Strona 1 z 1

Kody 78 a 10.02

PostNapisane: piątek 29 października 2010, 07:04
przez Borys68
Ahoj!
Na innym forum padło pytanie - czym sie te dwa kody różnią?
78 – wyłącznie pojazdy z automatyczną skrzynią biegów,
10.02 - automatyczna zmiana biegów,

Borys

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: piątek 29 października 2010, 09:35
przez cman
W kodzie 78 automatyczna skrzynia biegów jest rozumiana w ten sposób, że samochód nie ma pedału sprzęgła. Czyli może to być np. DSG, w którym można zmieniać biegi samodzielnie albo jakaś inna, która nie zmienia biegów sama, ale umożliwia ich zmianę w sposób zautomatyzowany, czyli bez użycia sprzęgła.
A z treści kodu 10.02 wynika, że skrzynia musi zmieniać biegi całkiem samodzielnie.

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: piątek 29 października 2010, 09:48
przez Borys68
Ahoj!
Dziękuję.
Pozwolę sobie przekazać odpowiedź pytającemu.
Borys

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: sobota 30 października 2010, 14:53
przez mk61
cman napisał(a):A z treści kodu 10.02 wynika, że skrzynia musi zmieniać biegi całkiem samodzielnie.

A można coś więcej na ten temat? Mam rozumieć, że skrzynia biegów ma obowiązek się domyślić, kiedy ma wrzucić wsteczny? :D

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: sobota 30 października 2010, 14:59
przez cman
To raczej pytanie do ustawodawcy, zapewne nie miał na myśli tego, że wszystkie biegi mają się zmieniać automatycznie, pewnie chodziło o wszystkie biegi do przodu :wink:.

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: piątek 05 listopada 2010, 13:26
przez Arth
Pozwolę przedstawić nieco zmodyfikowaną odpowiedź z innego forum.

Kody 10.0x (i 15.0x) oznaczają ograniczenia wynikłe ze stanu zdrowia, a kod 78 z samego procesu szkolenia.
Dlatego te kody mogą być uznawane za "korzystniejsze", o ile istnieje możliwość, że stan zdrowia (np.wskutek rehabilitacji) poprawi się na tyle, że będą mogły zostać usunięte.
Kod 78 natomiast wymaga zdania egzaminu na manual.

Kody 10.0x (i 15.0x) powstały w czasach, kiedy w pojazdach konsumenckich były tylko albo klasyczne manuale, albo automaty hydrokinetyczne, a o takich DSG czy CVT nikt nie słyszał (chyba pierwsza dwusprzęgłówka to niektóre egzemplarze Audi Quattro Sport S1 w 1985 r., a autobusy i SKOT-y miały jeszcze Wilsony z preselekcją, ale jak widać żaden z nich to nie był pojazd konsumencki :) ). Niepełnosprawni w Europie jeździli przede wszystkim na przerobionych manualach (zmieniali ręcznie bieg dźwignią, ale w skrzyni wstawiano sprzęgło automatyczne i siłowniki wykonujące samą zmianę, a czasem po prostu zamiast pedału sprzęgł mieli dodatkową dźwignię - nie wiem jednak jak zmieniali biegi w praktyce). Stąd w obecnej sytuacji mogą być problemy z ich interpretacją.
Lista kodów 10.0x i 15.0x z komentarzami:
10 - wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
10.01 - ręczna zmiana biegów (kod umieszczony pro forma :) ),
10.02 - automatyczna zmiana biegów (pierwotnie chodziło tutaj o klasyczne automaty, ale często w praktyce zaczęto ten kod interpretować rozszerzająco i objęto nim de facto 10.03),
10.03 - zmiana biegów sterowana elektronicznie (przerobione manuale, ale nieco zapomniano ten kod),
10.04 - regulowana dźwignia zmiany biegów (manual z dźwignią z możliwą zmianą długości),
10.05 - bez przekładni dodatkowej (nie wiem),
15 - wymagana modyfikacja sprzęgła:
15.01 - regulowany pedał sprzęgła (nie znam szczegółów),
15.02 - sprzęgło sterowane ręcznie (zamiast pedału specjalna dźwignia sprzęgła lub przerobiona dźwignia zmiany biegów),
15.03 - sprzęgło automatyczne (przerobiony manual razem z 10.03 a samodzielnie to chyba np. w latach 1970 autobusy Berliet, które miały Wilsony półautomatyczne; dziś tak naprawdę ten kod w połączeniu z 10.03 oznacza to samo co 78, ale oczywiście z przyczyn zdrowotnych),
15.04 - składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą (nie znam szczegółów),
Niestety nadinterpretacja kodu 10.02 doprowadziła do tego, że jest on niejako "rutynowo" wstawiany do dokumentów zamiast kombinacji 10.03 i 15.03 (akurat ta kombinacja obejmuje de facto też 10.02). A zatem moim skromnym zdaniem na wszelki wypadek niepełnosprawni, którym wstawiono 10.02 powinni starać się wywalczać ich przeklasyfikowanie na 10.03 i 15.03 łącznie.

Kod 78 natomiast zgodnie z dyrektywą KE z 2008 r. należy interpretować jako wszystkie pojazdy bez pedału sprzęgła (i dźwigni ręcznej pełniącej jego rolę), czyli jako odpowiednik złożenia 10.03 i 15.03.

Jak już napisałem różnica dotyczy tego, jak można usunąć ten kod.

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: piątek 05 listopada 2010, 13:47
przez Borys68
Ahoj!
Bardzo ciekawy post. Może warto by go było gdzieś w dziale Szkolenie ON uwiecznić?
Borys

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: wtorek 09 listopada 2010, 11:47
przez Arth
Dziękuję za uznanie. Pozwolę sobie wprowadzić jednak drobną poprawkę.
Zamieszanie z kodami wynika także z tego, że Polska nie skorygowała oficjalnego nazewnictwa kodów w świetle poniższej Dyrektywy UE (a bezpośrednie stosowanie dyrektyw wcale nie jest jednoznaczne i nawet osoby z nową interpretacją kodu 78 nie robią tego w pełni formalnie - przydałaby się zmiana rozporządzenia przez Ministra Infrastruktury, ale jak sądzę z nowelizacją czeka on na Ustawę o kierujących pojazdami):
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&ihmlang=en&lng1=en,pl&lng2=bg,cs,da,de,el,en,es,et,fi,fr,hu,it,lt,lv,mt,nl,pl,pt,ro,sk,sl,sv,&val=473412:cs&page=
Dyrektywa ta rozwiązała problem z kodami wprowadzając nowe nazwy:
10.02. Pojazdy bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii A albo A1)

78. Ważne tylko dla pojazdów bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii A albo A1)

A zatem teoretycznie można by wpisywać 10.02 i będzie OK, ale...
Dyrektywa ta wprowadziła także zapis:
Jeżeli osoba ubiegająca się o prawo jazdy zdaje egzamin umiejętności i zachowań w pojeździe bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii A i A1), odnotowuje się to w każdym prawie jazdy wydanym na podstawie takiego egzaminu. Prawa jazdy posiadające taką adnotację uprawniają jedynie do prowadzenia pojazdów bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii A albo A1).

Rozróżnia to zatem osoby, u których konieczność wpisania kodu nastąpiła po uzyskaniu prawa jazdy i przed.

W tej sytuacji musimy rozpatrzyć kilka sytuacji:
1. Osoba, która miała wcześniej prawo jazdy, a potem stan zdrowia uległ pogorszeniu i stało się konieczne ograniczenie może:
- uzyskać 10.02 i na wszelki wypadek nosić przy sobie tekst dyrektywy (jakby patrol był bardzo czepialski; zresztą osoba z 78 powinna też nosić :) );
- uzyskać 10.03 wraz z 15.03 i zawsze mieć spokój.
2. Osoba, która od początku szkoliła się na pojeździe przystosowanym powinna mieć dwa kody 10.02 i 78.

W każdym razie problem się rozstrzygnie, kiedy wreszcie zostaną w Polsce znowelizowane przepisy.

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: piątek 24 grudnia 2010, 15:52
przez jarek13
Szkoda, że jest tyle niejasności w prostym z pozoru pytaniu. Ale na szczęscie już wszystko wiemy. Dzięki.

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: niedziela 06 lutego 2011, 12:22
przez Borys68
Ahoj!
Dziewczyna na innym forum ma dziwny problem - zrobiła egzamin automatem, a nie chcą wydać jej PJ bo nie ma orzeczenia lekarskiego dla 10.02.

Witam
Proszę o podpowiedż w następującym temacie. Pięć lat temu podchodziłam do prawa jazdy kat B i uzyskałam miałam wtedy orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań do kierowania pojazdami mechanicznymi. Po 5 latach, po kilku nieudanych próbach stwiedziłam, że spróbuję zdawać na "automat". Wszystko poszło dobrze, bez problemów, egzamin zdany za pierwszym razem i tu nieoczekiwanie problem w starostwie. Nie chcą mi wydać prawa jazdy z powodu braku za zaświadczeniu lekarskim kodu 10.02. Nie mam problemu ze zdrowiem i nie przypuszczałam, że teraz będę miała problem z uzyskaniem dokumentu nie mając jakiegoś kodu. Proszę o pomoc ponieważ nie wiem jak rozmawiać z urzędnikami.
Pozdrawiam

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: niedziela 06 lutego 2011, 12:47
przez dylek
cytat z internetu napisał(a):Ograniczone prawo jazdy
Prawo jazdy może zostać ograniczone na dwa sposoby. Pierwsze ograniczenie dotyczy stanu zdrowia osoby, która dane prawo jazdy posiada. Drugie dotyczy możliwości kierowania określonym rodzajem pojazdu. Pierwsze ograniczenie nakłada lekarz, wydający zaświadczenie o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami - może on w zaświadczeniu określić, że wydane kierowcy prawo jazdy ważne jest tylko w przypadku, kiedy kieruje on np. z aparatem słuchowym (osoba słabo słysząca), w okularach lub soczewkach kontaktowych (krótkowidz/dalekowidz) lub ma pojazd przystosowany dla potrzeb inwalidy.

Drugie ograniczenie jest nakładane na wydawane kierowcy prawo jazdy przez ośrodek egzaminowania. Jeśli kursant brał udział w szkoleniu przy użyciu samochodu z automatyczną skrzynią biegów, to egzamin państwowy jest przeprowadzany także na tak wyposażonym pojeździe. Prawo jazdy wydane takiej osobie będzie ograniczone specjalnym kodem, i będzie uprawniało właściciela do kierowania wyłącznie "automatami".


Wydaje mi się, że starostwo chcąc wpisać ograniczenie z grupy:
10 ( wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów)- 10.02 - automatyczna zmiana biegów, lub grupy:
15 (wymagana modyfikacja sprzęgła) - 15.03 - sprzęgło automatyczne,
potrzebuje zaświadczenia lekarskiego o ograniczeniu możliwości prowadzenia pojazdów wymagającym pewnych modyfikacji w pojeździe.

Tutaj chyba starostwo na podstawie dokumentów z WORDu powinno po prostu w PJ wpisać kod :
78 – wyłącznie pojazdy z automatyczną skrzynią biegów,
gdyż ten kod nie warunkuje zmian w pojeździe wynikających z ograniczeń zdrowotnych.


Mogę się mylić w swojej ocenie, ale "na chłopski rozum" to tak to dla mnie wygląda ;)

Re: Kody 78 a 10.02

PostNapisane: niedziela 06 lutego 2011, 12:59
przez Borys68
Ahoj!
Ja też tak myślę ... a napiszesz to tej dziewczynie?
Borys