Do rzeczy. Zwrócę uwagę na dwie zasadnicze zmiany i wcale nie dotyczą one CEPIK a przedmiotowego zatrzymywania PJ. Już gdzieś pisałem (nie wiem czy na tym forum), że dotychczas kierowcy, któremu zatrzymano PJ na 3 miesiące a który po tym fakcie nadal poruszał się jakimkolwiek pojazdem (i to nie tylko na drogach publicznych, w strefie ruchu i zamieszkania), np. rowerem, starosta przedłuża z mocy prawa okres zatrzymania do 6 miesięcy, czyli na kolejne 3. Gdyby dalej jeździł rowerkiem, to za trzecim razem straciłby uprawnienia, których przywrócenie było by możliwe dopiero po zrobieniu całego kursu PJ od nowa. To że był to bubel, świadczy zreflektowanie się ustawodawcy.
Od 1 stycznia 2017 sankcja przedłużenia okresu zatrzymania PJ lub ewentualnie cofnięcia uprawnień przez starostę zachodzi wtedy, gdy kierowca kierował pojazdem silnikowym (wcześniej było samo: "pojazdem").
Na czym polegają zasadnicze zmiany? Na zmianie zmian w przepisach przejściowych ustawy.... o długiej nazwie.....:
Wcześniejsze brzmienie wklejone jest w poprzednim poście (pkt 1).podmiot, który ujawnił popełnienie naruszenia, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 1a ustawy wymienionej w art. 4 lub wydał prawomocne rozstrzygnięcie za[/color] to naruszenie, niezwłocznie powiadamia o tym starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kierującego pojazdem;
Co to oznacza? Wg. mnie wiele się nie zmieni, bo zakładając że w Polsce ujawnienie jakiegokolwiek naruszenia prawa daje możliwość do obrony osoby, która to naruszenie rzekomo popełniła. Nie zmienił się przepis, że starosta wydaje decyzję administracyjna o zatrzymaniu PJ na 3 m-ce jeżeli kierujący przekroczył prędkość.... Musi zaistnieć "bezsporny" fakt, że do przekroczenia prędkości doszło, że doszło na O.Z. oraz że nie miało związku ze stanem wyższej konieczności.
I proszę nie pisać mi, że jeśli ITD (a nawet agent Bolek) zwróci się do starosty z informacją o naruszeniu, to bez badania sprawy starosta przyklepie decyzję. No takie rzeczy to chyba tylko w Korei, bo porównanie z Białorusią już dawno jest nieaktualne. Naprawiono tylko lukę formalnej podstawy prawnej, którą do 31 grudnia b.r. jest informacja o zatrzymaniu PJ podczas kontroli. Od nowego roku można składać skuteczne do starosty donosy na sąsiadów Skuteczne pod warunkiem, że linia interpretacji przepisów przez organa administracyjne się nie zmieni, tzn. że informacja = wydanie pozytywnej decyzji.
P.S. Kilka zmian w UoKP dotyczyło instruktorów (nie będę wdawał się w szczegóły). Zalepiono też lukę w związku z wycofaniem limitu 20 punktów karnych dla "świeżynek za kółkiem" - policja zatrzymywałaby PJ po przekroczeniu 20, bez sensu.
https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/user ... 00/347.pdf