przez Cyryl » sobota 29 lutego 2020, 20:40
każdy silnik ma jakieś obroty nominalne, czyli takie jakie uzyskuje podczas biegu jałowego, znaczy na luzie.
w silnikach o zapłonie iskrowych (benzynowych) to jest około 1200 rpm.
w silnikach o zapłonie samoczynnym (wysokoprężnych) to od 600 rpm (pojazdy ciężarowe) do 900 rpm (pojazdy osobowe).
jeżeli przy niskiej szybkości wrzucisz zbyt wysoki bieg - tutaj 5, to tak jakbyś chciał zmusić silnik do pracy na obrotach 100-200rpm, co jest poniżej obrotów biegu jałowego.
w starszych silnikach gdzie dawkę paliwa sterowałeś sam poprzez gaźnik lub pompę wtryskową, silnik po prostu zgaśnie, ale w nowszych gdzie dawką paliwa steruje komputer sprawa jest bardziej skomplikowana.
komputer jako bezduszna maszyna będzie się starał zwiększając dawkę pokonać opory ponad możliwości silnika.
konsekwencje mogą być różne:
- optymistyczna - zgaśnie silnik,
- średnio optymistyczna - jeżeli będziesz jechał na tempomacie, zapali się czek silnika po przekroczeniu jakieś wartości ciśnienia wtrysku i komputer odłączy tempomat,
- pesymistyczna - pourywasz korbowody lub pasek rozrządu przeskoczy, zawory uderzą w głowicę i silnik do remontu.