O co chodzi z tym eco-drivingiem i hamowaniem silnikiem ?

Zanim zadasz pytanie, sprawdź czy już wcześniej ktoś nie udzielił na nie odpowiedzi. W tym dziale znajdziesz aktualne odpowiedzi na powtarzające się pytania.

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

O co chodzi z tym eco-drivingiem i hamowaniem silnikiem ?

Postprzez dylek » niedziela 18 stycznia 2015, 23:31

http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2014/594/1

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szkolenia i egzaminowania z 09.05.2014 r. (link powyżej ) wyjaśnia, kryteria oceny jazdy kandydata na kierowcę umiejętności jazdy zgodnej z zasadami eco-drivingu i hamowania silnikiem jakie zdecydował się stosować na egzaminach państwowych ustawodawca.

Eco-driving :

"Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego
w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie
prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie,
kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być
włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana
powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu
pojazdu egzaminacyjnego "

Hamowanie silnikiem :

"Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy
wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E,
C, C+E, D1, D1+E, D i D+E)"

Na wstępie proszę zauważyć, że w/w zasady nie dotyczą jednośladów.

Jak rozumieć te zapisy rozporządzenia ?

W praktyce jazda energooszczędna nie musi, a wręcz nie powinna sprowadzać się do jazdy pozbawionej dynamiki.

Podczas rozpędzania samochodu powinniśmy pedału przyspieszenia używać wciskając go na około 60-70% skoku.
Przyspieszanie na danym biegu powinno następować dynamicznie, a zmiany przełożeń powinny następować sprawnie.

Praktyka instruktorska pokazuje, że eko-jazda to nic innego jak :
-płynne ruszenie (z gazem) na "jedynce" do obrotów 2000-2500, sprawna zmiana na "dwójkę",
- rozpędzanie pojazdu na "dwójce" do obrotów j.w, sprawna zmiana na "trójkę",
- rozpędzenie pojazdu na "trójce" w okolice 50 km/h , przełączenie na "czwórkę",
- utrzymywanie na "czwórce" prędkości nie utrudniającej ruchu drogowego.
Oczywiście przy podwyższonej prędkości powyżej 50 km/h wypadałoby na "czwórce" (o ile są ku temu warunki na drodze) rozpędzić sprawnie samochód i w okolicach prędkości 70 km/h włączyć bieg piąty.
Gdy sytuacja na drodze będzie uniemożliwiała jazdę z prędkością w pobliżu 50 km/h żaden egzaminator nie będzie od was wymagał bezwzględnie włączania "czwórki" - biegi powinny być właściwie dobierane do prędkości.

Hamowanie silnikiem :

Tutaj wystarczy pamiętać tylko o tym, że sprzęgło nie służy do hamowania i należy hamować bez jego wciskania, tak by samochód hamował zarówno silnikiem jak i hamulcem, a wycisnąć sprzęgło dopiero w końcowej fazie hamowania przez zatrzymaniem.

Wprowadzenie zapisu o hamowaniu silnikiem nie oznacza konieczności wyhamowywania pędu pojazdu za pomocą redukowania biegów i sprzęgania tych niższych przełożeń celem wzmocnienia siły hamującej silnika.
Wystarczy jak nie będziecie rozpoczynać hamowania (przed zatrzymywaniem się na "czerwonym", czy przed wejściem w zakręt itp.) od wciśnięcia sprzęgła.
Eliminujemy ten odruch i na egzaminie nie będzie problemów z oceną techniki jazdy w tym zakresie.
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4645
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Powrót do Najczęściej zadawane pytania

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości