Odkręcanie kół

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Odkręcanie kół

Postprzez Cyryl8 » piątek 25 czerwca 2021, 21:11

na wiosnę jak zwykle czekała mnie wymiana kół na te z oponami letnimi.
ponieważ akurat w tym okresie miałem więcej czasu postanowiłem zrobić to sam i na pierwszy rzut poszedł samochód osobowy.
za diabła nie mogłem ruszyć żadnej śruby kluczem fabrycznym, wobec czego nałożyłem przedłużkę i mało co nie ukręciłem klucza fabrycznego.

ale w zanadrzu miałem jeszcze klucz planetarny co prawda do osobówek (17/19), ale okazał się niewypałem.
porysowałem felgę, a klucz się wygiął.
kampera (śruba 23) nawet nie próbowałem, więc musiałem pojechać do gumiarza, z którego korzystam jakiś czas i tam dopiero zmieniłem koła.

ale zastanowiłem się co będzie jak złapię kapcia w drodze?
nic tylko dzwonić o pomoc drogową.

zacząłem szukać innego rozwiązania.
są klucze udarowe akumulatorowe, ale te w cenie do zaakceptowania (do 600zł) mają moment obrotowy poniżej 200Nm, a te prawdziwie profesjonalne kosztują grubo ponad 1000zł.
ponieważ od chyba 10 lat nie złapałem kapcia, więc wydawanie większej sumy na zapas specjalnie mi nie odpowiada.

ale znalazłem klucz udarowy na wtyk zapalniczki 12V, początkowo nie bardzo wierzyłem w podawane 340Nm i do tego cena niewiele ponad 100zł, ale firma mnie przekonała. nawet jakbym nie trafił 120zł nie będzie dotkliwą stratą.

okazało się, że ten klucz działa inaczej, jak klucze do kół ciężarówek, ma jakieś koło zamachowe w środku, które rozpędza mały silniczek, a ono uderza w nasadkę.

spróbowałem na kamperze (23), śruby dociągnięte w warsztacie odkręciłem tym kluczem wszystkie, co prawda nie bez kłopotu, ale dał rady.
w osobówce (17) już zupełnie bez kłopotu.

teraz ten klucz wożę w aucie.
Ostatnio zmieniony piątek 25 czerwca 2021, 21:18 przez Cyryl8, łącznie zmieniany 1 raz
Cyryl8
 
Posty: 451
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Odkręcanie kół

Postprzez ks-rider » piątek 25 czerwca 2021, 21:17

Jako, ze zawsze kola zmieniam sam i dokrecam kluczem dynamometrycznym sila 12 kN weic nigdy nie mam problemu z odkreceniem, chyba, ze po gumiarzach i ich wlasnie kluczami pneumatycznymi !


:wink:
ks-rider
 
Posty: 2933
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Odkręcanie kół

Postprzez gumik » sobota 26 czerwca 2021, 08:59

Cyryl. Czy ktoś nie przykręcił Ci tych śrub za mocno? Wiele razy wymieniałem sam koła i zawsze dawałem radę odkręcić po serwisie zwykłym kluczem dołączonym do auta
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 2811
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Odkręcanie kół

Postprzez Cyryl8 » sobota 26 czerwca 2021, 09:25

to jest tak:
w warsztatach klucze mają sprzęgiełko, które się w kluczu ustawia, dodatkowo w pojazdach osobowych dokręca się kluczem dynamometrycznym.

aby koło klientowi się nie odkręciło, ustawia się większą wartość na kluczu dynamometrycznym, na zapas, a w pojazdach ciężarowych i autobusach sprzęgło w kluczu elektrycznym ustawia się na maksymalną wartość.

nie wymieniałem kół wiele razy, bo w osobówce jakieś 8 lat temu, a w kamperze z 10.
większe doświadczenia mam z okresu gdy opony były dętkowe i kiepskiej jakości.
dzisiaj w większości pojazdów często nawet nie ma kół zapasowych.
w ostatnich moich 4 samochodach osobowych (20 lat) wymieniałem koło raz, a w kamperach (14 lat) również raz.

kiedyś gdy jeździłem ciężarówkę czy autobusem, jak Ks-rider nie pozwalałem dokręcać, sam dociągając kluczem z przedłużką około 70-80cm, ponawiając tą czynność po 100, 200 i 300 kilometrach.
nie miałem wtedy kłopotów z odkręceniem w drodze.
teraz jestem zbyt leniwy i dawno sytuacja mnie to tego nie zmusiła.

w kamperze raz, ale było to na terenie firmy i nie chciało mi się wyciągać swoich narzędzie więc wziąłem i podnośnik i klucz do ciężarówki.

po wykręceniu śrub w osobówce i kamperze lekko liznąłem je smarem grafitowym przed ponownym wkręceniem, jak za dawnych czasów.
Cyryl8
 
Posty: 451
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Odkręcanie kół

Postprzez ks-rider » sobota 26 czerwca 2021, 12:45

Ostatnio na wiosne mialem sciecie z kolega zpracy ktory tak dopyerdölil sruby kluczem dynamometrycznym z przedluzeniem / rura, ze malo mu zylka nie pekla i malo rury i klucza nie zlamal !

Wczesniej plakal, ze ciezko mu bylo odkrecic !

Zasada jest prosta, z taka sila jaka dokrecisz, tak bedziesz odkrecal !

Tak jak pisalem, dokrecam z sila 12 kN i nigdy mi sie zadne nakretka nie poluzowala.

Nie uzywam tez zadnych mazidel, Lekkie rdzewienie powoduje takie samo dzialanie jak Lock Tie !


:wink:
ks-rider
 
Posty: 2933
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Odkręcanie kół

Postprzez Cyryl8 » sobota 26 czerwca 2021, 21:22

ks-rider napisał(a):Ostatnio na wiosne mialem sciecie z kolega zpracy ktory tak dopyerdölil sruby kluczem dynamometrycznym z przedluzeniem / rura...


jeżeli klucz jest rzeczywiście dynamometryczny i sprawny, to nie ma znaczenia czy dociągasz go ręką czy przedłużką i jakiej długości.

klucz dynamometryczny jeżeli nastawisz np. 550Nm (taki momentem dokręca się nakrętki 32 w samochodach ciężarowych, naczepach i autobusach), to czy użyjesz przedłużki takiej czy owej, on przy wartości 550Nm "złamie się" nie dopuszczając do mocniejszego dokręcenia.

dokręcić ponad wskazany moment:
- kluczem dynamometrycznym można wtedy, gdy ustawi się za dużą wartość,
- kluczem zwykłym z przedłużką,
- kluczem udarowym ustawiając sprzęgiełko (moment) na za dużą wartość.

tutaj na moim kluczu masz wyświetlaną wartość momentu, którą tymi przyciskami możesz zmieniać góra - dół i nie przekroczysz ustawionego momentu.

natomiast w większości pojazdów osobowych momenty dokręcania śrub wahają się między 70 a 150 Nm. klucze dynamometryczne stosuje się tutaj z regulacją od 42 do 210 Nm.
http://www.oponaok.pl/dokrecanie-kol/

w pojazdach osobowych głowicę dokręca się momentem 40-60 Nm i w takich jednostkach są skalowane klucze dynamometryczne.
Załączniki
AEG-Udarowy-Klucz-Elektryczny-12V-do-Kol-1-2-340nm.jpg
Cyryl8
 
Posty: 451
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Odkręcanie kół

Postprzez ks-rider » środa 30 czerwca 2021, 08:06

Cyryl,

Nie wiem skad wziales te wartosci dotyczace mocowan glowic w pojazdach do 3,5 t ? Akurat w swoim zyciu kilka razy osobiscie montowalem glowice do bloku i z tego co pamietam to moment obrotowy nigdy nie przekraczyl 10 Nm gora 12 Nm.

Moze obecnie producenci stosuja szersze szpilki ( w co watpie, bo obecnie bloki sa nie z zeliwa a z aluminium ) kolejnosc dokrecania srob pomine.

O ile w pojazdach ponad 3,5 t nie mam pojecia o sile dociagania nakretek, tak smiem twierdzic, ze w pojazdach do 3,5 t dokrecenie ich z sila ponad 15 Nm to przerost formy nad trescia, oczywiscie nikt biednemu nie zaszkodzi.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 2933
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Odkręcanie kół

Postprzez Cyryl8 » środa 30 czerwca 2021, 08:44

ks-rider napisał(a):Cyryl,

Nie wiem skad wziales te wartosci dotyczace mocowan glowic w pojazdach do 3,5 t...


z książek, choć dzisiaj nie pamiętam autorów.
z tego co mnie uczono jeżeli nie ma danych od producenta głowicę dokręcamy w odpowiedniej kolejności w trzech etapach:
1. 25 Nm,
2. 49 Nm,
3. o 90 stopni.

dla porównania dokręcanie głowicy w silniku ciężarowym MAN F90:
zależy jakie masz śruby, MAN podaje dwa rodzaje...
I. śruby torx i sześciokątne, oznaczone na łebku trójkącikiem
1. 10 Nm
2. 80 Nm
3. 150 Nm
4. 90 ´
5. 90 ´
6. po ok 2000km pracy silnika znowu 90´
( punkt 6 możesz ominać dokręcając od razu 3x 90' , tak normalnie robi się w warsztatach bez skutków ubocznych)
oraz..
II. śruby sześciokątne bez trójkącika lub okręgiem na łebku
1. 10 Nm
2. 50 Nm
3. 100 Nm
4. 220 Nm
5. bez dodatkowego dokręcania
Cyryl8
 
Posty: 451
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości