Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez maryann » sobota 12 października 2013, 10:24

Lecę, powiedzmy, stówką i za 300-500m mam skręcić na skrzyżowaniu. Czy lepiej dojechać bliżej i na krótkim odcinku dohamować, czy lepiej lekko i na długim odcinku wytracać prędkość?
Lepiej, tzn w sensie ekonomicznym- co mniej zużywa klocki, tarcze i resztę układu hamulcowego? Pomińmy kwestię komfortu pasażerów...
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez ks-rider » sobota 12 października 2013, 11:08

Kwestia tego jak czesto zamierzasz wymiane tarcz i klockow hamulcowych ? Jezeli jak najpozniej to leciutenkie wczesna hamowanie.

:wink:
Ostatnio zmieniony wtorek 15 października 2013, 14:13 przez ks-rider, łącznie zmieniany 1 raz
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez Uciekaj1 » poniedziałek 14 października 2013, 14:30

ks-rider napisał(a):westia tego jak czesto zamierzasz wymiane tarcz i klockow hamulcowych ? Jezeli jak najpozniej to leciutenkie wczesna hamowanie.

:wink:

Tak jak Ks-rider napisał: najlepiej lekko deptać po hamulcu + hamować silnikiem.
Uciekaj1
 
Posty: 227
Dołączył(a): środa 27 czerwca 2012, 12:42

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez furby » poniedziałek 14 października 2013, 22:38

Tylko, ze czasami moga zdarzyc sie nieprzewidziane sytuacje i po lagodnym hamowaniu.
furby
 

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez maryann » wtorek 15 października 2013, 09:03

No nie-no, o awaryjne hamowanie to nie pytam. Pytam o okoliczności- kiedy mam wybór.
Ale osobiście mam inne wyobrażenie- lekkie długie heblowanie klocków dłużej je zużywa- na dłuższej trasie i w dłuższym czasie, mają więcej czasu na nagrzanie się. No nie wiem; macie jakieś opinie naukowe nt?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez ks-rider » wtorek 15 października 2013, 09:35

furby napisał(a):Tylko, ze czasami moga zdarzyc sie nieprzewidziane sytuacje i po lagodnym hamowaniu.


Znaczy jakie ?

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez Borys_q » wtorek 15 października 2013, 09:47

Specjalistą nie jestem, ale w trakcie łagodnego hamowania tarcza i klocek zdąży wydzieloną energie cieplna oddać do otoczenia, wiec cały układ zachowuje niższą temperaturą (co powinno mieć wpływ na trwałość), z doświadczenia (choć nie potrafię tego wytłumaczyć) wiem, że tarcze w ten sposób używane zużywają się równiej mają mniejszą tendencje do wichrowania, tworzą się mniejsze ranty.

PS kolejną kwestią że długie i łagodne hamowanie jest bezpieczniejsze i bardziej komfortowe dla pasażerów.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez aaltonen » wtorek 15 października 2013, 11:24

maryann napisał(a):Ale osobiście mam inne wyobrażenie- lekkie długie heblowanie klocków dłużej je zużywa- na dłuższej trasie i w dłuższym czasie, mają więcej czasu na nagrzanie się. No nie wiem; macie jakieś opinie naukowe nt?

Szanowny Panie, klocek hamulcowy wykonując taką samą pracę (np. zatrzymanie ze 100 km/h) - w temperaturze 350 i więcej stopni (ostre hamowanie) zużywa się ponad 3 razy szybciej niż podczas łagodnego hamowania (100-150 stopni). Oczywiście mowa o temperaturze na styku klocek-tarcza.
Proszę zwrócić uwagę na wykres zużycia elementu ciernego w zależności od temperatury. http://www.tribologia.org/ptt/l50l/l50lu.htm

Ponadto przy łagodnym hamowaniu sam silnik jest dodatkowym układem hamującym (sprężanie powietrza w cylindrach).
Przy ostrym hamowaniu już nie.

Mam nadzieję że troszeczkę rozjaśniłem sprawę. Pozdrawiam.
aaltonen
 
Posty: 325
Dołączył(a): środa 18 września 2013, 23:38

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez oskbelfer » piątek 18 października 2013, 11:26

marjan :) hamowanie silnikiem, redukcja biegow i wszystko w temacie.... czym mniej zapalaja sie swiatla stopu tym lepszy kierowca
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez maryann » piątek 18 października 2013, 12:41

Wysiadłem z Lanosa po 150.00 km i fabrycznymi klockami... dobrymi w ok 30%. Więc nie jestem ignorantem.
oskbelfer napisał(a):czym mniej zapalają sie swiatła stopu tym lepszy kierowca
Myślałem, że jeśli na krócej, to też lepiej.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez ringus1 » piątek 18 października 2013, 23:03

maryann napisał(a):
oskbelfer napisał(a):czym mniej zapalają sie swiatła stopu tym lepszy kierowca
Myślałem, że jeśli na krócej, to też lepiej.

Lepiej, o ile się z kimś ścigasz.
"When was the last time you just got up and went for a drive? Not to anywhere, not for anything, just for a drive? See, motorcyclists do it all the time, so why don't human beings?" -- Jeremy Clarkson

Prawo jazdy na kat. A, B.
ringus1
 
Posty: 333
Dołączył(a): wtorek 29 listopada 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez Borys_q » piątek 18 października 2013, 23:09

czym mniej zapalaja sie swiatla stopu tym lepszy kierowca


To ja sobie wykręcę żarówki i będę najlepszy:P

A tak na poważnie, należy wyważyć hamowanie silnikiem i hamulcami, nie raz widziałem kierowcę który tak namiętnie hamował silnikiem i walczył z jakimiś karkołomnymi redukcjami biegów (na dodatek koślawo), że jego sprzęgło skrzynia i poduchy to musiał być już obraz nędzy i rozpaczy. Po pierwsze auto w trakcie hamowania silnikiem, redukcji biegów nie ma prawa szarpać, wszystko ma być płynie obroty przyjemne dla ucha, jak tak nie wychodzi to do nauki, albo hamować hamulcem w końcu ostatecznie od tego jest.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez oskbelfer » sobota 19 października 2013, 19:30

jeszcze kłania się retarder :)
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez maryann » poniedziałek 21 października 2013, 10:30

oskbelfer napisał(a):marjan :) hamowanie silnikiem, redukcja biegow i wszystko w temacie...
Jeszcze jedno. Jeżdżę od niedawna Scenic'em II, a to komputer nie samochód, a instrukcję dali mi tylko po niemiecku. Wie ktoś, gdzie się włącza ten hamulec silnikowy?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Hamowanie- zdecydowane, czy długie łagodne?

Postprzez Borys_q » poniedziałek 21 października 2013, 15:57

Ale pytasz poważnie czy sobie żartujesz??
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości