A oto najważniejsze zmiany obowiązujące od 10 stycznia 2006, dla kategorii C, C+E z uwzględnieniem zmian które weszły 09.06.2009r.
Kierujący podczas egzaminu musi zaprezentować umiejętność sprawdzenia dwóch wylosowanych elementów stanu technicznego, przy czym pierwszy z nich to jeden z płynów eksploatacyjnych bądź sygnał dźwiękowy, a drugi - jeden z rodzajów występujących w pojeździe świateł. 
Do sprawdzenia można wylosować:
a) poziomu oleju, (co najmniej wskazać gdzie znajduje się miarka)
b) poziomu płynu chłodniczego
c) poziomu płynu hamulcowego
d) obecności płynu spryskiwaczy szyby (trzeba odkręcić korek i sprawdzić obecność płynu)
e)jedno ze świateł zewnętrznych
f) sygnał dzwiękowy
 Następnie należy przygotować się do jazdy, właściwie nie ma tu większych zmian, oprócz ustawienia zagłówka na odpowiednią wysokość o ile występuje, nie zapomnijcie również o pasach bezpieczeństwa.
 Jak uda wam się wykonać powyższe zadania, egzaminator sprawdza wasze umiejętności na placu.
Jazda po łuku do przodu i do tyłu.  Zmieniło się zatrzymanie przed linią można zatrzymać się od 0 do 1 metra przed linią ( do tej pory było to od 0 do 40 centymetrów). 
UWAGA:Podczas egzaminu na kategorie C+E,  dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania tego zadania. 
 Jak zrobicie łuk musicie zrobić jeszcze dwa zadania wcześniej wylosowane przez pierwszą osobę na liście, wszystkie manewry zostają takie jak były z małymi zmianami:
1) Podczas wykonywania parkowania skośnego i prostopadłego pojazd nie może wyjechać obrysem poza linie wyznaczające stanowisko (do tej pory nie mógł najechać kołem) - kat. C i C+E
2) Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) - kat.C
3) Zawracanie - kat. C
2) Ruszanie na wzniesieniu koniecznie z hamulcem awaryjnym (ręcznym).- kat. C, C+E
Dla każdego zadania dwie próby, przy parkowaniach możliwa jedna korekta, czyli tutaj dużych zmian nie ma.
Warunkiem kontynuowania egzaminu na drogach publicznych jest wykonanie zadań na placu.
 Jeżeli wykonacie zadania na placu możecie wyjechać do miasta tutaj właściwie wszystko zostało po staremu z tą różnicą, że egzamin nie jest przerywany przez egzaminatora, jeżeli nie popełni się błędu wymienionego w tabeli, 12 (jeżeli popełnimy błąd wymieniony w tej tabeli egzaminator przerywa egzamin natychmiast). Zamieniono również hamowanie awaryjne na hamowanie do zatrzymania w wyznaczonym miejscu z prędkości, co najmniej 50 km/h, zadanie może być realizowane na placu ośrodka.
 Dla kategorii C+E dodatkowo
   a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym
      przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów
      przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu
      zabezpieczenia ładunku,
   b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym
      (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok 
      przyczepy) - na wykonanie zadania osoba 
      egzaminowana ma nie więcej niż 10 min,
      Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:
      - podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
      - cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku 
        przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie
        sprzęgnięcia,
      - regulacja wysokości zaczepu przyczepy
        (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to
        umożliwia),
      - dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem
        lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz
        zabezpieczenie przed rozłączeniem,
      - podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów
        elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu
        wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy,
        sprawdzenie działania świateł przyczepy,
        zwolnienie hamulca postojowego jeżeli przyczepa
        jest w niego wyposażona.
Rozprzęganie pojazdu przyczepą - zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 7 minut. 
  Czynności wykonywane podczas rozprzęgania:
    - zaciągnięcie hamulca awaryjnego pojazdu silnikowego
      i unieruchomienie silnika,
    - zabezpieczenie pojazdu silnikowego i przyczepy przed
      samoczynnym przemieszczeniem się (użycie klinów lub hamulca
      postojowego przyczepy),
    - odłączenie przewodów elektrycznych i hamulcowych we właściwej
      kolejności (zabezpieczenie ich przed zabrudzeniem poprzez
      umieszczenie ich we właściwym miejscu),
    - wysunięcie podpory jeżeli zaczep przyczepy jest wyposażony
      w podporę,
    - rozłączenie pojazdu z przyczepą (odjechanie pojazdem),
    - ustawienie pojazdu obok przyczepy.
Zadanie może być zrealizowane także po wykonaniu zadań na placu manewrowym. 
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... highlight=
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/viewtopic.php?t=7143
--------------------------------------------------------------
podziekówki lecą do jjaacca i elli  :D  :D
			
		