Aktywność i uzdolnienia uczniów
Bez aktywnej postawy ucznia w procesie szkolenia nie może być mowy o postępach. U podstaw aktywności leżą autentyczne zamiłowania i zainteresowania motoryzacją, a także uzdolnienia ucznia.
Zetknięcie się kandydata na kierowcę z praktycznym szkoleniem prowadzi do konfrontacji jego przekonania o posiadaniu zamiłowania i zainteresowania motoryzacją z rzeczywistością. W wielu przypadkach uczeń przekonuje się, że jego mniemanie o posiadaniu zamiłowań motoryzacyjnych jest pomyłką, gdyż rzeczywistość znacznie odbiega od wyobrażeń. Zanikają wówczas zainteresowania i maleje aktywność. Uczniowie bardziej zdecydowani, o wyraźniej ukształtowanym charakterze sami rezygnują z dalszego szkolenia, inni oczekują na decyzję instruktora, dając z siebie minimum wysiłku. Należy pamiętać, że to zjawisko da się zauważyć na wszystkich etapach szkolenia.
Hamowanie tego procesu drogami administracyjnymi przynosi jedynie wzrost zagrożenia bezpieczeństwa, obciążając je balastem jednostek mało aktywnych i odpornych na przyswajanie nowych umiejętności techniki jazdy niczym żywy organizm na przeszczepy tkanek. Jedyną dopuszczalną drogą hamowania tego procesu jest pobudzanie i rozwijanie zainteresowań motoryzacyjnych.
Dostrzega się, że w ośrodkach szkolenia jak i egzaminowania, w których instruktorzy (egzaminatorzy) oraz personel administracyjny, to osoby okazujące na co dzień nie tylko słowem, ale i czynem swe zamiłowania motoryzacją, a także wyjątkową życzliwość dla młodych entuzjastów motoryzacji, że w takich ośrodkach przypadki utraty przez uczniów zainteresowania motoryzacją są nieliczne. I odwrotnie – demonstrowanie w czynach i słowach lekceważenia i pogardy dla entuzjazmu tych, „którzy chcą być zielonymi kierowcami”, przez kadrę szkolącą szybko zaraża tą manierą innych i staje się przyczyną licznych rezygnacji z jazdy samochodem i spadku aktywności personelu szkolącego.
Sfera uzdolnień ucznia do opanowania techniki jazdy leży poza zasięgiem wpływu instruktora. Niemniej poznanie tych uzdolnień jest rzeczą konieczną, albowiem umożliwia stosowanie wobec poszczególnych uczniów właściwych metod i właściwej organizacji procesu szkolenia, co z kolei rzutuje na efektywność jazd. Znajomość uzdolnień uczniów jest również podstawą prawidłowej eliminacji ze szkolenia jednostek nie nadających się do poruszania się w ruchu drogowym.
Zagadnienie pożądanych podczas nauki jazdy uzdolnień poruszono już we wcześniejszych rozważaniach. W tym miejscu zostaną omówione te cech psychofizycznej struktury człowieka, które uchodą za szczególnie przydatne w szkoleniu kierowców. Są to cechy wrodzone, a więc w ścisłym znaczeniu uzdolnienia w kierowaniu, a także pożyteczne cechy nabyte bądź ukształtowane przed rozpoczęciem szkolenia, albo których kształceniu należy poświęcić szczególną uwagę.
Do pożytecznych uzdolnień należy zaliczyć przede wszystkim:
- spostrzegawczość, wyobraźnię, pamięć wzrokową,
- szeroki zakres i dużą podzielność uwagi,
- zdolność koncentracji uwagi i jej mobilizacji,
- łatwość kojarzenia wrażeń w spostrzeżenia i spostrzeżeń w ocenę sytuacji,
- uzdolnienia ruchowe, a szczególnie szybką reakcję w połączeniu z łatwością dostosowania ruchu i łatwością koordynowania ruchów, pamięć ruchową ułatwiającą kontrolę mięśniowo ruchową,
- równowagę między procesami pobudzania i hamowania w stanach napięcia emocjonalnego,
- łatwość kojarzenia zależności między zjawiskami,
- łatwość zapamiętywania rozumowań i związków zachodzących między zjawiskami.
Wymienione cechy składają się na to co nosi nazwę „duszy kierowcy”, tymczasem są to cechy ludzkiej psychiki i uzdolnienia ruchowe i one to są podstawą szybkiego i poprawnego opanowania techniki jazdy.
Do pożądanych cech nabytych, wymagających kształtowania i doskonalenia, należy zaliczyć:
- zamiłowania i zainteresowania motoryzacją,
- umiejętność rozkładania i dowolnego przerzucania uwagi,
- silną wolę,
- odporność psychiczną i odwagę,
- rozwagę i umiejętność oceny opłacalności ryzyka,
- systematyczność, wytrwałość, staranność,
- uczciwość i odwagę cywilną,
- koleżeńskość,
- dyscyplinę wewnętrzną,
- poczucie obowiązku i odpowiedzialności.
Braki w uzdolnieniach można kompensować w drodze kształtowania cech nabytych albo stosowania specjalnej metody szkolenia.
Na przykład: Jeżeli mamy do czynienia z uczniem o małym zakresie lub słabej podzielności uwagi, to staramy się wykształcić u niego umiejętność właściwego rozkładania i przerzucania uwagi. Ucznia o mniejszej spostrzegawczości starannie uczymy prawidłowej obserwacji, przywiązując uwagę do szczegółów. Braki uzdolnień ruchowych należy kompensować uszczegółowieniem pokazu wykonania poszczególnych elementów jazdy.
Jest jednak oczywiste, że poważne braki w uzdolnieniach nie dadzą się skompensować całkowicie i muszą być traktowane jako wskazania do eliminacji ucznia ze szkolenia, całkowicie lub z pewnymi ograniczeniami (np. na wyższe kategorie uprawnień).
W przypadkach dużych braków uzdolnień niektórzy instruktorzy, aby nie uciekać się do eliminacji, zadowalają się częściową kompensacją braków przez wykształcenie zastępczych cech pozytywnych. Jest to poważnym błędem, w następstwie którego po drogach jeżdżą kierowcy, stanowiący potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.