jkz napisał(a):Tylko że w przypadku 1 można zawracać, tylko że jest to skret warunkowy mimo sygnalizatora kierunkowego.
Chodzi Ci o screen Nr 1 podany przez Ciebie? To jest skret warunkowy (zielona strzalka) przy sygnalizacji ogolnej (nie kierunkowej, bezkolizyjnej czy jak to tam zwal).
Sprawa ta jest mocno sporna i w zasadzie nie ma jednej konkretnej odpowiedzi. Polecam ostatni Auto Swiat i wypowiedz Zbigniewa Drexier'a - specjalisty od ruchu drogowego, ktory mowi tak:
Strzalki w sygnalizatorach kierunkowych dotycza tylko ruchu zgodnego ze wskazaniem strzalek.
W niektorych miastach spotyka sie sygnalizatory kierunkowe ze strzalkami do jazdy w lewo, a ponadto znaki pionowe i poziome wskazujace mozliwosc zawracania z lewego pasa ruchu.
Niektorzy uwazaja, ze zawracanie podczas syngalu zielonej strzalki jest dopuszczalne, inni twierdza, iz dozowlone jest tylko skrecenie w lewo.
W opisanej sytuacji wystepuje sprzecznosc pomiedzy wskazaniem sygnalizatora, z ktorego wynika, ze podczas nadawania zielonej strzalki zezwala sie tylko na skrecenie w lewo, a wskazaniami znakow drogowych o mozliwosci zawracania.
Osobiscie uwazalbym, ze w czasie dzialania sygnalizacji swietlnej mozna tylko skrecac, a gdy jest wylaczona - rowniez zawracac. Nie mozna jednak odmowic racji twierdzacym, ze znaki ze strzalkami wskazujacymi rowniez mozliwosc zawracania zezwalaja na taki manewr, gdyz pierwszenstwo syngalu swietlnego przed znakiem odnosi sie tylko do znakow regulujacych pierwszenstwo przejazdu. Rozwiazniem niebudzacym watpliwosci byloby zastosowanie dla lewego pasa ruchu sygnalu ogolnego (bez strzalek) uzupelnionego znakami pionowymi i poziomymi, ze strzalkami do jazdy w lewo i zawracania.
Stosownie do potrzeb mozna wykorzystac sygnalizator kierunkowy ze strzalka do zawracania.