Ciśnienie w oponach a prędkość

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Ciśnienie w oponach a prędkość

Postprzez nmc_zmc » sobota 27 grudnia 2008, 15:25

Wiele się mówi że odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach wpływa na spalanie i przyczepność kół. Mnie ostatnio zastanowił fakt wpływu ciśnienia w oponach na prędkość z jaką się poruszamy i na prędkość maksymalną naszego samochodu.

Ostatnio przeczytałem że liczniki samochodowe mają fabrycznie zaniżać prędkość dla bezpieczeństwa. Błąd miał wynosić 3%-10% prawdopodobnie zależnie od prędkości. W jaki sposób ma to wpłynąć na bezpieczeństwo? Mamy myśleć że jedziemy szybciej niż jedziemy przez co będziemy jechać wolniej niż nam się wydaje :D hehe...

Jak wiemy (lub nie) prędkość pokazywana na prędkościomierzu jest to w rzeczywistości ilość obrotów kół i szybkość tych obrotów przeliczana na km/h. Samochody nie mają żadnych czujników (np. laserowych) skierowanych na drogę które mierzyły by z jaką rzeczywistą prędkością się poruszamy. (na hamowni mielibyśmy ciągle 0 km/h :D bo przecież droga pod samochodem by się nie poruszała :P)

Jak się ma ciśnienie w kołach do prędkości? Zrobiłem małe porównanie mające na celu pokazać różnice między oponą z wysokim ciśnieniem, a oponą z niższym. (wiem że niezależnie od ciśnienia nigdy opona nie będzie tak nieodkształcona jak ta z lewej ale chciałem tylko pokazać różnice)

Obrazek

Zależności między promieniem, a obwodem raczej nie trzeba tłumaczyć. Skoro przy oponie prawej z niższym ciśnieniem (załóżmy że jest niższe niż podawane przez producenta jako zalecane) obwód toczenia jest mniejszy to wskazania na prędkościomierzu będą zakłamywać. Dodając do tego fabryczne przekłamanie może wyjść przy większych prędkościach kilka do kilkunastu km/h mniejsza prędkość niż na liczniku.

Więc mając za niskie ciśnienie w oponach to:
1. nasz samochód pali więcej
2. skuteczność hamowania się zmniejsza
3. jedziemy wolniej niż myślimy (co patrząc na pkt.2 wcale nie musi być czymś niekorzystnym)

Nie dość że nasz samochód pali więcej to jeszcze wolniej jedziemy więc pali on więcej przez dłuższy czas :P

Zdaje sobie sprawę że różnice w spalaniu zależnie od ciśnienia w oponach są niewielkie :)

Co o tym myślicie koledzy i koleżanki?? :P
19 VIII 2008 - pierwsza jazda
2 X 2008 - teoria ( + ) plac ( + ) miasto ( - )
24 XI 2008 - plac ( + ) miasto ( + )
112 dni - 1385zł
nmc_zmc
 
Posty: 157
Dołączył(a): środa 30 lipca 2008, 22:19
Lokalizacja: Zamość

Postprzez andrzej_suse10 » niedziela 28 grudnia 2008, 16:01

:shock: :shock:

Cisnienie a predkosc maksymalna? czy ja dobrze przeczytalem? :shock:

Juz bym lepiej widzial ten temat gdyby bylo "rozmiar kol a predkosc" bo tu faktycznie jakas roznica mogla by byc...

ale cisnienie? :shock:
andrzej_suse10
 
Posty: 4
Dołączył(a): sobota 27 grudnia 2008, 21:16

Postprzez Neurot » niedziela 28 grudnia 2008, 16:03

andrzej_suse10 napisał(a):ale cisnienie? :shock:

Teoretycznie przy mniejszym ciśnieniu (mając większą powierzchnie tarcia) może być i mniejsza prędkość, ale jeżeli już, to tylko w laboratoryjnych jednostkach miary :)

PS
nmc_zmc napisał(a): Samochody nie mają żadnych czujników (np. laserowych) skierowanych na drogę które mierzyły by z jaką rzeczywistą prędkością się poruszamy. (na hamowni mielibyśmy ciągle 0 km/h Very Happy bo przecież droga pod samochodem by się nie poruszała Razz)

Weź pod uwagę, że obecnie GPS kosztuje ~300-500zł, i można za pomocą niego określić prędkość przelotową...
Poza tym na hamowni mierzy się moc przekazywaną na oś pędną, a nie prędkość...
nmc_zmc napisał(a):Zdaje sobie sprawę że różnice w spalaniu zależnie od ciśnienia w oponach są niewielkie

Niewielka to będzie raczej różnica w prędkości maksymalnej, bo w spalaniu, to da się odczuć "gołym okiem" (a właściwie chyba gołym portfelem :P)
Pozdrawiam i życzę szczęśliwej podróży
Obrazek
Avatar użytkownika
Neurot
 
Posty: 308
Dołączył(a): wtorek 08 lipca 2008, 07:37
Lokalizacja: Białystok

Postprzez lled3 » niedziela 28 grudnia 2008, 16:36

Cisnienie a predkosc maksymalna? czy ja dobrze przeczytalem? :shock:


dobrze :)

niektore samochody wposazone w system kontroli cisnienia informuja po przekroczeniu jakiejs tam predkosci ... ze cisnienie w oponach jest niestosowne. (w lagunie chyba powyzej 180 takie cos sie moze pojawic)
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez andrzej_suse10 » niedziela 28 grudnia 2008, 17:05

lled3 napisał(a):
Cisnienie a predkosc maksymalna? czy ja dobrze przeczytalem? :shock:


dobrze :)

niektore samochody wposazone w system kontroli cisnienia informuja po przekroczeniu jakiejs tam predkosci ... ze cisnienie w oponach jest niestosowne. (w lagunie chyba powyzej 180 takie cos sie moze pojawic)


Tak, tylko tu chodzi o wzgledy bezpieczenstwa. Poprostu gdy przy 180 km/h strzeli opona no to.... wiadomo co moze sie stac
andrzej_suse10
 
Posty: 4
Dołączył(a): sobota 27 grudnia 2008, 21:16

Postprzez nmc_zmc » niedziela 28 grudnia 2008, 17:16

andrzej_suse10 napisał(a):Juz bym lepiej widzial ten temat gdyby bylo "rozmiar kol a predkosc" bo tu faktycznie jakas roznica mogla by byc...

zauważ że na załączonym obrazku widać że gdy zmniejsza się ciśnienie efekt jest taki jak byś miał mniejsze koła...

Neurot napisał(a):Weź pod uwagę, że obecnie GPS kosztuje ~300-500zł, i można za pomocą niego określić prędkość przelotową...

weź pod uwagę że GPSy nie są standardowo montowane w większości samochodów, a w temacie skupiłem się na tym co pokazuje licznik w samochodzie

Neurot napisał(a):Teoretycznie przy mniejszym ciśnieniu (mając większą powierzchnie tarcia) może być i mniejsza prędkość, ale jeżeli już, to tylko w laboratoryjnych jednostkach miary

w tym temacie chodziło mi o zmniejszenie "rzeczywistego obwodu koła" przy zmniejszonym ciśnieniu. Większe opory toczenia to już inna bajka :P

Neurot napisał(a):Poza tym na hamowni mierzy się moc przekazywaną na oś pędną, a nie prędkość...

Czyli twierdzisz że na hamowni nie sprawdzisz jaką maksymalną prędkość wyciąga twój wózek??

Neurot napisał(a):Niewielka to będzie raczej różnica w prędkości maksymalnej, bo w spalaniu, to da się odczuć "gołym okiem" (a właściwie chyba gołym portfelem)

Ostatnio odbywał się "Rajd dobrego ciśnienia" czy jakoś tak. Jechały sobie chyba trzy identyczne samochody i w jednym było za niskie ciśnienie w drugim za wysokie a w trzecim optymalne. Jechały przez jakieś ~3600 km i różnica w spalaniu wyniosła bodajże 0,2 l/100km podejrzewam że różnica w prędkości MAKSYMALNEJ była by bardziej zauważalna :P
Ostatnio zmieniony niedziela 28 grudnia 2008, 17:25 przez nmc_zmc, łącznie zmieniany 1 raz
19 VIII 2008 - pierwsza jazda
2 X 2008 - teoria ( + ) plac ( + ) miasto ( - )
24 XI 2008 - plac ( + ) miasto ( + )
112 dni - 1385zł
nmc_zmc
 
Posty: 157
Dołączył(a): środa 30 lipca 2008, 22:19
Lokalizacja: Zamość

Postprzez slayer17 » niedziela 28 grudnia 2008, 17:24

Taa, jasne, w granicach błędu pomiaru licznika. :mrgreen:


Wszystko zależy od samochodu. Osobówki raczej najlepiej się prowadzą jak masz tyle ciśnienia ile podaje producent.

Ale spróbujcie jechać np. terenówką na dużych oponach z ciśnieniem 3 atm, jak niby powinno być. Wg. mnie kręgosłup jest droższy od opon i paliwa, które auto więcej spaliło. :wink:
31.12.2008r. WORD Krosno - teoria, placyk, miasto +++

16.01.2009 - Prawko w kieszeni ;]
Avatar użytkownika
slayer17
 
Posty: 514
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 18:32
Lokalizacja: Bieszczady ;P

Postprzez mati89tczew » niedziela 28 grudnia 2008, 17:40

na moje to samochód nie podaje predkości za pomoca obrotów kola tak było kiedys, teraz wg. mierzy sie w skrzyni biegów dokładnie nie wiem jak.

i co do opon to racja ze im wieksze cisnienie to bym szybciej sie poruszamy, albo im nowsza opona.

podam przykład. widieliscie kiedys dwa tiry wyprzedzające sie na autostradzie, oni maja tempomaty ustawiona na 90km/h i jeżeli jeden ma nowe opony to jej srednica jest wieksza i porusza sie z predkoscią jakie 93, 94 km/h
mati89tczew
 
Posty: 55
Dołączył(a): czwartek 02 sierpnia 2007, 20:00
Lokalizacja: Tczew

Postprzez andrzej_suse10 » niedziela 28 grudnia 2008, 17:45

nmc_zmc napisał(a):zauważ że na załączonym obrazku widać że gdy zmniejsza się ciśnienie efekt jest taki jak byś miał mniejsze koła...


Zeby naprawde byl taki efekt to trzeba by jechac na kompletnym kapciu, bo roznica cisnienia w granicach dopuszczalnych wartosci nie da zadnej roznicy.
andrzej_suse10
 
Posty: 4
Dołączył(a): sobota 27 grudnia 2008, 21:16

Postprzez nmc_zmc » niedziela 28 grudnia 2008, 18:16

andrzej_suse10 napisał(a):roznica cisnienia w granicach dopuszczalnych wartosci nie da zadnej roznicy.

Przy oponie 205/55R16 i prędkości 100km/h gdy przy niższym ciśnieniu samochód obniży się o 1cm różnica w prędkości może wynosić około 4km/h... Na liczniku nadal będziesz miał 100 jak byk, a w rzeczywistości prędkość będzie równa około 96... (nie biorę pod uwagę zwiększonych oporów toczenia tylko zasadę pokazaną w pierwszym poście na rysunku)
andrzej_suse10 napisał(a):Zeby naprawde byl taki efekt to trzeba by jechac na kompletnym kapciu

hmmm myślę że 1cm niżej to nie jest jeszcze kapeć, a czy to już niedopuszczalne wartości??

• 9158 samochodów przebadanych przez Michelin w Polsce i krajach bałtyckich
• 71 proc. polskich kierowców ma nadal nieprawidłowe ciśnienie w oponach


czy to już oznacza niedopuszczalne czy jeszcze nie?
19 VIII 2008 - pierwsza jazda
2 X 2008 - teoria ( + ) plac ( + ) miasto ( - )
24 XI 2008 - plac ( + ) miasto ( + )
112 dni - 1385zł
nmc_zmc
 
Posty: 157
Dołączył(a): środa 30 lipca 2008, 22:19
Lokalizacja: Zamość

Postprzez Xsystoff » niedziela 28 grudnia 2008, 19:20

nmc_zmc napisał(a):Czyli twierdzisz że na hamowni nie sprawdzisz jaką maksymalną prędkość wyciąga twój wózek??

W wiekszosci przypadkow nie, bardzo malo samochodow w rzeczywistych warunkach na drodze dobija do odcinki na najwyzszym biegu. Na hamowni nie ma oporow powietrza (jest tylko nadmuch z wentylatora).
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Neurot » poniedziałek 29 grudnia 2008, 00:50

mati89tczew napisał(a):i co do opon to racja ze im wieksze cisnienie to bym szybciej sie poruszamy, albo im nowsza opona.

podam przykład. widieliscie kiedys dwa tiry wyprzedzające sie na autostradzie, oni maja tempomaty ustawiona na 90km/h i jeżeli jeden ma nowe opony to jej srednica jest wieksza i porusza sie z predkoscią jakie 93, 94 km/h


:roll: :idea: :roll: :evil: :!: :arrow: :wink: :cry: :lol: :shock:
Hhahahhahahahahahahahaaa

Przepraszam, żeby racjonalnie wytłumaczyć mój śmiech...
Mati89Tczew - Ja w swoim TIRZE, mam kaganiec ustawiony na 89 km/h (tak mi się wydaje, bo nie mam jak laboratoryjnie sprawdzić). Cała Twoja teoria spiskowa idzie w ruinę???

Ps: Pomijam te nieszczęsne nazewnictwo w stylu TIR...

Xsystoff napisał(a):
nmc_zmc napisał(a):Czyli twierdzisz że na hamowni nie sprawdzisz jaką maksymalną prędkość wyciąga twój wózek??

W wiekszosci przypadkow nie, bardzo malo samochodow w rzeczywistych warunkach na drodze dobija do odcinki na najwyzszym biegu. Na hamowni nie ma oporow powietrza (jest tylko nadmuch z wentylatora).

Na Hamowni masz tylko opór na wałkach tocznych.... Skąd ten nadmuch? doooh... :roll:
Ostatnio zmieniony poniedziałek 29 grudnia 2008, 01:09 przez Neurot, łącznie zmieniany 1 raz
Pozdrawiam i życzę szczęśliwej podróży
Obrazek
Avatar użytkownika
Neurot
 
Posty: 308
Dołączył(a): wtorek 08 lipca 2008, 07:37
Lokalizacja: Białystok

Postprzez Xsystoff » poniedziałek 29 grudnia 2008, 01:06

Neurot napisał(a):Na Hamowni masz tylko opór na wałkach tocznych.... Skąd ten nadmuch? doooh... :roll:

Bez nadmuchu wyniki beda zanizone w przypadku wolnossacych i totalnie z kosmosu w przypadku turbodoladowanych silnikow (SMIC/FMIC/TMIC zagotuje sie w kilka sekund i w dolocie bedzie masakryczna parówa). Byles kiedys na hamowni, ze zadajesz takie pytania?

Tak to wyglada:
Obrazek
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Neurot » poniedziałek 29 grudnia 2008, 01:12

Byłem, słyszałem, koledzy mówili

Po prostu zaszło niezrozumienie...
Nadmuch na system chłodzenia OK...
tu zrozumiałem, ze chodzi o nadmuch jak w komorze aerodynamicznej...


BTW: nie wiem jak się to ma do ciśnienia w ogumieniu.
Pozdrawiam i życzę szczęśliwej podróży
Obrazek
Avatar użytkownika
Neurot
 
Posty: 308
Dołączył(a): wtorek 08 lipca 2008, 07:37
Lokalizacja: Białystok

Postprzez nmc_zmc » poniedziałek 29 grudnia 2008, 01:31

Xsystoff napisał(a):
nmc_zmc napisał(a):Czyli twierdzisz że na hamowni nie sprawdzisz jaką maksymalną prędkość wyciąga twój wózek??

W wiekszosci przypadkow nie, bardzo malo samochodow w rzeczywistych warunkach na drodze dobija do odcinki na najwyzszym biegu. Na hamowni nie ma oporow powietrza (jest tylko nadmuch z wentylatora).

Na hamowni można sprawdzić między innymi prędkość obrotową czyli z jaką prędkością obracają się koła. Jest to ta sama prędkość pokazywana na liczniku. Wiadomo że prędkość maksymalna tego samego pojazdu na hamowni, a w normalnych warunkach będzie inna.

mati89tczew napisał(a):na moje to samochód nie podaje predkości za pomoca obrotów kola tak było kiedys, teraz wg. mierzy sie w skrzyni biegów dokładnie nie wiem jak.

A co to za różnica? wiadomo że w samochodzie nie masz licznika takiego jak w rowerze że popyla ci przyczepiony do koła...

Nawet jeśli mierzy on cokolwiek w skrzyni biegów to jest skalibrowany dla danego rozmiaru koła... I zmieniając koła na większe/mniejsze mamy wpływ na jego przekłamanie :P tak samo sprawa wygląda z ciśnieniem w oponach. Mając niższe niż ustawa przewiduje licznik nam zawyża prędkość...
19 VIII 2008 - pierwsza jazda
2 X 2008 - teoria ( + ) plac ( + ) miasto ( - )
24 XI 2008 - plac ( + ) miasto ( + )
112 dni - 1385zł
nmc_zmc
 
Posty: 157
Dołączył(a): środa 30 lipca 2008, 22:19
Lokalizacja: Zamość

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości