Ciśnienie w kołach a obciążenie

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Ciśnienie w kołach a obciążenie

Postprzez DEXiu » sobota 29 marca 2008, 20:23

Dziś przy okazji wiosennego mycia zauważyłem (nie po raz pierwszy - żeby nie było że jakiegoś odkrycia dokonałem :wink: ) naklejkę na słupku przy drzwiach informującą o ciśnieniu w kołach przy różnych obciążeniu. No właśnie - w sumie to nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Czy podane tam ciśnienie informuje o tym, jak mocno powinny być napompowane koła pustego samochodu, do którego dopiero będzie załadowany bagaż i wsiądą pasażerowie w odpowiedniej ilości, czy raczej o ciśnieniu, które powinno być wskazywane dla już obciążonego samochodu?

Przykładowo: dla pięciu pasażerów z bagażem ciśnienie w przednich kołach ma wynosić 240 kPa, a w tylnych 230 kPa, natomiast dla dwóch pasażerów z bagażem ma ono wynosić 230 kPa w przednich i 220 kPs w tylnych - ale mierzone przy załadowanym czy pustym samochodzie? Wiem, że to w sumie nieznaczna różnica, ale mnie to frapuje.
DEXiu
 
Posty: 1093
Dołączył(a): wtorek 12 czerwca 2007, 17:17
Lokalizacja: Jaworzno

Postprzez Borys_q » sobota 29 marca 2008, 20:29

Też sie nad tym zastanawiałem, w dostawczaku zmieżyłem ćisnienie w osi tylnej potem załadowałem 2 tony na pake i okazało sie, że tak naprawde to różnica jest na tyle niewielka, że w praktyce można to pominąć ( w granicach 0,1 atm przy ciśnieniu 4,5 atm) Pozdrawiam
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Postprzez lled3 » sobota 29 marca 2008, 21:38

cisninie gazu w oponie zwieksza sie przy:

-przemianie izohorycznej gazu - obj. stala - cisnienie zmiena sie w zaleznosci od temp.

-przemianie izotermicznej - zmienia sie objetosc, temp. stala - obciazenie pojazdu, czyli aby sie zmienilo cisnienie musi sie zmienic objetosc opony ! - a ta jak zauwazymy zmienia nieznacznie przy obciazeniu - ot tez nieznacznie zmienia sie cisnienie.

IMHO bardziej na zmiane cisnienia wplywa przemiana izohoryczna - co mozna zaobserwowac czasem majac system kontroli cisnienia w oponach. Rano w garazu moze byc OK - a w poludnie upalnego dnia system moze wskazywac nieprawidlowe cisnienie.

P.S.
jak sie myle to mnie poprawcie - bo fizyka moja mocna strona nie jest :lol:
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez LOBUZ88 » niedziela 30 marca 2008, 14:08

dlatego wiele zakładów wulkanizacyjnych oferuje pompowanie kół azotem który utrzymuje stałe ciśnienie w oponie niezależnie od temperatury otoczenia :)
Teoria : 28.03.2007 +
Praktyka : 13.04.2007 +
Odbiór : 27.04.2007 :)
Avatar użytkownika
LOBUZ88
 
Posty: 175
Dołączył(a): czwartek 05 kwietnia 2007, 12:34
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez marcij » niedziela 30 marca 2008, 16:26

Po obciazeniu objetosc opony sie w zasadzie nie zmienia (no moze w minimalnym stopniu), tylko opna sie ugina , ale jednoczenie "rozchodzi na boki" , przez co objetosc pozostaje w przyblizeniu zachowana.
Obrazek
marcij
 
Posty: 1120
Dołączył(a): środa 02 sierpnia 2006, 21:06
Lokalizacja: Tarnów

Postprzez slayer17 » niedziela 30 marca 2008, 19:02

Z tym azotem to trzeba uważać, bo jak ci jeden zakład wulkanizacyjny napompuje azotem, a ty w międzyczasie złapiesz gumę i w innym napompują ci powietrzem to w upalne dni może być wesoła jazda :mrgreen:

Z objętością to się zgadzam z marcij-em :D
31.12.2008r. WORD Krosno - teoria, placyk, miasto +++

16.01.2009 - Prawko w kieszeni ;]
Avatar użytkownika
slayer17
 
Posty: 514
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 18:32
Lokalizacja: Bieszczady ;P

Postprzez lled3 » niedziela 30 marca 2008, 19:29

slayer17 napisał(a):Z tym azotem to trzeba uważać, bo jak ci jeden zakład wulkanizacyjny napompuje azotem, a ty w międzyczasie złapiesz gumę i w innym napompują ci powietrzem to w upalne dni może być wesoła jazda :mrgreen:


a niby dlaczego :D ?
to azot - nie wodór :)

glownym skladnikiem powietrza atm. tez jest azot ~78% - i jakos nie ma bum :P

Z objętością to się zgadzam z marcij-em :D



Wiem, że to w sumie nieznaczna różnica
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez Pinhead » niedziela 30 marca 2008, 22:44

Co do pompowania kółek azotem to warto przeczytać http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/ciekawostki/news/powietrze-czy-azot,1002830,1718
Azot w kołach to mówiąc ogólnie jest to gadżet dla ludzi którzy uważają banknot 20zł za drobne na waciki ;)
Pozdrawiam
Pinhead
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez lled3 » niedziela 30 marca 2008, 23:31

5zl za pompowanie azotem - duzo.
Widzialem ogloszenia kolo za 1zł - i w tedy co innego.

- a co do stronki - pustosłowie i wodolejstwo. Ani jednego konkretu i wyjasnienia co i jak ... żadnego odwołania do nauk.
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez Pinhead » poniedziałek 31 marca 2008, 00:22

A co tu się odwoływać do nauk skoro nie ma żadnych konkretnych badań o tej tematyce ? Bezsensem jest odnosić się do badań z formuły 1 bo to ma tyle wspólnego z przeciętnym samochodem co wóz konny z ferrari enzo. Można sobie napompoważ azotu i cieszyć się że wilgoć w kołach jest mniejsza, utlenianie od wewnątrz opony jest wolniejsze a ciśnienie stabilniejsze. Ale jakie to daje realne korzyści w porównaniu ze zwykłym powietrzem to nikt nie jest w stanie jednoznacznie powiedzieć. Jeśli kogoś na to stać to niech sobie pompuje azotem. Jeśli ktoś oferuje 1zł za koło to wątpie aby faktycznie pompował azotem :) Pachnie ściemą której klient nie jest w stanie wykryć.
Pozdrawiam
Pinhead
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez slayer17 » poniedziałek 31 marca 2008, 18:18

Ja zdążyłem zauważyć przy oponie rozmiaru 235/75 R16. 3 koła były napompowane gazem "pneumix", a jedno normalnym powietrzem z kompresora przy domciu.

Efekt: na trasie 300km przy temperaturze zewnętrznej 30 stopni trzeb było co 150 km wyrównywać ciśnienie w kołach, bo tak ściągało to jedno.

Ale to duża opona i ma troszkę większą objętość.
31.12.2008r. WORD Krosno - teoria, placyk, miasto +++

16.01.2009 - Prawko w kieszeni ;]
Avatar użytkownika
slayer17
 
Posty: 514
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 18:32
Lokalizacja: Bieszczady ;P

Postprzez lled3 » poniedziałek 31 marca 2008, 18:53

a czemu co 150 ? nie wystarczylo raz ?

i co w niej duzego :P
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez Pinhead » poniedziałek 31 marca 2008, 21:12

slayer17 napisał(a):Efekt: na trasie 300km przy temperaturze zewnętrznej 30 stopni trzeb było co 150 km wyrównywać ciśnienie w kołach, bo tak ściągało to jedno.


Czyli powietrze uchodziło. Myślisz że pompując dziurawą opone azotem dziura by znikneła ? :)
Pozdrawiam
Pinhead
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez disaster » poniedziałek 31 marca 2008, 21:20

Chemie miałem dość dawno ale z tym, że azot nie zmienia ciśnienia przy zmianach temperatury to jakaś wielka bzdura.

Zgodnie z równaniem Clapeyrona
n moli gazu zamkniętych w naczyniu o określonej objętości, przy określonej temperaturze, będzie wywierał na jego ścianki zawsze jednakowe ciśnienie, niezależnie od tego, jaki to jest gaz (p=nRT/V).

z równania p - ciśnienie, n - liczba moli, R - stała gazowa, T- temperatura, V - objętość.
Wynika, że jeśli w oponie o objętości V mamy n - moli dowolnego gazu, to ciśnienie jest wprost proporcjonalne do temperatury i kropka.

Nie ważne czy to azot, tlen, argon, czy mieszanina tych trzech.
Ty masz rację, a ja mam karabin.
Avatar użytkownika
disaster
 
Posty: 937
Dołączył(a): wtorek 17 października 2006, 16:41

Postprzez slayer17 » wtorek 01 kwietnia 2008, 17:25

Dobra, wyrównywałem ciśnienie na kole napompowanym powietrzem. To było to jedno, które po mocnym nagrzaniu miało większe ciśnienie niż pozostałe (sprawdzane miernikiem) Raczej było ciepło (nawet gorąco). Autko jechało na oponach typu AT, które z racji głębszego bieżnika i troszkę innej mieszanki się szybciej rozgrzewają, bla bla bla... końcowy efekt był taki, że była 0,2 bar-a różnicy na kołach w przedniej osi, co przy masie auta 3T i wysoko umieszczonemu środkowi ciężkości dawało taki efekt.

Nie będę tu jakoś mocno polemizował, ale Powietrze jest mieszaniną gazów, reszta kół była napompowana azotem, więc skład gazu był bardziej ujednolicony..... teoria, teoria.... czasami jest bezużyteczna.

Opona o takiej średnicy (prawie 31") dla większości kierowców jest duża. Dla mnie nie - jakoż, że większość tu użytkuje osobóweczki to napisałem, że jest duża :D
31.12.2008r. WORD Krosno - teoria, placyk, miasto +++

16.01.2009 - Prawko w kieszeni ;]
Avatar użytkownika
slayer17
 
Posty: 514
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 18:32
Lokalizacja: Bieszczady ;P

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 21 gości