Blacksmith napisał(a):...Moim zdaniem ceny tych kamperów są chore...
to nie jest tak:
zwykłe meble kosztują powedzmy X zł, ale meble w kamperze muszą być z płyty wodoodpornej, bo w czasie zimy wewnątrz masz dużą wigoć, a w moim poprzedim kamperze meble z 1991 roku miały tylko ślady używania - zarysowania. gdyby szafa normalna stała w takich warunkach po 2-3 zimach rozleciałaby się, więc cena mebli kamperowych jest x razy 5.
na naszym forum CamperTeam najstarsze kampery są z lat '70-tych i meble żyją.
jest jeden z 1967 roku.
zwykła bateria do zlewu kosztuje lepsza powiedzmy X zł, otwiera i zamyka zimną i ciepłą wodę.
bateria kamperowa musi być mniejsza, tak samo solidna i do tego ma w sobie mikrowłącznik, który daje prąd na pompkę w zbiorniku, a ta zaczyna pracować po otwiarciu kranu, więc cena x 3.
zwykła lodówka kosztuje powiedzmy X, ale lodówka kamperowa musi pracować na 230V (gdy jesteś podłączony na kempingu), 12V (podczas jazdy gdy alternator daje prąd) i na gaz (jak stoisz niepodłączony i szkoda zużywać prądu), więc cena x 3.
nowsze są automatami i same rozpoznają jakie źródło jest najkorzystniejsze, nie musisz je przełączać ręcznie, robią to same, więc cena x 5.
szyby w zwykłym samochodzie są pojedyncze, w kamperze, aby nie parowały i abyś mógł w zimie podziwiać widoki szyby są podwójne więc cena x 3.
zwykła antena satelitarna raz ustawiona skierowana jest na jakiegoś satelitę i nic się nie zmienia.
w kamperze satelita z GPS-u określa w którym kierunku stoi auto, na jakim pochyleniu i sama ustawia się na zaprogramowanego satelitę, więc cena x 10.
zwykłe szuflady, szafki, drzwi mają jakieś zamknięcia - powiedzmy symboliczne. ponieważ kamper się porusza, hamuje, przyśpiesza, zakręce, zamknięcia musza być działąjące i bardzo solidne, do tego nie mogą być wystające, aby nie zrobić sobie krzywdy, gdy podczas jazdy uderzysz o nie, więc cena x 5.
ogrzewanie postojowe w ciężarówce kosztuje X zł. w kamperze jest gazowe, większe, z oddzieloną komorą spalania i systemem roprowadzenia ciepłego powietrza (Trumavent), na całej przestrzeni, razem z WC i prysznicem, więc cena x 5.
zwykła słuchawka prysznicowa kosztuje X zł, ale kamperowa musi dać się umyć z oszczędnością wody, zbiorniki masz do 100, max 120l, więc to się nazywa wodooszczędna lub perlista, cena x 3.
poza tym, aby zmieścić się w wadze, wszystkie rzaczy muszą być mniejsze, lżejsze, ale spełniać taką samą funkcję jak domowe i być bardziej solidnie zbudowane.
akumulator zwykły samochodwy 180Ah kosztuje nawet już 600-800zł, ale do zabudowy w kamperze musi być głębokiego rozładowania, najlepiej LiFePo4 z technologią litową, a taki kosztuje powyżej 2500 euro.
i tak ze wszystkim.
ponieważ dzisiaj samochody osobowe i dostawcze robią w znacznej części roboty, a zabudowa kamper to ręczna robota, żaden z producentów samochodowych nie robi kamperów, karetek, samochodów strażackich.
co więcej samochody ciężarowe i część dostawczych są sprzedawane jako chassis, czyli kabina, rama zespół napędowy.
https://www.fiatcamper.com/en/product/perfect-layout
w każdym salonie jest inżynier od zabudowy i jeżeli chcesz jakąś wersję skrzyni załadowczej: kontener, plandeka, wywrotka, on wynaduje oferty od firm specjalistycznych, które te nadwozia wykonuja i montują na tym chassis.
nawet ta sama wersja kampera może być w wielu typach zabudowy np:
z łóżkiem francuskim (podwójne po jednej stronie), oddzielonymi (dwa po bokach, które można złączyć w całość), królewskie (jedno podwójne na środku z przejściami po bokach).
to nie jest tak, że kupujesz w salonie gotowca, jest baza wyjściowa i na Twoje zamówienie (po wpłaceniu zaliczki) robią kampera z wyposażeniem jakie zamówiłeś, okres oczekiwania kilka miesięcy.
chyba że godzisz się na jakiegoś, zrobionego dla kogoś, kto zrezygnował.
od zabudów są wyspecjalizowane firmy. które wykonują zabudowę na bazie pojazów dostawczy najczęściej Fiat, Citroen, Peugeot, VW, Ford itp.
od tego są takie firmy jak Detlefs, Bruster, Hobby, Knaus, Rimor, Adria itp.
są też firmy kupujące od producentów ramę z zespołem napędowym i tworzące kompletnie nowe nadwozie Hymer, Eriba, Carthago.
jedynie VW oferuje w swoich salonach wersję kamperową transportera, ale zabudowę wykonuje podwykonawca, jednak nie umieszcza ani swojej nazwy, ani loga.
niestety sprzedawcy w salonie VW nie mają pojęcia o kaperach, nie znają wyposażenia, przeznaczenia itp. więc nie są w stanie przedstawić właściwie pojazdu, sprawdziłem we Wrocławiu na ul. Bruknera.