Po podpisaniu nowelizacji przez Prezydenta Dudę,od 2024 zmieniają się przepisy uprawniające do uzyskania emerytury pomostowej.
Usunięty zostanie warunek pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wykonywany przed dniem 1 stycznia 1999 roku,który całkowicie uniemożliwiał uzyskanie emerytury pomostowej osobom,które rozpoczęły pracę po tej dacie.
Przepisy dotyczą kierowców autobusów,trolejbusów i motorniczych w transporcie publicznym oraz kierowców przewożących materiały niebezpieczne.
Oczywiście kierowca uzyska prawo do emerytury tylko i wyłącznie:
-jeżeli pracował na pełen etat na umowę o pracę
-pracodawca odprowadzał składki na fundusz emerytur pomostowych
-udowodni świadectwem pracy min.15 letni staż pracy w szczególnych warunkach/charakterze.
Znając patologię polskiej branży transportowej większość kierowców w ogóle nie skorzysta z przywilejów(brak składek na FEP,niepłacony ZUS,praca na czarno/na działalności,fałszowanie świadectw pracy).
W przypadku kierowców autobusów musi to być TRANSPORT PUBLICZNY czyli przewozy regularne,ogólnodostępne da wszystkich-komunikacja miejska,PKS,międzynarodowe linie regularne np.flixbus.
Do emerytury pomostowej nie uprawniają:
-przewozy pracownicze
-przewozy autobusem szkolnym
-turystyka
-przewozy okazjonalne
-przewozy regularne specjalne.
Planuję skorzystać i przejść na emeryturę w wieku 60 lat.W jeszcze lepszej sytuacji są kobiety-te skorzystają z pomostówki w wieku zaledwie 55 lat.
Czy kierowcom zawodowym powinny przyslugiwać emerytury pomostowe? Szczerze? NIE.Praca w tym zawodzie już od dawna odbywa się w komfortowych warunkach(klimatyzowane kabiny,wspomaganie kierownicy,pełna amortyzacja fotela kierowcy) j na dzień dzisiejszy jest to jedna z lżejszych prac fizycznych.Poziom stresu również jest znacząco niższy,wymagania zdrowotne-obniżone.Wymóg pełnej sprawności psychofizycznej to często fikcja,przepisy dopuszczają wadę wzroku nawet do -8,0 dioptrii i ostrość widzenia 50% w jednym oku.