Pozwolę przedstawić nieco zmodyfikowaną odpowiedź z innego forum.
Kody 10.0x (i 15.0x) oznaczają ograniczenia wynikłe ze stanu zdrowia, a kod 78 z samego procesu szkolenia.
Dlatego te kody mogą być uznawane za "korzystniejsze", o ile istnieje możliwość, że stan zdrowia (np.wskutek rehabilitacji) poprawi się na tyle, że będą mogły zostać usunięte.
Kod 78 natomiast wymaga zdania egzaminu na manual.
Kody 10.0x (i 15.0x) powstały w czasach, kiedy w pojazdach konsumenckich były tylko albo klasyczne manuale, albo automaty hydrokinetyczne, a o takich DSG czy CVT nikt nie słyszał (chyba pierwsza dwusprzęgłówka to niektóre egzemplarze Audi Quattro Sport S1 w 1985 r., a autobusy i SKOT-y miały jeszcze Wilsony z preselekcją, ale jak widać żaden z nich to nie był pojazd konsumencki
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
). Niepełnosprawni w Europie jeździli przede wszystkim na przerobionych manualach (zmieniali ręcznie bieg dźwignią, ale w skrzyni wstawiano sprzęgło automatyczne i siłowniki wykonujące samą zmianę, a czasem po prostu zamiast pedału sprzęgł mieli dodatkową dźwignię - nie wiem jednak jak zmieniali biegi w praktyce). Stąd w obecnej sytuacji mogą być problemy z ich interpretacją.
Lista kodów 10.0x i 15.0x z komentarzami:
10 - wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
10.01 - ręczna zmiana biegów (kod umieszczony
pro forma ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
),
10.02 - automatyczna zmiana biegów (pierwotnie chodziło tutaj o klasyczne automaty, ale często w praktyce zaczęto ten kod interpretować rozszerzająco i objęto nim
de facto 10.03),
10.03 - zmiana biegów sterowana elektronicznie (przerobione manuale, ale nieco zapomniano ten kod),
10.04 - regulowana dźwignia zmiany biegów (manual z dźwignią z możliwą zmianą długości),
10.05 - bez przekładni dodatkowej (nie wiem),
15 - wymagana modyfikacja sprzęgła:
15.01 - regulowany pedał sprzęgła (nie znam szczegółów),
15.02 - sprzęgło sterowane ręcznie (zamiast pedału specjalna dźwignia sprzęgła lub przerobiona dźwignia zmiany biegów),
15.03 - sprzęgło automatyczne (przerobiony manual razem z 10.03 a samodzielnie to chyba np. w latach 1970 autobusy Berliet, które miały Wilsony półautomatyczne; dziś tak naprawdę ten kod w połączeniu z 10.03 oznacza to samo co 78, ale oczywiście z przyczyn zdrowotnych),
15.04 - składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą (nie znam szczegółów),
Niestety nadinterpretacja kodu 10.02 doprowadziła do tego, że jest on niejako "rutynowo" wstawiany do dokumentów zamiast kombinacji 10.03 i 15.03 (akurat ta kombinacja obejmuje
de facto też 10.02). A zatem moim skromnym zdaniem na wszelki wypadek niepełnosprawni, którym wstawiono 10.02 powinni starać się wywalczać ich przeklasyfikowanie na 10.03 i 15.03 łącznie.
Kod 78 natomiast zgodnie z dyrektywą KE z 2008 r. należy interpretować jako wszystkie pojazdy bez pedału sprzęgła (i dźwigni ręcznej pełniącej jego rolę), czyli jako odpowiednik złożenia 10.03 i 15.03.
Jak już napisałem różnica dotyczy tego, jak można usunąć ten kod.