Mierzenie prędkości podczas wypadku na podstawie długości...

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez rad-an » piątek 30 stycznia 2009, 09:58

kev jak dla mnie prezentujesz dziwne podejście... "Nie mam pojęcia jak można to zmierzyć (nie znam się na tym), wiec to nie możliwe!". Są różne cuda, np. po ranie postrzałowej można określić z jakiego miejsca strzelano, a z kości udowej określić wiek, płeć, sposób odżywiania i wiele innych ciekawych rzeczy. To, że ktoś nie ma pojęcia jak to zrobić nie znaczy, że jest to niemożliwe. Niemożliwe jest otwarcie parasola w d*pie ;)

[edit:] Znalazłem ciekawy post na forum poświęconym kryminalistyce i medycynie sądowej kryminalistyka.fr.pl

Teo napisał(a):Witam.
Pytanie rzeczywiście jest ciekawe.
Jeżeli bezpośrednio przed miejscem kolizji na jezdni zostały ujawnione ślady hamowania, to prędkość Vh, jaką miał pojazd na poczatku tych sladów, można wyliczyć z wzoru

Vh= pierwiastek z (Vk do kwadratu + 2a x Sh1) [m/s]

gdzie:
Vk [m/s] - jest prędkością kolizyjną, tj. prędkością, jaka miał ten pojazd w poczatkowej chwili zderzenia, którą wylicza się w procedurze rekonstrukcji zdarzenia :)

a [m/s2] - jest osiąganym przez pojazd opóźnieniem hamowania
Sh1 [m] - jest długością leżacego przed miejscem kolizji sldu hamowania

Aby natomiast obliczyć faktyczną prędkość początkowąa Vo, jaką pojazd miał w chwili gdy kierowca faktycznie rozpoczynał hamowanie (w chwili gdy zaczął naciskać na pedał hamulca), należy wyliczoną wyżej prędkość Vh powiększyć o tę wartość, która ulega wytraceniu w poprzedzająacym pełne hamowanie czasie narastania sił hamujących, według wzoru:


............... a x tn
Vo = Vh + -------- [m/s]
.................. 2

gdzie:
tn [s] - jest czasem narastania sił hamująacych (narastania opóźnienia), który dla współczesnych hydraulicznych układów hamulcowych waha się w przedziale 0,2-0,4 [s] (sekundy), zaś dla układów hamulcowych uruchamianych pneumatycznie jest z reguły większy i może sięgać wartości rzędu 0,6 [s]
Powinno sie pamiętać o tym ,że aby na jezdni pojawił się ślad hamowania, kierowca musi nacisnąć pedał hamulca o czas tn wcześniej, a decyzję co do tego naciśnięcia musi jeszcze poprzedzać czas jego reakcji psychofizycznej tr. W obu tych odcinkach czasu pojazd stale jechał (w czasie reakcji ze stałą prędkością Vo, w czasie narastania opóźnienia z prędkością już stopniowo malejącą), a więc w chwili podejmowania przez kierowcę decyzji hamowania musiał by znajdować się w odległości będącej funkcją prędkości i tych odcinków czasu. Dlatego też, jeżeli przed miejscem np. kolizji mamy ślady hamowania o długości Sh1 [m], to odległość Sr od miejsca kolizji, w jakiej znajdował się pojazd w chwili, gdy kierowca zareagował na stan zagrożenia (podjął decyzje o hamowaniu), jest sumą trzech odcinków : :P (mam nadzieję, że wszytsko jasne)
- owej długości śladów hamowania Sh1,
- długości drogi przebytej w czasie narastania opuźnienia Sn
- długości drogi przebytej w czasie psychofizycznej reakcji kierowcy Sr

Odległośc tę mozna wyliczyć według wzoru:

............... Vo + Vh
Sr = Sh1 + ---------- tn + Vo x tr [m]
.................. 2
gdzie:

Sh1 [m] - jest długością śladów hamowania leżących przed miejscem kolizji,
Vo i Vh [m/s] to : prędkość początkowa i prędkość na początku śladów hamowania
tn [s] - jest czasem narastania opóźnienia
tr [s] - jest czasem reakcji psychofizycznej kierowcy

W tym wzorze człon drugi wyraża długosc drogi przebytej w czasie narastania opóźnieniaa, człon trzeci - to długość drogi przebytej w czasie reakcji kierowcy.

To tyle. Mam nadzieję, że pomogłem. Jeżeli coś będe mógł jeszcze pomóc to się postaram.
Pozdrawiam :P


Jak dla mnie, wyjaśnia wszystkie wątpliwości. Łącznie z pojawianiem się śladów hamowania dopiero po czasie. Czas reakcji kierowcy można spokojnie zmierzyć. Jak to ze wzorami bywa, nie były by w użyciu, gdyby nie były sprawdzone.
Avatar użytkownika
rad-an
 
Posty: 110
Dołączył(a): piątek 16 stycznia 2009, 21:55
Lokalizacja: Ciechanów

Poprzednia strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 44 gości