Dopuszczalna prędkość, a skrzyżowanie

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez cwaniakzpekaesu » wtorek 18 września 2007, 00:11

Przecież to proste:


Obrazek

Obrazek

Wynika z tego, ze B-33 nie obowiązuje na skrzyżowaniu tylko na najbliższego skrzyżowania, bo gdyby obowiązywał - pisałałoby o nim to samo co o B-23.
Avatar użytkownika
cwaniakzpekaesu
 
Posty: 1153
Dołączył(a): czwartek 06 września 2007, 00:31
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez KUBA_1 » wtorek 18 września 2007, 19:31

cwaniakzpekaesu napisał(a):Przecież to proste:


To gdzie zaczyna się skrzyżowanie?
Od którego punktu należy liczyć odległośc od skrzyżowania:
Od krawężnika jezdni , od pkt. środka, od pasa drogowego,...
czy jeszcz inaczej?
Widziałem dziś ciekawy spór,
Jak z głową dyskutował mur,
KUBA_1
 
Posty: 387
Dołączył(a): piątek 02 lutego 2007, 22:03
Lokalizacja: mars

Postprzez cwaniakzpekaesu » wtorek 18 września 2007, 20:21

Przecież to najbardziej proste z prostych:

skrzyżowanie – przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię (...)


Zakłądamy czysto hipotetycznie:
1. jeżeli drogi posiadają tylko jezdnie - od krawędzi przecięcia jezdni (na każdym wlocie/wylocie)
2. jeżeli drogi posiadają jezdnie i pobocza - od krawędzi przecięcia poboczy (na każdym wlocie/wylocie)
3. jeżeli drogi posiadaja chodniki - od krawędzi przecięcia chodników (na każdym wlocie/wylocie)
4. itd.
Avatar użytkownika
cwaniakzpekaesu
 
Posty: 1153
Dołączył(a): czwartek 06 września 2007, 00:31
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez KUBA_1 » wtorek 18 września 2007, 22:17

Niestety, ale dla "drogowców: (inż budowy dróg) to nie takie proste.
Widziałem dziś ciekawy spór,
Jak z głową dyskutował mur,
KUBA_1
 
Posty: 387
Dołączył(a): piątek 02 lutego 2007, 22:03
Lokalizacja: mars

Re: Dopuszczalna prędkość, a skrzyżowanie

Postprzez mapmen » sobota 27 listopada 2010, 20:54

dzień dobry, na początek :)
Istnienie ograniczeń prędkości w ciągu drogi ze skrzyzowaniami jest bardzo ciekawym tematem.

Z warunków technicznych wynika, ze B-33 Obowiązuje do granicy obszaru najbliższego skrzyżowania.
Obrazek

Tu jest definicja i rysunek obszaru skrzyzowania
Obrazek

Inne źrodło definicji skrzyzowania dają warunki techniczne dla dróg
Rozdział 13
Skrzyżowania i zjazdy
§ 55. 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział skrzyżowań i zjazdów:
1) skrzyżowanie zwykłe - nie zawiera na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa dzielącego,
2) skrzyżowanie skanalizowane - zawiera co najmniej na jednym wlocie wyspę dzielącą lub środkowy pas dzielący; do skrzyżowań skanalizowanych zalicza się także ronda,

§ 56. Skrzyżowanie dróg, jego układ funkcjonalny, przestrzenny i rozwiązanie techniczne powinno być tak zaprojektowane i wykonane, żeby mogli z niego korzystać wszyscy uczestnicy ruchu, dla których jest ono przeznaczone, na warunkach ustalonych w rozporządzeniu i przepisach odrębnych.


To słowo "zawiera" nie daje mi spokoju. Pytanie czy zawiera częściowo [opcja 1] - w zakresie linii zatrzymania lub domniemanych linii zatrzymania, czy tez jak juz jest wyspa to cała należy do skrzyzowania [opcja 2], Z tej drugiej myśli by wynikalo, ze obszar skrzyzowania wyznaczają linie prostopadle do osi jezdni przechodzące przez najbardziej skrajne punkty wyspy dzielacej.

Opcja 1 zielony kolor, opcja 2 czerwony
Obrazek

Ale wróćmy do warunków technicznych dla znakow.
Daje nam to dość dziwną rozbieżność między OZ i nie OZ, gdzie:
w OZ ma nam polepszyc BRD na ciągach dróg o podwyższonej prędkości - bo ogranicza na skrzyzowaniach do 50km/h
jednocześnie pogarsza nam BRD w OZ na drogach z ograniczeniem prędkosci, o minimum 10km/h [w dzień przy B-33 40km/h] i aż o 20km/h w nocy.
a takze zawsze pogarsza BRD poza OZ dopuszczając 90km/h na skrzyżowaniu a, wkrótce teoretycznie i 120km/h [gdyby byla droga ekspresowa dwujezdniowa ze skrzyżowaniem skanalizowanym zamiast węzła - dopuszczają to warunki techniczne dla dróg]

Przykładowo: nie OZ, przed skrzyżowaniem B-33 50km/h, fotoradar łapie nas na obszarze skrzyzowania [jest na niego ustawiony], bo jedziemy 90km/h, ale mamy prawo tyle tam jechać.

Przykład bardziej skomplikowany: czy [w ogóle] i gdzie/dokąd [w punkcie - tu zaczynamy sie bawić matematyką i fizyką oraz prędkoscia chwilową przy granicy czasu dążącej do zera/ ewnetuanie na jakim odcinku] obowiązuje znak B-33 ustawiony w obszarze skrzyzowania. Znak B-33 może znajdować się np za linią P-14, albo i na wyspie, która "kanalizuje" droge poprzeczną.
Avatar użytkownika
mapmen
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek 26 listopada 2010, 23:45
Lokalizacja: Toruń

Re: Dopuszczalna prędkość, a skrzyżowanie

Postprzez ks-rider » niedziela 28 listopada 2010, 11:57

Znaki sa ustawiane;

1. przed skrzyzowaniem,
2. na askrzyzowaniu
3. za skrzyzowaniem

Mielismy juz dyskusje, ze przez skrzyzowanie przejezdza sie zachowujac szczegolna ostroznosc.

W opisanej sytuacji nie trzeba zwalniac do 50 km/h. Mozna ale nie jest to obowiazkiem.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Dopuszczalna prędkość, a skrzyżowanie

Postprzez mapmen » niedziela 28 listopada 2010, 13:18

Znaki przed i za skrzyzowaniem nie są przedmiotem mojego pytania. Natomiast nie ma odpowiedzi o zakres obowiązywanie B-33, ktory jest umieszczony na skrzyzowaniu.

Z czego wiem fotoradar nie jest legalizowany na pomiar "szczególnej ostrożności"

To co proponujesz to koncepcja "zakazu dobrowolnego", który zakazem juz nie jest a jedynie zaleceniem.
Avatar użytkownika
mapmen
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek 26 listopada 2010, 23:45
Lokalizacja: Toruń

Re: Dopuszczalna prędkość, a skrzyżowanie

Postprzez kopan » niedziela 28 listopada 2010, 16:04

W programie egzaminu jest obowiązek przejechania drogami o podwyższonej dopuszczalnej prędkości.
Powiedzmy mamy drogę o podwyższonej prędkości do 80km/h na odcinku obejmującym 5 skrzyżowań.

Osoba egzaminowana jedzie z prędkością 79 km/h.

1. Na pierwszym skrzyżowaniu egzamin zostaje przerwany bo powinna jechać max 50 km/h bo zakaz B-33 obowiązuje do najbliższego skrzyżowania.
2. Osoba egzaminowana nie popełniła żadnego błędu.

W celu podniesienia dopuszczalnej prędkości w obszarze
zabudowanym
należy przeprowadzić szczegółową
analizę bezpieczeństwa ruchu uwzględniającą w szczególności
następujące kryteria:
– wypadki drogowe, z uwzględnieniem wypadków z
pieszymi,
– zagospodarowanie otoczenia drogi,
odległość między skrzyżowaniami,
natężenie ruchu poprzecznego pojazdów i pieszych,
– szerokość jezdni i liczbę pasów ruchu,
– natężenie ruchu pojazdów powolnych.
Dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym
można podnieść do 70, maksymalnie do 80 km/h, na
odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami, na których nie
występuje ruch pieszy.


3.2.34.4. Stosowanie znaku B-33
Ze względu na ograniczenia prędkości obowiązujące
na podstawie przepisów o ruchu drogowym na wszystkich
drogach, zastosowanie znaku B-33 w praktyce
powoduje zmianę istniejącego już ograniczenia, przy
czym taka zmiana może dotyczyć również ograniczenia
wskazanego znakiem B-33. Stosowanie znaków
B-33 na kolejnych odcinkach drogi oznacza, że jedno
ograniczenie dopuszczalnej prędkości „przechodzi” w
inne
. Jeżeli natomiast stosuje się znak B-34 (pkt
3.2.35.1) oznacza to, że za znakiem obowiązuje ograniczenie
prędkości określone w ustawie - Prawo o ruchu
drogowym.


Z tego podkreślonego wynika że te odcinki pomiędzy skrzyżowaniami mogą zawierać skrzyżowania.
Czyli jak znak powtórzono za skrzyżowaniem to ten poprzedni znak obowiązuje na skrzyżowaniu - do następnego znaku
Jeśli nie ma powtórzenia za skrzyżowaniem to obowiązuje do początku skrzyżowania.

Ps. Jeśli znak jest w obrębie skrzyżowania to obowiązuje do poczatku następnego skrzyżowania o ile nie ma powyższej sytuacji.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Re: Dopuszczalna prędkość, a skrzyżowanie

Postprzez mapmen » niedziela 28 listopada 2010, 20:27

Dzieki kopan za podpowiedź.

Ale mam pewna uwagę, ruch poprzeczny pojazdów i pieszych to np. przejscie dla pieszych i przejazd drogi dla rowerów, a żadne z wymienionych nie tworzy skrzyzowania, moze też istnieć przecięcie drogi twardej [o ktorej piszemy] z gruntową [moze byc po obu stronach] lub wyjazdu ze strefy zamieszkania [moze byc po obu stronach] i to też nie będzie skrzyżowanie.

Poza tym sytuacja z "przechodzeniem" ograniczeń jest dosć dziwna bo ograniczenie, do którego dojeżdzamy a obok którego możemy nie mieć zamiaru przejechać [bo skręcimy] wpływa na przedłuzenie obowiazywania wcześniejszego ograniczenia.

A w przypadku braku B-33 za skrzyżowaniem dochodzi do absurdu, ze ograniczenie na skrzyżowaniu juz nie działa.
Avatar użytkownika
mapmen
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek 26 listopada 2010, 23:45
Lokalizacja: Toruń

Poprzednia strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości