Rozgrzewanie silnika

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez cman » niedziela 19 grudnia 2010, 22:31

Dokończyłem właśnie dzisiaj test, w którym porównywałem czas rozgrzewania się silnika na postoju i w czasie jazdy.

Warunki identyczne obu testów to: naturalnie ten sam samochód (Audi), temperatura otoczenia: -4 stopnie (pokazywane przez czujnik temperatury w samochodzie i w alarmie), temperatura całego samochodu taka sama jak otoczenia (ponad całonocny postój), całkowicie wyłączone ogrzewanie, pomiar rozpoczynany w momencie uruchomienia silnika, kończony w momencie osiągnięcia 90 stopni na wskaźniku (wcześniej potwierdzona zgodność wskazania z wartością podawaną przez komputer ze sterownika silnika).
I oczywiście wszystko w samochodzie, z termostatem na czele, w pełni sprawne.

Rozgrzewanie na postoju:
Prędkość obrotowa silnika od ok. 1300 obr/min zaraz po uruchomieniu do ok. 950 obr/min po wstępnym rozgrzaniu.
Średnio: ok. 1000 obr/min.
Czas rozgrzewania: 16 minut 32 sekundy.

Rozgrzewanie podczas jazdy:
Prędkość obrotowa silnika zmienna, począwszy od ok. 1000 obr/min podczas dwóch krótkich postojów na światłach, do ok. 3000 obr/min podczas rozpędzania i do ok. 2500 obr/min podczas jazdy ze stałą prędkością.
Średnio: ok. 2000 obr/min.
Czas rozgrzewania: 8 minut 28 sekund.

Mam nadzieję, że wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że patrząc przez pryzmat, czy to zużycia silnika (zakładając, że jest większe/dużo większe, kiedy jest zimny) czy też emisji szkodliwych substancji do atmosfery, nie jest istotne to, ile rozgrzewanie trwało czasu, tylko ile cykli pracy silnik wykonał w tym czasie. Najprościej będzie to obliczyć po prostu przeliczając liczbę wykonanych obrotów w całym czasie rozgrzewania.

Otrzymujemy więc:
Rozgrzewanie na postoju => 1000 obr/min · 16,53 min = 16533 obrotów.
Rozgrzewanie podczas jazdy => 2000 obr/min · 8,46 min = 16933 obrotów.

Jak więc widać, wyniki są właściwie identyczne, z minimalną przewagą na korzyść rozgrzewania na postoju, chociaż jest to różnica w granicach błędu pomiarowego, więc można spokojnie stwierdzić, że różnicy w liczbie cykli pracy podczas rozgrzewania nie ma żadnej.

Jeszcze jedno spostrzeżenie, wskaźnik temperatury mam od 60 stopni, więc dopiero przy tej temperaturze zaczyna się on ruszać, a jednocześnie jest to już stosunkowo wysoka temperatura, począwszy od której trudno już mówić o jakimś nadmiernym zużywaniu się silnika czy emisji szkodliwych substancji. Mówiąc inaczej, istotniejszy jest czas rozgrzewania do 60 stopni, a nie od 60 do 90 stopni. Piszę o tym dlatego, że zauważyłem (nie mierzyłem tego niestety), że na postoju wzrost temperatury z 60 do 90 stopni był stosunkowo powolny, a podczas jazdy dużo szybszy. Oznacza to po prostu, że różnica w czasie tego najważniejszego etapu rozgrzewania, czyli do 60 stopni, była w rzeczywistości mniejsza niż wynika to ze zmierzonych czasów, czyli na zdecydowaną niekorzyść rozgrzewania podczas jazdy.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez lith » poniedziałek 20 grudnia 2010, 02:14

To znaczy w jeździe wskazówka szła sporo ponad 2x szybciej?
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez cman » poniedziałek 20 grudnia 2010, 10:01

Nie jestem w stanie tego dokładnie powiedzieć, nie mierzyłem niestety tych czasów, więc nie wiem dokładnie. O ile dobrze kojarzę, to na postoju czas był podzielony mniej więcej po połowie na rozgrzewanie -4 ÷ 60 i 60 ÷ 90, a w czasie jazdy rozgrzewanie 60 ÷ 90 trwało ok. 3 minut. Ale jak mówię, to już są tylko moje subiektywne spostrzeżenia, niepoparte pomiarami czasu.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez Cyberix » poniedziałek 20 grudnia 2010, 11:36

A co w przypadku turbiny? Wysokie obroty + zimny silnik = brak odpowiedniego smarowania -> katastrofalny wpływ na turbinę...

Wiadomo, nie należy na zimnym silniku mocno operować gazem, ale...

W instrukcji mam napisane, iż czas wychłodzenia turbiny wynosi 2 minuty (tyle powinienem odczekać po zatrzymaniu się). Podczas zimna stosuje taką samą metodę, co najmniej 2 minuty, potem ruszam i bez szaleństwa zanim temperatura nie podniesie się.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez qwer0 » poniedziałek 20 grudnia 2010, 16:30

W instrukcji mam napisane, iż czas wychłodzenia turbiny wynosi 2 minuty (tyle powinienem odczekać po zatrzymaniu się). Podczas zimna stosuje taką samą metodę, co najmniej 2 minuty, potem ruszam i bez szaleństwa zanim temperatura nie podniesie się.

Jak to kiedys cman ladnie napisal, "a pozniej oddasz auto do muzeum w stanie kolekcjonerskim" :)
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez Cyberix » poniedziałek 20 grudnia 2010, 23:28

Wolę zatem oddać auto po 10 latach w stanie kolekcjonerskim niż po 5 latach wymieniać turbinę...
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez qwer0 » wtorek 21 grudnia 2010, 10:00

niż po 5 latach wymieniać turbinę...

Az tyle km naginasz, ze 5 lat nie wytrzyma turbo?
Km... Kilometrow jak kilometrow, istotna jest ilosc cykli wlacz/wylacz.
Az tak intensywnie eksploatujesz auto, ze gdy nie odczekasz tych 2 minut, to po 5 latach bedzie turbo do wymiany?
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez ks-rider » wtorek 21 grudnia 2010, 11:33

d napisał(a):Silnik na luzie nie ma takich oporów jak silnik normalnie pracujący. .


Opory moze miec co najwyzej kobieta :mrgreen: , silnik ma obciazenia.

VladimirDebish napisał(a):A powietrze działające na silnik podczas jazdy ma jakiś realny wpływ na jego chłodzenie?


Jak by nie patrzec podczas jazdy ( postoju rowniez ) chlodzi silnik.

mk61 napisał(a):Silnik jest gotowy do jazdy już przy 60 stopniach. To takie minimum, żeby dobrze pracował, a im więcej, tym lepiej.


Powiedzialbym, ze od momentu w ktorym termostat otworzy duzy obieg chlodzenia, a to zalezne jest od producenta.

Cyberix napisał(a):Wolę zatem oddać auto po 10 latach w stanie kolekcjonerskim niż po 5 latach wymieniać turbinę...


Moja turbina w Mesiu 290 TD z '98 przebieg cos ponad 200 000 km ma sie calkiem dobrze, jak na razie nic jej nie dolega. :mrgreen:

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez maryann » środa 22 grudnia 2010, 11:42

cman napisał(a):Otrzymujemy więc:
Rozgrzewanie na postoju => 1000 obr/min · 16,53 min = 16533 obrotów.
Rozgrzewanie podczas jazdy => 2000 obr/min · 8,46 min = 16933 obrotów.

Jak więc widać, wyniki są właściwie identyczne
Super praca!
Brakło mi tylko w tym teście info ile silnik zużył paliwa. Na pewno ilość paliwa na cykl w drugim przypadku była większa(bo cykli niby było tyle samo, ale naciskałeś gaz); za to korzyść w drugim wypadku istotna, bo zajechałeś na miejsce, podczas gdy w pierwszym- cała podróż wciąż przed tobą, a więc zużycie paliwa ok 2 razy większe. Nie?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez cman » środa 22 grudnia 2010, 12:35

Niby tak, ale...

Pierwsza sprawa, moje podróże najczęściej nie trwają kilku minut. Jeżeli jadę powiedzmy 20 km, przy przeciętnym spalaniu jakie mam (czyli ok. 10 l / 100 km i ok. 1 l / 1 h) rozgrzewając silnik (i wnętrze samochodu) na postoju, spalę 2 l + 0,4 l, czyli 2,4 l. Rozgrzewając w czasie jazdy, spalę 2 l + o tyle więcej paliwa, ile będzie spalone w wyniku ssania - nie wiem ile, powiedzmy że tylko 0,1 l, co daje w sumie 2,1 l. Mając więc 2,4 l i 2,1 l dostajemy różnicę zaledwie 0,3 l i to na odcinku tylko 20 km, nie mówiąc o dłuższych jazdach - różnica daleka od dwukrotnej. Nawet gdyby przyjąć, że cała moja jazda to było tylko te 8 i pół minuty, to wyniki byłby odpowiednio: ok. 1,1 l i ok. 0,8 l (1,1 / 0,8 = 1,375), czyli 1,375 razy większe.

Druga sprawa, w A3'ce średnie, letnie spalanie bez lub z bardzo krótkim rozgrzewaniem na postoju, wynosi ok. 10 l / 100 km. Zimowe, z 20 - 30 minutowym rozgrzewaniem przez większością jazd, wynosi ok. 11 l / 100 km. Natomiast w 318'ce średnie, letnie spalanie bez rozgrzewania na postoju, wynosi ok. 9 l / 100 km. Zimowe, również bez rozgrzewania (nie mam zdalnego startu), wynosi ok. 12 l / 100 km. Wskazuje to po prostu, że nieco wyższe spalanie w A3'ce wynika jedynie z niskich temperatur, jak we wszystkich innych samochodach, a tym samym nie wynika wcale z rozgrzewania na postoju.

Trzecia sprawa, nie przejmuję się specjalnie spalaniem, a już zwłaszcza takim niskim jak w/w. W szczególności, jeśli w zamian mogę wsiąść w zimie z przyjemnością do ciepłego samochodu, a nie do chłodziarko-zamrażarki z funkcją szybkiego zamrażania i powolnego rozmrażania (jak również czasem w lecie, do przyjemnie ochłodzonego samochodu, a nie do sauny).
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez maryann » środa 22 grudnia 2010, 13:52

A popatrz u mnie- jadę 6km, zostawiam dzieciaka w przedszkolu, potem 1km. Z powrotem przywożę go najpierw do siebie 1km + 1km, po czym jedziemy do domu 7km. W sumie 5 rozruchów. I mam zużycie latem ok 6,3/100, w zimie 7,2. A teraz rozgrzejmy samochód tylko dwa razy... wszystko w półtoratonowym 1.9dCi.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez cman » środa 22 grudnia 2010, 14:23

To podaj jeszcze zużycie paliwa na wolnych obrotach, czas potrzebny na rozgrzanie na postoju i wszystko policzymy.

Ale przede wszystkim, napisałem wyniki tych testów głównie przez pryzmat, nie zużycia paliwa, tylko silnika. Bo najczęściej pojawiają się wypowiedzi w stylu: nie rozgrzewać na postoju, bo silnik, olej i wszystko jest zimne, silnik się długo nagrzewa i się zużywa itd. A ja chciałem zwrócić uwagę, że patrzenie tylko na czas rozgrzewania silnika jest błędem i prowadzi do zupełnie nieuzasadnionych wniosków.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez maryann » sobota 19 marca 2011, 12:24

Jestem trochę teraz w górach i tak sie zastanawiam, czy tutaj normalna jazda oznacza to samo: jeśli ruszam spod bloku(powiedzmy), wjeżdżam na drogę, co pnie się 700m pod górkę, to co to za normalna jazda? Toż to od razu harówka dla zimnego silnika.
Co wtedy?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez tomciopaluch188 » wtorek 29 marca 2011, 14:46

ja mam pare pytań?

1. czy to prawda ze silnik powinien zawsze miec temp 1/2 skali tz 90st zawsze tz zimą przy -20C w trasie, i w miescie oraz latem przy 40C w trasie i w miescie?
chodzi mi o temp plynu chłodzącego
u mnie zawsze ten wskaznik jest jak przyklejony ale nie na 1/2 tylko troszke nizej tak jakby 4/10 zamiast 5/10 i nawet latem w najgorsze upaly jest wlasnie tyle nigdy wyzej i wtedy wlasnie chodzi mi wentylator tz kilka dni w roku tylko w najgorsze upaly w inne dni nigdy wentylator chodnicy sie nie wlacza, zimą wskazówka takze jest na 4/10 ale jak kiedys latem w wakacje jechalem autostradą w 5 osób+bagaż+wlaczona klima i wtedy bylo ponad 35C skwar ze hej to temp wynosila jakies 1/3 wskaznika a nie 1/2? czy to dlatego ze gnalem grubo ponad 140km/h? bo jak zjechalem na krajówke to temp znów byla na prawie 1/2 a podczas szybiej jazdy spada do 1/3 wskaźnika
2. jak ww. dlaczego wentylator chlodnicy wlacza sie tylko podczas jazdy w miescice w korkach i tylko pare, parenascie dni w roku w najwiekszy skwar? a w innych autach chodzi non stop nawet jak wylączą silniki?
3. ile wg was powinno palic takie volvo s40 1,8 115km na sekwencji? spalanie 10,2-10,4l średnio podczas jazdy po miescie i na któtkich dystansach a na trasie 10,5-11,5l na autostradzie? dlaczego na trasie pali wiecej niz w miescie? jest to spalanie w l lpg
4. dlaczego jak odpalam auto to silnik sam wchodzi na obroty bez naciskania na gaz obroty wskakują na 2000-2500 i spadają do jalowych? tak jest wszędzie?

pozdrawiam
tomciopaluch188
 
Posty: 164
Dołączył(a): sobota 19 marca 2011, 15:03

Re: Rozgrzewanie silnika

Postprzez qwer0 » wtorek 29 marca 2011, 15:22

4. dlaczego jak odpalam auto to silnik sam wchodzi na obroty bez naciskania na gaz obroty wskakują na 2000-2500 i spadają do jalowych? tak jest wszędzie?

automaticzjeskie ssanie :P

2. jak ww. dlaczego wentylator chlodnicy wlacza sie tylko podczas jazdy w miescice w korkach i tylko pare, parenascie dni w roku w najwiekszy skwar? a w innych autach chodzi non stop nawet jak wylączą silniki?

W sprawnych autach wiatraki nie chodza caly czas. Wiatrak wlacza sie tylko po przeproczeniu pewnej temperatury - np. podczas stania w korku, bo brak pedu powietrza, ktory odpowiednio by chlodzil.
1. czy to prawda ze silnik powinien zawsze miec temp 1/2 skali tz 90st zawsze tz zimą przy -20C w trasie, i w miescie oraz latem przy 40C w trasie i w miescie?

Tak, po osiagnieciu optymalnej temp (ale wcale to nie musi byc polowa skali - wszystko zalezy od skali :P jesli u Ciebie w polowie jest 90* to akurat powinno byc w polowie :P ) taka temperatura powinna byc caly czas utrzymywana. Niezaleznie od tego czy jest zimno, czy goraco. Temperatura otoczenia ma wplyw na to jak szybko osiagnieta zostanie opymalna temperatura cieczy (w lecie szybciej, w zimie wolniej).
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości