Wyższość tramwaju nad 27.1a

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez mp0011 » poniedziałek 05 września 2016, 14:14

W związku z wyprodukowaniem przez miasto pasów i kontrapasów w rejonie Targowej i 11 Listopada w Warszawie, mam kilka pytań.
Na razie jedno.

Obrazek

Tramwaj jadący ul. Targową (z obu stron) i skręcający w 11 Listopada na pierwszeństwo nad samochodami jadącymi prosto Targową.
Czy ma też pierwszeństwo nad rowerami jadącymi nowowybudowanymi pasami dla rowerzystów, czy obowiązuje 27.1a?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez waw » poniedziałek 05 września 2016, 21:14

Niezły bubel. Generalnie nie wiadomo kto ma pierwszeństwo. Można się spierać.
Wg mnie powinno się albo zmienić przepisy jakoś, albo w takich sytuacjach bezwzględnie stawiać znaki określające pierwszeństwo.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez szerszon » poniedziałek 05 września 2016, 23:04

Oczywiście że znaki. Bo co ważniejsze Art 25.2 czy Art 27.1a ?
Od nowelizacji z 2011 roku twierdzę,że pisała ją ekipa od kręcenia karuzeli. Gdzie ci prawnicy z BAS ? :lol:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez mp0011 » poniedziałek 05 września 2016, 23:15

Równolegle do widocznego tramwaju idzie kontrapas (w "naszą stronę"), obok którego postawiono nowy D-1, który dotyczy wyłącznie rowerzystów (po lewej stronie torowiska). Zresztą, jakby nie było widocznego pasa rowerowego i jechał bym jezdnią - mijał bym D-1: http://goo.gl/iiPkej
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez szerszon » poniedziałek 05 września 2016, 23:20

A jak myślisz ? Co robi P-14 przed torowiskiem ?
A gdzie A-7 ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez mp0011 » poniedziałek 05 września 2016, 23:33

Z poprzednią organizacją problemu nie miałem, bo tamtędy nie jeździłem, z powodu braku infrastruktury.
Jak bym jeździł i miał wątpliwości, pewnie poradził bym się na jakimś forum...

A jeżeli już, mógłbym się upierać, że P-14 wyznacza miejsce zatrzymania pojazdów, pierwszeństwa przed tramwajem nie mają na mocy przytoczonych przepisów. Czy P-14 wyznacza pierwszeństwo?

I nie jestem samobójcą kamikadze - po prostu jeżeli już i tak zazwyczaj puszczam tramwaj, chciałbym znać jakąś podstawę prawną...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez szerszon » poniedziałek 05 września 2016, 23:40

Poczytaj co oznacza P-14. Gdzie ten A-7 ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez mp0011 » poniedziałek 05 września 2016, 23:46

P-14 linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu na skrzyżowaniu, przed przejściem dla pieszych lub sygnałem świetlnym.


Nie ma tam nic o pierwszeństwie...

A-7 jest obok torowiska na 11 XI, ponad 10m od krawędzi jezdni (kontrapasa). Ale do tego A-7 jeszcze dojdziemy...
Ostatnio zmieniony poniedziałek 05 września 2016, 23:55 przez mp0011, łącznie zmieniany 2 razy
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez szerszon » poniedziałek 05 września 2016, 23:52

A po co jest linia P-14 przed PdP ?
Po co jest linia P-14 przed torowiskiem ?
Po co się zatrzymujesz ?
W jakiej odległości od miejsca przecięcia umieszcza się A-7 ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez mp0011 » wtorek 06 września 2016, 00:00

Na skrzyżowaniu równorzędnym, gdzie te linie też występują, zatrzymuję się na niej wyłącznie celem ustąpienia pierwszeństwa - jeżeli do tego zmierzasz.
Ale, jeżeli nie mam komu ustępować, albo według ustawy wszystkie inne pojazdy i uczestnicy ustępują mi, nie zatrzymuję się na niej.

Wystarczyło dopisać do artykułu 27.1a "...z zastrzeżeniem Art 25.2" i była by jasność.

===========
P.S. Po głębszym zastanowieniu.

Art 25.2 w swoim brzmieniu odnosi się do 25.1 i jest jego uzupełnieniem / rozszerzeniem / wyjątkiem.
Art 25.1 z kolei stosujemy w sytuacji, kiedy pierwszeństwo nie jest określone przez inne przepisy / znaki / sygnały / osoby, lub gdy na ich podstawie takiego pierwszeństwa nie można określić.

W przedstawionej sytuacji pierwszeństwo jest określone wprost odpowiednim artykułem, więc art 25.1 zastosowania nie ma - a wraz z nim 25.2.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez waw » wtorek 06 września 2016, 01:52

mp0011 napisał(a):A-7 jest obok torowiska na 11 XI, ponad 10m od krawędzi jezdni (kontrapasa). Ale do tego A-7 jeszcze dojdziemy...

Ale tramwaj z lewej strony obrazka nie ma A-7. W tym podejrzewam jest problem.
mp0011 napisał(a):I nie jestem samobójcą kamikadze - po prostu jeżeli już i tak zazwyczaj puszczam tramwaj, chciałbym znać jakąś podstawę prawną...

Zakładając (teoretycznie), że tu rower m pierwszeństwo to zgoda. Analogiczna sytuacja jest na rondach z tramwajami (w Warszawie są 3 takie: rondo Starzyńskiego, pl. Zbawiciela i pl. Politechniki) niby tramwaj na wjeździe jest podporządkowany, a ludzie mu i tak ustępują a jak nie ustępują to sobie wymusza i wszyscy stają żeby wyjść cało...
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez szerszon » wtorek 06 września 2016, 06:37

mp0011 napisał(a):Na skrzyżowaniu równorzędnym, gdzie te linie też występują, zatrzymuję się na niej wyłącznie celem ustąpienia pierwszeństwa - jeżeli do tego zmierzasz.


Nie tylko na równorzędnym.
Ale, jeżeli nie mam komu ustępować, albo według ustawy wszystkie inne pojazdy i uczestnicy ustępują mi, nie zatrzymuję się na niej.
Ależ masz. Wystarczy ,że pojawi się tramwaj. Inaczej po co by ja namalowali ? Według ustawy , a konkretnie według Art 25.2. :wink:

Wystarczyło dopisać do artykułu 27.1a "...z zastrzeżeniem Art 25.2" i była by jasność.
Też. Ale tu nie ma problemu tylko z Art 25.2. :wink:
P.S. Po głębszym zastanowieniu.
Przepraszam ale musisz się zastanowić jeszcze raz.
Art 25.1 z kolei stosujemy w sytuacji, kiedy pierwszeństwo nie jest określone przez inne przepisy / znaki / sygnały / osoby, lub gdy na ich podstawie takiego pierwszeństwa nie można określić.
A skąd sobie wziąłeś te "przepisy " ? Tak jest napisane w Art 5 ? Czy wybierasz sobie do których przepisów się stosować ( oczywiście tylko do tych, które dają prawo a nie obowiązek ) ?
Przecież jedziesz dalej po jezdni tylko wydzielonym pasem ruchu.
Nie ma przejazdu dla rowerów przez torowisko ani A-7 dla tramwaju.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez LeszkoII » wtorek 06 września 2016, 09:25

Tramwaj ustępuje na podstawie art. 27 ust. 1a, bo ustępuje również na podstawie art. 27 ust. 1. (rowerzysta na przejeździe).
Chyba że uważacie, że art. 27 ust. 1 to też bubel w odniesieniu do art. 25 ust. 2 ... :hmm:
mp0011 napisał(a):Art 25.2 w swoim brzmieniu odnosi się do 25.1 i jest jego uzupełnieniem / rozszerzeniem / wyjątkiem.
Art 25.1 z kolei stosujemy w sytuacji, kiedy pierwszeństwo nie jest określone przez inne przepisy / znaki / sygnały / osoby, lub gdy na ich podstawie takiego pierwszeństwa nie można określić.
W przedstawionej sytuacji pierwszeństwo jest określone wprost odpowiednim artykułem, więc art 25.1 zastosowania nie ma - a wraz z nim 25.2.
Podzielam Twoją opinię.
Pierwszeństwo ustalone normą z art. 27 ust. 1a dotyczy specyficznej sytuacji w ruchu drogowym. Specyfika sytuacji polega na tym, że rowerzysta musi poruszać się na wprost w taki sposób, iż skręcający, przed wykonaniem tego manewru, widzi rower nadjeżdżający z przeciwnego kierunku bądź z tyłu (w lusterku). Przy czym zakładamy, że nikt nie włącza się do ruchu.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez mp0011 » wtorek 06 września 2016, 13:17

szerszon napisał(a):
mp0011 napisał(a):Na skrzyżowaniu równorzędnym, gdzie te linie też występują, zatrzymuję się na niej wyłącznie celem ustąpienia pierwszeństwa - jeżeli do tego zmierzasz.
Nie tylko na równorzędnym.

Ale, jeżeli nie mam komu ustępować, albo według ustawy wszystkie inne pojazdy i uczestnicy ustępują mi, nie zatrzymuję się na niej.
Ależ masz. Wystarczy ,że pojawi się tramwaj. Inaczej po co by ja namalowali ? Według ustawy , a konkretnie według Art 25.2. :wink:

Z aktualnej organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu usunięto te linie dla samochodów jadących na wprost.
Jeżeli wszystkie inne pojazdy, w tym tramwaj, zobowiązane są ustąpić mi pierwszeństwa, nie zatrzymuję się.

szerszon napisał(a):
Wystarczyło dopisać do artykułu 27.1a "...z zastrzeżeniem Art 25.2" i była by jasność.
Też. Ale tu nie ma problemu tylko z Art 25.2. :wink:
P.S. Po głębszym zastanowieniu.
Przepraszam ale musisz się zastanowić jeszcze raz.
Art 25.1 z kolei stosujemy w sytuacji, kiedy pierwszeństwo nie jest określone przez inne przepisy / znaki / sygnały / osoby, lub gdy na ich podstawie takiego pierwszeństwa nie można określić.
A skąd sobie wziąłeś te "przepisy " ? Tak jest napisane w Art 5 ? Czy wybierasz sobie do których przepisów się stosować ( oczywiście tylko do tych, które dają prawo a nie obowiązek ) ?
Przecież jedziesz dalej po jezdni tylko wydzielonym pasem ruchu.
Nie ma przejazdu dla rowerów przez torowisko ani A-7 dla tramwaju.


Art 27.1a nie działa tylko na przejeździe, ale także na pasie dla rowerów, jezdni i innej części jezdni.

A przykładem podobnym do tej sytuacji jest np. Art 95.4 z Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393.
Jest to przepis, bez którego tramwaj mający zielone światło i chcący skręcić, miał by pierwszeństwo nad pojazdem mającym zielone światło i jadącym prosto. Pierwszeństwo to wynikałoby wprost z Art 25.1 i 25.2. A ten przepis (nie znak, sygnał czy osoba) daje pierwszeństwo samochodom.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Wyższość tramwaju nad 27.1a

Postprzez Henq » wtorek 06 września 2016, 18:45

mp0011 napisał(a):Czy ma też pierwszeństwo nad rowerami jadącymi nowowybudowanymi pasami dla rowerzystów, czy obowiązuje 27.1a?

Trzeba odpowiedzieć na pytanie który przepis jest ważniejszy:
art. 25.2
czy
art 27.1a
o ile uważam że art 25.2 odnosi się do art 25.1 zresztą jest wzmianka "...Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego..." więc nie dotyczy pojazdu szynowego ale w kwestii:
"...ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo."
to nie ma słowa wspomniane o tym by tramwaj skręcając w prawo miał pierwszeństwo nad pojazdem jadącym prosto a co dziwne ma :eek2: kwestia pojazdu nadjeżdżającego z prawej strony :eek2:
tak art 27.1a daje rowerzyście jadącemu prosto pierwszeństwo nad każdym pojazdem skręcającym w prawo.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 28 gości