Pozycja za kierownica

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Pozycja za kierownica

Postprzez invx » czwartek 20 lipca 2006, 20:45

Gdzie nie czytam pisze ze powinno sie siedziec nisko i daleko od kierownicy. Z tym daleko problemow nie mam :)
ale nisko ... jak nisko ?
Bo jak sobie opuszcze fotel max w dół, to powiem szczerze jest to meczace na dluzsza mete
podobnie z odchyleniem oparcia do tylu.

dobrze mi sie siedzi tak w polowie regulacji wysokosci i z oparciem kacie rozwarcia ... mysle ze z 105 stopni. Ale czy tak jest prawidlowo ? moze sie juz zle przyzwyczailem i stad takie odczucia ?

jak poprawnie siedziec - jak Wy siedzicie ?
invx
 
Posty: 495
Dołączył(a): poniedziałek 17 lipca 2006, 20:40

Postprzez Sławek_18 » czwartek 20 lipca 2006, 20:55

Ja siadam za kierownica i ustawiam sobie tak kierownice/fotel abym po wyciagnieciu reki i polozeniu przegubu na gornej czesci kierowcy mial ja wyprostowana i nie odrywal łopatek od oparcia fotela. Kolano po wcisnieciu sprzegla powinno byc lekko ugiete. I to wsio.
******************
Prawo Jazdy na C uzyskane: 20-10-04
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo jazdy na B uzyskane: 08-02-02
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo Jazdy na C-E uzyskane: 23.04.2008
Ilość egzaminów: sztuk 3
Avatar użytkownika
Sławek_18
 
Posty: 2817
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 15:51
Lokalizacja: Kraków

Postprzez invx » czwartek 20 lipca 2006, 21:01

ale jak z wysokoscia fotela ??
invx
 
Posty: 495
Dołączył(a): poniedziałek 17 lipca 2006, 20:40

Postprzez Sławek_18 » czwartek 20 lipca 2006, 21:15

Wedle upodoban. Kto jak lubi.
******************
Prawo Jazdy na C uzyskane: 20-10-04
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo jazdy na B uzyskane: 08-02-02
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo Jazdy na C-E uzyskane: 23.04.2008
Ilość egzaminów: sztuk 3
Avatar użytkownika
Sławek_18
 
Posty: 2817
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 15:51
Lokalizacja: Kraków

Postprzez preestonn » czwartek 20 lipca 2006, 22:42

moim zdaniem kazdy powinien za kierownica zajmowac taka pozycje, ktora jest dla niego najwygodniejsza
prawko
## kat.B##
##kat.C##
zdane za pierwszym razem
Avatar użytkownika
preestonn
 
Posty: 10
Dołączył(a): czwartek 22 czerwca 2006, 21:33
Lokalizacja: Lublin

Postprzez ella » czwartek 20 lipca 2006, 22:56

Pozycja za kierownicą - podstawowy warunek prawidłowej techniki jazdy


Niewielu kierowców docenia znaczenie prawidłowej pozycji za kierownicą dla możliwości sprawnego prowadzenia samochodu, a w szczególności zachowania zdolności do szybkiego i precyzyjnego wykonania skrętów i innych manewrów niezbędnych dla uniknięcia kolizji w zaskakujących, niebezpiecznych sytuacjach drogowych.

Prawidłowa pozycja za kierownicą, to zagadnienie często pomijane w szkoleniu na kursach prawa jazdy, stąd tak wielu kierowców powiela nawyki (często nieprawidłowe) podpatrzone u innych.

Należy podkreślić, iż nie może być mowy o prawidłowej technice jazdy bez poznania i stosowania w praktyce prawidłowej pozycji za kierownicą.

Prawidłowa pozycja za kierownicą to:
- właściwe ustawienie fotela kierowcy,
- prawidłowy ukłąd rąk na kierownicy i sposób "kręcenia" kierownicą.

Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy powinno zapewniać:

- odpowiednią odległość od koła kierownicy ( ramiona lekko zgięte pod kątem około 140 stopni)

- odpowiednią odległość od pedałów

- ciężar ciała spoczywa na fotelu (nie podpieramy się nogami i nigdy nie trzymamy się kierownicy)

- plecy przylegają do oparcia fotela

Odległość od koła kierownicy powinna być taka, aby trzymając kierownicę do jazdy na wprost, ramiona były lekko zgięte tj. pod kątem ok. 140 stopni. Odległość od pedałów powinna zapewniać możliwość operowania nimi bez konieczności odrywania pięty od podłogi.

Ustawienie kąta oparcia i poduszki siedzenia (o ile istnieje taka możliwość) powinno być takie, aby środek ciężkości ciała kierowcy spoczywał na fotelu (i nie występowała konieczność podpierania się nogami lub trzymania się kierownicy). Plecy kierowcy powinny przylegać do oparcia fotela, gdyż zapewnia to kierowcy lepsze "czucie" wszelkich reakcji samochodu.

W odniesieniu do wymienionych powyżej zasad występują w praktyce dwa zasadnicze błędy:

- fotel kierowcy ustawiony zbyt blisko (najczęściej również za wysoko i ze zbyt pionowo ustawionym oparciem), co powoduje, że trzymamy kierownicę mocno zgiętymi ramionami, a naciskanie pedałów wymaga oderwania pięty od podłogi.

- fotel kierowcy odsunięty daleko do tyłu, co powoduje, że prowadzimy samochód trzymając kierownicę na wyprostowanych rękach, a wciśnięcie do końca np. pedału sprzęgła najczęściej wymaga podciągnięcia się (na kierownicy) do przodu.

W każdym z tych przypadków, wykonanie kilku następujących po sobie szybkich i precyzyjnych ruchów kierownicą może być utrudnione lub wręcz niemożliwe.

Siedząc zbyt blisko i tzrymając kierownicę mocno ugiętymi ramionami mamy znacznie ograniczoną swobodę ruchu rąk, ruchy te muszą być krótkie i dla wykonania skrętu trzeba wykonać ich dużo - w konsekwencji będą one gwałtowne i występować będzie szybkie zmęczenie.
Siedząc zbyt daleko i trzymając koło kierownicy na wyprostowanych ramionach, aby wykonać skręt wymagający przekładania rąk, kierowca musi oderwać plecy od oparcia fotela.
Traci więc istotny punkt podparcia i naturalną konsekwencją jest konieczność trzymania się kierownicy i podparcia nogami w celu przeciwdziałania sile odśrodkowej "wyrzucającej" ciało kierowcy z fotela. W takim przypadku nie może być mowy o łagodnym i precyzyjnym obracaniu kołem kierownicy i delikatnym operowaniu pedałem gazu lub hamulca, a to jest zawsze warunkiem właściwego wykonania manewru, szczególnie na śliskiej nawierzchni.

Wysokość siedziska regulujemy w taki sposób aby umożliwiała nam jak największe pole widoczności. Należy jednak pamiętać, aby odległość głowy od sufitu nie była drastycznie mała. W sytuacji jazdy po wybojach lub dachowania jest to niebezpieczne
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Ad_aM » czwartek 20 lipca 2006, 23:27

Czasami jeżdzę autem brata, Mimo, iż mamy identyczny wzrost, jego odległość od pedału jest dla mnie astronomiczna :lol: Zawsze na początku ciężko mi ruszyc bo nie mam wyczucia gazu i sprzęgła... Co ciekawe gdy ustawimy nasze "ulubione" pozycje jesteśmy w stane wykonać ćw. które podał Sławek
Ad_aM
 
Posty: 851
Dołączył(a): piątek 21 kwietnia 2006, 15:22
Lokalizacja: Łódź

Postprzez invx » piątek 21 lipca 2006, 05:43

S. Zasada napisał "jestem zwolennikiem niskiego siedzenia. Dobry kierowca nie potrzebuje miec w zasiegu wzroku przednich blotnikow wozu - gabaryty swego samochodu powinien wyczuwac doskonale"
invx
 
Posty: 495
Dołączył(a): poniedziałek 17 lipca 2006, 20:40

Postprzez Tomek_ » piątek 21 lipca 2006, 10:58

Tu macie filmiki o pozycji za kierownica.
http://www.abj.waw.pl/strona.php?7194
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez ella » piątek 21 lipca 2006, 23:00

invx napisał(a):S. Zasada napisał .... Dobry kierowca nie potrzebuje miec w zasiegu wzroku przednich blotnikow wozu - gabaryty swego samochodu powinien wyczuwac doskonale"

Ale Ty jesteś poczatkującym kierowcą, więc siadaj tak, żeby Tobie było wygodnie i zebyś widział jak najwięcej. Po 30 godzinach nauki na pewno nie bedziesz idealnie wyczuwał gabarytów samochodu.
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Agawa » sobota 22 lipca 2006, 20:57

Wydaje mi się że te wszystkie porady jak ma wygladać pozycja za kierownicą są bardzo dobre ale i tak przeważnie każdy kierowca ustawia sobie wszystko tak aby jemu było wygodnie. Znam dziewczynę, która jeździ "na kierownicy" a żeby było jeszcze smieszniej to oparcie na wygiete lekko do przodu (wygląda to tak jakby siedziała w kokonie :wink: ) i twierdzi że tak jej jest własnie najwygodniej :lol:

EDIT: sorki, źle sie wyraziłam, chodziło mi o zagłówek, że ma wygiety do przodu (we Fiacie Panda) a oparcie maxymalnie wyprostowane :? :lol:
Ostatnio zmieniony sobota 22 lipca 2006, 21:52 przez Agawa, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
Agawa
 
Posty: 911
Dołączył(a): poniedziałek 05 kwietnia 2004, 14:25
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Cycu » sobota 22 lipca 2006, 21:18

Może i najwygodniej (chociaż dziwna sprawa :wink: ) ale bardzo niebezpiecznie :?
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia :D :D :D
Avatar użytkownika
Cycu
 
Posty: 507
Dołączył(a): piątek 03 marca 2006, 18:37
Lokalizacja: Kielce/Warszawa

Postprzez Sławek_18 » sobota 22 lipca 2006, 22:00

jak juz zabic sie to na śmierc :? :?
******************
Prawo Jazdy na C uzyskane: 20-10-04
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo jazdy na B uzyskane: 08-02-02
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo Jazdy na C-E uzyskane: 23.04.2008
Ilość egzaminów: sztuk 3
Avatar użytkownika
Sławek_18
 
Posty: 2817
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 15:51
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Cycu » sobota 22 lipca 2006, 22:40

Agawa napisał(a):EDIT: sorki, źle sie wyraziłam, chodziło mi o zagłówek, że ma wygiety do przodu (we Fiacie Panda) a oparcie maxymalnie wyprostowane :? :lol:


To już wcale nie takie złe :wink: :P zagłówek powinien być jak najbliżej głowy :D a oparcie... coż, powinno być zbliżone do pionu :? ale siedzieć "na kierownicy" nie wolno :!: Fiat Panda, więc ma poduszkę :wink: samo jej odpalenie może być w takiej pozycji bardzo niebezpieczne :!:
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia :D :D :D
Avatar użytkownika
Cycu
 
Posty: 507
Dołączył(a): piątek 03 marca 2006, 18:37
Lokalizacja: Kielce/Warszawa

:)

Postprzez Polonez » niedziela 23 lipca 2006, 11:15

Agawa napisał(a):Wydaje mi się że te wszystkie porady jak ma wygladać pozycja za kierownicą są bardzo dobre ale i tak przeważnie każdy kierowca ustawia sobie wszystko tak aby jemu było wygodnie. Znam dziewczynę, która jeździ "na kierownicy" a żeby było jeszcze smieszniej to oparcie na wygiete lekko do przodu (wygląda to tak jakby siedziała w kokonie :wink: ) i twierdzi że tak jej jest własnie najwygodniej :lol:

EDIT: sorki, źle sie wyraziłam, chodziło mi o zagłówek, że ma wygiety do przodu (we Fiacie Panda) a oparcie maxymalnie wyprostowane :? :lol:



heh Agawa nie wiem jak u Was w Poldku ale u nas jak w kazdym trudno znależć dogodną pozycje za kierownicą :D Moj Tata zawsze narzeka na bół pleców - mnie znowu po dłuższej jeżdzie boli noga od naciskania gazu . Eh te nasze Poldki :P :P W tym ich urok :D
jestem za nakazem całorocznego używania mózgu podczas prowadzenia auta:)
Polonez
 
Posty: 558
Dołączył(a): niedziela 16 maja 2004, 18:05
Lokalizacja: Bielsko Biała / Kęty

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości