Podsumowanie zasad pierwszeństwa

Zanim zadasz pytanie, sprawdź czy już wcześniej ktoś nie udzielił na nie odpowiedzi. W tym dziale znajdziesz aktualne odpowiedzi na powtarzające się pytania.

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Podsumowanie zasad pierwszeństwa

Postprzez miros » czwartek 12 kwietnia 2007, 12:11

mała ściąga o pierwszeństwie:) Może się komuś przyda, rzecz jasna dopiero raczkującym, bo kierowcy te reguły dobrze znają. Są tu chyba wszystkie zasady przecinania się kierunków ruchu jakie są w kodeksie drogowym:). Najważniejsza jest zasada 1, jeżeli nie daje rozstrzygnięcia stosujemy zasadę 2 itd.

Zasada szczególnej ostrożności - w każdej sytuacji gdy istnieje niebezpieczeństwo kolizji (każde skrzyżowanie, przejście dla pieszych, przejazd kolejowy, podczas zmiany pasa, cofania itd.) należy zachować szczególną ostrożność, tj. zwiększyć uwagę i dostosować się do warunków w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

1. Bezpieczeństwo ruchu - należy ustąpić w sytuacji zagrożenia nawet gdy formalnie mamy pierwszeństwo. Stosujemy się do zasady ograniczonego zaufania: uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania.
2. Ruch kierowany - jeżeli ktoś kieruje ruchem, stosujemy się do poleceń i ignorujemy sygnalizator oraz znaki określające pierwszeństwo. Dotyczy to nawet pojazdów uprzywilejowanych.
3. Jadą pojazdy uprzywilejowane czyli wysyłające niebieskie światła błyskowe i odpowiednie sygnały dźwiękowe. Mają pierwszeństwo przed każdym pojazdem, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności. Czerwone światło błyskowe oznacza początek i koniec kolumny pojazdów uprzywilejowanych.
4. Sygnalizator - decyduje o kolejności poruszania się na skrzyżowaniach, przy przejściu dla pieszych, przy przejeździe dla rowerzystów i przy zwężonych odcinkach drogi. Sygnalizator anuluje znaki drogowe regulujące pierwszeństwo przejazdu.
5. O pierwszeństwie przejazdu decydują znaki drogowe: pojazdy na drodze głównej wyznaczonej przez znak D-1 (droga z pierwszeństwem) jadą przed pojazdami na drodze podporządkowanej (znaki A-7 ustąp pierwszeństwa i B-20 STOP). Na zwężonym odcinku jezdni pierwszeństwo jest wyznaczone przez znak D-5 (pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni) i B-31 (pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka). W sytuacjach gdy nie mamy rozstrzygnięcia a także na skrzyżowaniu dróg równorzędnych A-5 stosujemy się do dalszych zasad.
6. Ustępujemy pieszym:
a) na przejściu na pieszych D-6 (lub rowerzystom na przejeździe dla rowerów D-6a)
b) gdy musimy przejeżdzać przez chodnik, drogę dla pieszych C-16 np. wjeżdżając do bramy (podobnie rowerzystom gdy przejeżdżamy przez drogę dla rowerzystów C-13)
c) niepełnosprawnym gdy mają widoczną ograniczoną sprawność ruchową oraz niewidomym używającym białej laski. Kierujący jest zobowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.
d) w strefie zamieszkania - piesi mogą tam korzystać z całej szerokości jezdni
e) przechodzącym przez jezdnię poprzeczną - w wypadku gdy skręcamy
f) na przystanku tramwajowym bez wysepki, gdy na przystanek wjeżdża tramwaj - należy zatrzymać się tak długo aby zapewnić pieszym swobodne przejście do tramwaju lub na chodnik
7. Jadą pojazdy szynowe - mają pierwszeństwo przed każdym innym pojazdem w sytuacji równorzędnej. Wyjątki: a) Gdy wyjeżdżają z zajezdni lub pętli - wtedy jest to włączanie się do ruchu. b) Na skrzyżowaniu ze sygnalizacją świetlną skręcający tramwaj ustępuje pojazdom jadącym na wprost. Motorniczy o tej sytuacji jest ostrzegany znakiem AT-5 ruch kolizyjny. Ten wyjątek nie obowiązuje na rondzie (znak C-12), tramwaj ma tam zawsze pierwszeństwo. Wątek na forum
8. Należy umożliwić włączenie się do ruchu autobusowi lub trolejbusowi wyjeżdżającemu z przystanku na obszarze zabudowanym.
9. Pojazdy jadące swoim pasem - wpierw te, które mają prawą stronę wolną. Przy skręcaniu w lewo i zawracaniu należy dodatkowo ustąpić jadącym z przeciwka na wprost lub skręcającym w prawo.
10. Pojazdy zmieniające pas z prawego na lewy - ustępują pojazdom jadącym już tym pasem. Uwaga, jeżeli ktoś przed nami również zasygnalizował zmianę pasa ruchu na ten co my, musimy ustąpić i nie możemy bezmyślnie wyprzedzać.
11. Pojazdy zmieniające pas z lewego na prawy - ustępują pojazdom jadącym już tym pasem oraz pojazdom z punktu 10 (gdy dwa pojazdy chcą jednocześnie wjechać na ten sam pas). Uwaga taka sama jak przy punkcie 10.
12. Pozostali piesi - zgodnie z przepisami powinni ustąpić pojazdom przy przechodzeniu przez jezdnię. Jednak mimo posiadanego pierwszeństwa, jeżeli pieszy przechodzi przez jezdnię, należy zwolnić i umożliwić przejście.
13. Pojazdy cofające i włączające się do ruchu - ustępują one wszystkim innym uczestnikom ruchu drogowego.

Uwagi:
- Definicja ustąpienia pierwszeństwa: powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku;
- Te przepisy stosuje się we wszystkich sytuacjach, również przy przecinaniu się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem. Dotyczą każdego - pieszego, kierowcy, motorniczego prowadzącego pojazd szynowy itd.
- Nie możemy wjechać na skrzyżowanie lub przejazd kolejowy, jeżeli dalej jest korek i nie ma możliwości opuszczenia skrzyżowania czy przejazdu.
- Pieszy a rowerzysta: na drodze dla rowerów pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, musi ustąpić miejsca rowerowi; na chodniku, drodze dla pieszych oraz drodze dla pieszych i rowerów kierujący rowerem musi ustąpić miejsca pieszym.
- Pojazdy zawracające stosują się do normalnych zasad pierwszeństwa, np. mają pierwszeństwo przed pojazdami na drodze podporządkowanej. Reguła ta obowiązuje od 1 I 2005, mimo to często jest lekceważona. Poprawne zachowanie w takiej sytuacji
- Pojazdów uprzywilejowanych (niebieskie lub czerwone światło błyskowe) nie należy mylić z pojazdami wysyłającymi żółte światło błyskowe - takie oznaczają roboty drogowe, nie muszą stosować się do ruchu prawostronnego, zakazów postoju, ruchu, minimalnej prędkości itp., ale dotyczą ich zwykłe zasady pierwszeństwa.
- W podręcznikach podaje się hierarchię "polecenia policjanta - sygnały świetlne - znaki drogowe - normy w przepisach". Jednak nie jest to dokładne, np. ustępowanie pojazdowi uprzywilejowanemu jest normą z przepisów, a przecież jest ważniejsze od sygnałów świetlnych.
- Zatrzymanie w celu ustąpienia pierwszeństwa powinno nastąpić w wyznaczonym w tym celu miejscu (przed linią), jeżeli go nie ma to w miejscu wyznaczonym znakiem np. G-3, G-4 krzyż św. Andrzeja lub przed sygnalizatorem, w innym wypadku - w miejscu w którym kierujący może upewnić się, że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem.
- Przepisy regulują zasady pierwszeństwa w większości sytuacji, ale w bardzo skrajnych przypadkach (np. cztery pojazdy na skrzyżowaniu dróg równorzędnych) kolejność poruszania się może nie być ściśle wyznaczona. W praktyce kierowcy gestykulują rękami lub używają świateł drogowych, ale należy uważać, ktoś kto nas "przepuszcza" może spowodować np. oblanie egzaminu. Najważniejsze na drodze są zdrowy rozsądek i wyobraźnia, znajomość zasad pierwszeństwa nic nie da jeżeli nie zastosujemy się do nich, w szczególności do zasady 1.


link do tematu: http://www.prawojazdy.com.pl/forum/viewtopic.php?t=8802

autor: booc
Avatar użytkownika
miros
 
Posty: 2049
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:55
Lokalizacja: warszawa

Powrót do Najczęściej zadawane pytania

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości