Moment zmiany biegow

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Moment zmiany biegow

Postprzez jacek20 » poniedziałek 10 marca 2008, 15:19

Powiedzmy, ze jade sobie na 4, ale jednak dla silnika jest to za wysoki bieg wiec musze zmienic na 3. Wiec czy takie sytuacje szkodza silnikowi i/lub skrzyni biegow? Jesli to tak to prosilbym o ladne wytlumaczenie :)
jacek20
 
Posty: 8
Dołączył(a): poniedziałek 10 marca 2008, 15:16

Postprzez jamnik » poniedziałek 10 marca 2008, 16:05

Mozna tak robic, a czasami nawet trzeba. Nazywa sie to redukcją biegu :)
13.05.2008 - prawo jazdy kat. B: odebrane.
Avatar użytkownika
jamnik
 
Posty: 362
Dołączył(a): niedziela 14 października 2007, 16:15
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez ulala » poniedziałek 10 marca 2008, 16:05

przeciez jak zmieniasz bieg to widzisz jakie sa obroty. Powiedzmy ze jedziesz ta 4 , muisz zwolnic i słyszysz ze trzeba zredukwoac bieg to poporostu to robisz, wtapie zeby przez ten czas stała sie krzywda silnikowi
Ktoś powiedział, że kochanie
się jest teraz nieomal tak trudne
technicznie jak pilotowanie helikoptera.
Tymczasem pilotowanie helikoptera jest
nieco łatwiejsze, bo drążki sterownicze
nie wiotczeją nagle w najmniej
spodziewanym momencie
Avatar użytkownika
ulala
 
Posty: 77
Dołączył(a): poniedziałek 14 maja 2007, 21:09

Postprzez lled3 » poniedziałek 10 marca 2008, 17:19

no napewno redukcja szkodzi silnikowi tak jak i skrzyni jak i calemus amchodowi. Ale tym tropem to nalezalo by auta nie ruszac bo sie zuzywa 8)

P.S.
niektorzy tak robia :lol:
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez jacek20 » poniedziałek 10 marca 2008, 19:10

Zle sie wyrazilem.
Jade powiedzmy na 4, ale dla silnika jest to za wysoki bieg, ale pomimo tego nadal jade na tej czworce (zamiast rozpedzic sie na 3 i potem wrzucic 4).
jacek20
 
Posty: 8
Dołączył(a): poniedziałek 10 marca 2008, 15:16

Postprzez LOBUZ88 » poniedziałek 10 marca 2008, 20:12

Jazda na zbyt wysokim biegu jest szkodliwa dla silnika . To jest tak jak ktoś by Ci kazał na rowerze na najwyższej przerzutce podjechać pod górę....silnik czuje sie tak samo - meczysz sie niemiłosiernie a wystarczy zejść parę przerzutek niżej ( zredukować bieg) i podjedziesz szybciej , sprawniej mniej sie męcząc .
Przy zbyt wysokim biegu układ korbowo-tłokowy jest bardzo obciążony , szkodzi to w szczególności panewkom (w silnikach które maja 3 podpory wału szybko taka jazda obije sie na zdrowiu...obecnie silniki w większości mają 5 i więcej podpór wiec to obciążenie sie rozkłada ale i tak jest spore podczas takiej jazdy) .

Trzeba pamiętać ze lepiej jest wyżej "pokręcić" silnik , jeździć w przedziale max momentu obrotowego , niż go dusić i męczyć zbyt niskimi . Będzie sie jeździć wygodniej , bezpieczniej i taniej - niskie obroty nie oznaczają niskiego spalania :)
Teoria : 28.03.2007 +
Praktyka : 13.04.2007 +
Odbiór : 27.04.2007 :)
Avatar użytkownika
LOBUZ88
 
Posty: 175
Dołączył(a): czwartek 05 kwietnia 2007, 12:34
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez jacek20 » wtorek 11 marca 2008, 18:37

O to mi chodzilo :D
Dziekuje za wyczerpujaca wypowiedz :)
jacek20
 
Posty: 8
Dołączył(a): poniedziałek 10 marca 2008, 15:16

Postprzez Flisak » wtorek 11 marca 2008, 20:27

No i przy malej predkosci obrotowej i wysokim obciazeniu czesto wystepuje spalanie stukowe co tez najlepsze dla silnika nie jest.
The government has this car, and it runs on water, man.
Avatar użytkownika
Flisak
 
Posty: 158
Dołączył(a): piątek 26 października 2007, 19:42
Lokalizacja: Lublin

Postprzez jacek20 » piątek 14 marca 2008, 19:47

A co to jest maksymalny moment obrotowy i o co w tym chodzi?
jacek20
 
Posty: 8
Dołączył(a): poniedziałek 10 marca 2008, 15:16

Postprzez DEXiu » piątek 14 marca 2008, 20:07

Na fizyce nie przerabiałeś? :wink: Moment obrotowy to odpowiednik siły, ale dla ruchu po okręgu. Prosty przykład: którym kluczem dokręcisz lepiej śrubkę ciągnąc z tą samą siłą - dłuższym czy krótszym? oczywiście dłuższym, dlatego dla ruchu obrotowego (a takim właśnie jest przecież ruch wielu elementów układu napędowego) nie ma sensu mówić tylko o sile, ale musi to być siła w korelacji z długością promienia (ramienia) gdzie tą siłę przykładamy :) To właśnie jest moment obrotowy: siła pomnożona przez długość ramienia na końcu którego tę siłę przykładamy.
Ale dość teorii. Maksymalny moment obrotowy w samochodach z reguły podaje się w kontekście obrotów silnika (tzn. "maksymalny moment obrotowy osiągany przy xxx obrotach"), a oznacza on ten zakres obrotów, których osiągnięcie daje silnikowi maksymalną "power", tzn. najlepsze osiągi jeśli chodzi o dynamikę i przyspieszenie (teoretycznie np. najlepiej wyprzedzając innych dojść do takich obrotów; przeważnie są to obroty rzędu od 3500 tys/min wzwyż)
DEXiu
 
Posty: 1093
Dołączył(a): wtorek 12 czerwca 2007, 17:17
Lokalizacja: Jaworzno

Postprzez Szczeki_bt » piątek 14 marca 2008, 23:45

Skorzystam z tematu i zapytam o to, jak przeliczyc maksymalny moment obrotowy z Nm na liczbe obr/min?
Konkretnie chodzi mi o 128 Nm.
16.10.2007 - Teoria +
16.10.2007 - Praktyka +
25.10.2007 - Odbiór prawka ;)

http://pl.youtube.com/watch?v=269IIYXkhr8 <- mój filmik ;)
http://pl.youtube.com/watch?v=zgY1V8P_wwQ <- o i jeszcze jeden ;)
Avatar użytkownika
Szczeki_bt
 
Posty: 27
Dołączył(a): środa 24 października 2007, 22:35
Lokalizacja: Tarnobrzeg

Postprzez DEXiu » sobota 15 marca 2008, 00:05

Szczeki_bt ==> Tego się nie przelicza tylko się odczytuje z parametrów samochodu :) To tak jakbyś pytał jak przeliczyć produkcję mąki na ilość obrotów wiatraka :wink: Z praktycznego punktu widzenia dla zwykłego kierowcy mało istotne jest ile ten moment wynosi, ale przy jakich obrotach jest osiągany. (wartości te nie są ze sobą wprost powiązane)
DEXiu
 
Posty: 1093
Dołączył(a): wtorek 12 czerwca 2007, 17:17
Lokalizacja: Jaworzno

Postprzez Szczeki_bt » sobota 15 marca 2008, 00:16

DEXiu, hmm no to niezle zablysnalem :D, to mozesz mnie jeszcze oswiecic i powiedziec mi w jaki sposob moge odczytac ten max moment obrotowy z parametrow auta? ;p
16.10.2007 - Teoria +
16.10.2007 - Praktyka +
25.10.2007 - Odbiór prawka ;)

http://pl.youtube.com/watch?v=269IIYXkhr8 <- mój filmik ;)
http://pl.youtube.com/watch?v=zgY1V8P_wwQ <- o i jeszcze jeden ;)
Avatar użytkownika
Szczeki_bt
 
Posty: 27
Dołączył(a): środa 24 października 2007, 22:35
Lokalizacja: Tarnobrzeg

Postprzez lled3 » sobota 15 marca 2008, 13:16

DEXiu napisał(a):Szczeki_bt ==> Tego się nie przelicza tylko się odczytuje z parametrów samochodu :) To tak jakbyś pytał jak przeliczyć produkcję mąki na ilość obrotów wiatraka :wink: Z praktycznego punktu widzenia dla zwykłego kierowcy mało istotne jest ile ten moment wynosi, ale przy jakich obrotach jest osiągany. (wartości te nie są ze sobą wprost powiązane)


chyba bardzo istotne :P
wyprzedzanie, czy dynamiczne ruszanie wymaga znajomosci swego auta w tym obrotow przy jakich osiagniemy max. moment


max moment mozesz doczytac z jakiejs noty producenta - poszukaj na google - ale to beda wartosci teoretyczne. Wiek autka, modyfikacje ten moment czesto zmieniaja. Jak sie chcesz przekonac naprawde jaki masz to trzeba sie udac na hamownie.
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez DEXiu » niedziela 16 marca 2008, 14:08

lled3 napisał(a):
DEXiu napisał(a):Szczeki_bt ==> Tego się nie przelicza tylko się odczytuje z parametrów samochodu :) To tak jakbyś pytał jak przeliczyć produkcję mąki na ilość obrotów wiatraka :wink: Z praktycznego punktu widzenia dla zwykłego kierowcy mało istotne jest ile ten moment wynosi, ale przy jakich obrotach jest osiągany. (wartości te nie są ze sobą wprost powiązane)


chyba bardzo istotne :P
wyprzedzanie, czy dynamiczne ruszanie wymaga znajomosci swego auta w tym obrotow przy jakich osiagniemy max. moment

No właśnie o tym mówię (tzn. może niezbyt precyzyjnie to ująłem). Mało istotna jest wartość maksymalnego momentu, natomiast bardziej istotne są obroty przy których się ten moment osiąga :)
DEXiu
 
Posty: 1093
Dołączył(a): wtorek 12 czerwca 2007, 17:17
Lokalizacja: Jaworzno

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 8 gości