przez rusel » wtorek 17 sierpnia 2010, 21:24 
			
			tutaj cos ciekawego co stanowi fakt iz taki znak ma wplyw na bezpieczenstwo i obowiazuje nawet przy stacji benzynowej
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury 
na interpelację nr 6373 w sprawie decyzji Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie dotyczącej zmiany organizacji ruchu drogowego na trasie nr 61 Warszawa-Suwałki 
Do podstawowych zadań i obowiązków zarządu drogi i organu zarządzającego ruchem na drogach jest zapewnienie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i efektywnego wykorzystania tych dróg. Tak sformułowane przez ustawodawcę zadania determinują konieczność nieustannego podejmowania i realizacji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) działań niezbędnych dla osiągnięcia tych celów również w zakresie organizacji ruchu. 
Priorytetem działań GDDKIA na tych drogach objęte są odcinki stanowiące potencjalne zagrożenie, tj. : skrzyżowania, spadki, łuki, zawężenia przekroju, zjazdy i wjazdy, a w szczególności odcinki, na których są zlokalizowane obiekty służące obsłudze podróżnych z wjazdami i wyjazdami, generujące duże potoki ruchu, takie właśnie jak np. stacje paliwowe. 
 Należą one do jednej z wielu grup podmiotów gospodarczych, których działalność jest związana z drogami i uczestnikami ruchu drogowego. Stacje benzynowe są szczególnymi obiektami, z uwagi na zmagazynowane tam w dużych ilościach i sprzedawane paliwa, które należą do produktów łatwopalnych i wybuchowych, a więc niebezpiecznych. Wymusza to przestrzeganie w obrębie i sąsiedztwie stacji paliwowych, także w zakresie organizacji ruchu poruszających się tam pojazdów, surowych reżimów bezpieczeństwa. Każdy wypadek w bezpośrednim sąsiedztwie zbiorników i dystrybutorów może być tragiczny w skutkach, z uwagi na możliwość zapalenia się lub wybuchu paliwa. 
   Dlatego wyjazdy i wjazdy na stacje paliwowe należą do najbardziej newralgicznych i niebezpiecznych miejsc. Najtrudniejsze warunki ruchowe występują na skrętach w lewo, ponieważ przecinają się tam kierunki jazdy pojazdów. 
   Określenie precyzyjnej liczby zdarzeń drogowych występujących na odcinkach lokalizacji stacji paliw jest niezwykle trudne. Według szacunków Komendy Głównej Policji zdarzenia związane z wykonaniem manewru skrętu w lewo na drogach, polegające na najechaniu z tyłu lub zderzeniu z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwległego kierunku, stanowią ok. 8-9% wszystkich zdarzeń drogowych. 
Podstawową rolą organów zarządzających ruchem jest troska o interesy i bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Jest ona realizowana między innymi poprzez zapewnienie prawidłowej i bezpiecznej organizacji ruchu. Ograniczanie lub wprowadzanie zakazu skrętu w lewo w miejscach niebezpiecznych, takich jak zjazdy do lub ze stacji paliw nie jest w żadnym razie jakąkolwiek ingerencją ze strony organu zarządzającego ruchem w prowadzeniu działalności gospodarczej ani zmianą zasad prowadzenia przez właścicieli stacji działalności gospodarczej na mniej korzystną, a jedynie wykonywaniem ustawowych obowiązków. 
   Ograniczenie lub zakaz skrętu w lewo w miejscu niebezpiecznym nie uniemożliwia klientom dostępu do konkretnej stacji, a jedynie skutkuje koniecznością wykonania skrętu w prawo do innej stacji lub manewru skrętu w lewo lub zawracania w innym mniej niebezpiecznym miejscu. 
Ad 1. Podstawą prawną dla wprowadzenia zmiany w organizacji ruchu jest art. 10 ustawy z dn. 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2003 r. Nr 58 poz. 515) oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczególnych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tymi zarządzaniem (Dz. U. 2003r. Nr 177 poz.1729). 
   Ad 2. Wprowadzenie zakazów skrętu w lewo do stacji paliwowych zrealizowano w oparciu o zatwierdzony projekt organizacji ruchu, a procedury opiniowania projektów organizacji ruchu nie przewidują żadnej formy konsultacji z właścicielami działek przyległych do drogi. 
   Zmianę organizacji ruchu wprowadzono na drodze krajowej nr 61 w związku ze wzrostem natężeń ruchu powyżej 800 pojazdów na godzinę w odniesieniu do wszystkich stacji paliwowych zlokalizowanych przy tej drodze, z wyjątkiem stacji zlokalizowanych w miastach. 
   Z uwagi na częstość wjazdów i wyjazdów z obiektu stacje paliw są miejscami stwarzającymi szczególne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu i miejscami o zwiększonej wypadkowości i kolizyjności. Zastosowane rozwiązanie pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami technicznymi, które w powyższym przypadku wykluczają możliwość wykonywania zjazdu z wykorzystaniem skrętu w lewo (rozporządzenie MinistraTransportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (DZ.U. 1999 r. Nr 43 poz. 430 Dział IV Rozdz. 3 § 113.3).
intencja ustawienia tego znaku w tej konkretnej sytuacji jest czytelna ale zgadzam sie z Dylkiem ze to nie ten znak w tym przypadku powinien o tym stanowic a C5 ktory stawiany jest w celu wyeliminowania skretu w lewo, w prawo w miejscach przecinania sie kierunkow jazdy np przy zjazdach do stacji paliw i tylko ignorancja organizatora ruchu moze byc karta przetargowa w sadzie