za ciebie pracodawca. Nie pracujesz składki nie są odprowadzane. Automatycznie zaczniesz kiedyś pracować to składki znowu będą wpływać. Pracodawca nie musi wiedzieć do jakiego funduszu należysz. On odprowadza składki tylko do ZUS a ten dzieli się z funduszem.
Szkoda, że nie miałeś w wakacje umowy zlecenia bo wtedy nie odprowadza się ZUSU tylko skarbówkę i nie musiałbyś się zapisywać jeszcze do funduszu.
ella
Moderator