Rozporzadzenie powinno wejsc w życie jak najszybciej, jednakże najwłasciwsza data jest zawsze
poczatek miesiaca dlatego też proponujemy aby był to 1 luty 2009r.
Powinno nie równa się wejdzie. Proszę na razie nie brać tej daty jako 100% pewnik.
Dla tych leniwych :wink: wyłapałam w punktach najważniejsze zmiany. Resztę zapraszam do przestudiowania całego rozporządzenia.
1. W ocenie Ministerstwa Infrastruktury pierwszenstwo w przystępowaniu do egzaminu powinny mieć osoby, które dopiero ukończyły kurs dla kandydatów na kierowców i są bezpośrednio
przygotowane do zdawania egzaminu.
2. Doprecyzowano brzmienie przepisu § 29 ust 4 rozporządzenia w zakresie punktu pierwszego i trzeciego. Dotychczasowe brzmienie przepisów powodowało problemy interpretacyjne w
poszczególnych osrodkach egzaminowania. Dodano także nowy punkt 4 którego zapis powoduje, że za stwarzajacą zagrożenie dla bezpieczenstwa ruchu drogowego uznaje sie osobe, która dwukrotnie niepoprawnie wykonała zadanie jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu. Osoby, które nie potrafią utrzymać własciwego toru jazdy w warunkach placu manewrowego i dowolnie niskiej predkosci, nie są w stanie utrzymać tego toru przy większych prędkościach w warunkach ruchu drogowego. Dopuszczenie takiej osoby do dalszej jazdy mogłoby skutkować kolizją drogową.
3. W załaczniku nr 5 w § 9 w ust. 1 dokonano zmiany polegajacej na umożliwieniu egzaminatorowi zakonczenia częsci praktycznej egzaminu panstwowego na prawo jazdy kategorii B
po upływie 25 minut pod warunkiem, że przeprowadzono cały program egzaminacyjny, a wynik egzaminu będzie pozytywny. Taka zmiana podyktowana jest względami praktycznymi, ponieważ
wiele osób dobrze przygotowanych do egzaminu wykonuje poprawnie cały program egzaminacyjny pomiedzy 25 a 35 minutą jazdy.
4. W załaczniku nr 5 w tabeli nr 4 okreslajacej kryteria wykonania poszczególnych zadan egzaminacyjnych określonych w tabeli nr 1 ograniczono ilość niezbędnych do wykonania czynności podczas zadania pierwszego oraz ograniczono do 5 minut czas wykonania tego zadania. Ograniczenie umiejętności sprawdzenia świateł i poziomu płynów do sprawdzenia wyłacznie 2 wybranych losowo.
5. W w/w tabeli dookreslono także w jaki sposób należy ustawić wewnętrzne lusterko wsteczne, ujednolicono kryteria wykonywania zadania dla wszystkich kategorii prawa jazdy w zakresie
nienajeżdżania na linie wyznaczajace stanowisko. W otychczasowych przepisach w ramach wykonywania zadań podczas części praktycznej egzaminu panstwowego na prawo jazdy kategorii B realizowanej na placu manewrowym najechanie na linie było dozwolone. Dla pozostałych kategorii prawa jazdy najechanie na linie było błedem skutkujacym koniecznoscia ponownego wykonania zadania egzaminacyjnego. W proponowanych rzepisach resort Infrastruktury zamierza ujednolicić zasady wykonywania tego zadania poprzez stwierdzenie, że najechanie na linie jest błędem. Takie założenie jest całkowicie zgodne z przepisami ruchu drogowego ponieważ w faktycznym ruchu drogowym za najechanie na linie grozi kara w formie mandatu karnego.
6.Nałożono na egzaminatora obowiązek informowania osoby egzaminowanej na bieżąco o aktualnym wyniku egzaminu.
7.dołożono dwa dodatkowe znaki drogowe, których
naruszenie powoduje bezpośrednie przerwanie egzaminu na prawo jazdy. Sa to:
- znak „STOP” – przejechanie obok znaku bez zatrzymania, ze względu na specyfikę umieszczania tego znaku, musi być bezwzględnie traktowane przez osoby szkolone i egzaminatorów jako rażace naruszenie przepisów ruchu drogowego i skutkować przerwaniem egzaminu z wynikiem negatywny,
- „linia pojedyncza ciagła” – przejechanie przez linie pojedynczą ciagłą może bezpośrednio skutkować kolizją drogową (nie trzymanie sie w pasie ruchu) dlatego też niestosowanie się do
niej powinno powodować przerwanie egzaminu z wynikiem negatywnym.
całośćtutaj