mati113 napisał(a):Jadę sobie na 3 biegu z daną prędkością. Zbliżam się do skrzyżowania z ustąp pierwszeństwa. Czy jest konieczność zmiany biegu na 2 jeśli lekko zwalniam, ale nadal mam 1500 obrotów?
Konieczności nie ma.
mati113 napisał(a):Czy powinienem wrzucić 2 bieg, czy spokojnie na tym trzecim mogę jechać?
Jeżeli będziesz spokojnie jechał to możesz. Ale jak widzisz, że będziesz musiał zwolnić to lepiej od razu zredukować bo 1500 obr/min to absolutne minimum, przy którym silnik benzynowy ma zaledwie 20% mocy maksymalnej.
mati113 napisał(a):Czy jeśli parkuje na 2 biegu, i obroty spadną do 1500 muszę zmienić, czy spokojnie z tymi obrotami przy małej prędkości mogę zaparkować na biegu 2?
Jak wyżej.
mati113 napisał(a):Czy zmiane biegu w dół robić dopiero jak obroty spadną poniżej 1000?
Jest już zdecydowanie za późno.
mati113 napisał(a):Czy koniecznie muszę zredukować niżej bieg przy 1500 obrotów - jak to z tym jest
Silnik się nie rozpadnie ale ciężko mu będzie.
mati113 napisał(a):Bo wiem, że wyżej to przy dieslu 2000 zmianiać , a przy benzynie ok 2500 zalezy od samochodu
Zmiana biegu na wyższy w silniku benzynowym przy 2500obr/min to absolutne minimum i chory wymysł ecodrivingu.
pasqudek napisał(a):Może zauważ jak samochód zachowuje się w danym momencie.
Cenna uwaga! Jeżeli wciśniesz mocniej gaz a samochód zamiast żwawo przyspieszać zacznie tylko basowo buczeć to już nie przyspieszając wykorzystujesz blisko 100% możliwości silnika.
MadridWalker napisał(a):Na prostej drodze wyczuj kiedy samochod szarpie i wtedy zmieniaj
Jak szarpie to znaczy, że się spóźniłeś.
mati113 napisał(a):No, ale na logikę, skoro przy benzynie dobra zmiana biegów powinna być przy 2,5 tyś to na jakich obrotach jeździć?
Przy 2500 obr/min to ekonomiczno-ekologiczna zmiana biegów. A dobra zależy od sytuacji. Jeżeli jest samochód załadowany, ostro pod górkę, a Ty przyspieszasz lepiej zrobisz wkręcając na dwójce do 6000 obr/min niż pozostając na trójce, nie mówiąc już o czwórce.
mati113 napisał(a): Czy jazda na obrotach 1500/1700 nie są szkodliwe dla samochodu?
Dopóki jedziesz po płaskim ze stałą prędkością to jest ok. Ale jak jest pod górkę lub przyspieszasz to lepiej zredukować.
Przy 1500 obr/min silnik benzynowy ma około 20% mocy maksymalnej. Dla przykładu z maksymalnych 120KM przy 1500 obr/min pozostaje Ci zaledwie 24KM... dokładnie tyle, co w 1975 r miał Maluch! Przy 3500 obr/min 50-60%, a przy 5500 obr/min 100%. Nawet delikatnie przyspieszając na wysokim biegu zmuszasz silnik do pracy na maksa a jest to dla niego o wiele bardziej szkodliwe niż wyższe obroty.Dla przykładu mój samochód z niewielkim silnikiem benzynowym przy prędkościach na poziomie ograniczeń na autostradzie na najwyższym biegu ma 3000-4000 obr/min. Jak myślisz, producent dobrałby tak przełożenia, gdyby to było dla silnika szkodliwe? Wprost przeciwnie, producent tak dobrał przełożenia bo dla przeciętnego silnika benzynowego 3000-4000 obr/min to najlepsza prędkość obrotowa, co wynika to z praw fizyki. Im bardziej od tych obrotów się oddalamy tym bardziej dajemy silnikowi w kość. Z tym, że
na niskich obrotach silnik dobrze czuje się przy niewielkim wysiłku przez dłuższy czas, a przy wyższych przy dużym wysiłku przez krótki czas. Szkodliwe dla silnika są dłuższa jazda przy wysokich obrotach i przyspieszenia przy obrotach małych.