Diesel a hamowanie silnikiem

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Diesel a hamowanie silnikiem

Postprzez marcij » poniedziałek 22 marca 2010, 04:35

Ostatnio naszła mnie taka luźna refleksja. Jak to jest z wydajnością hamowania silnikiem w tradycyjnych dieslach ? Niestety nie miałem możliwości doświadczalnego sprawdzenia. Teoretycznie , z jednej strony silnik ma znacznie wyższy stopien sprężania, co powinno wpływać in plus, z drugiej strony nie ma przepustnicy ograniczającej dopływ powietrza, a rotacyjna pompa wtryskowa ma charakterystykę liniową w zależności od obrotów i położenia dźwigni przyspieszenia, czyli silnik cały czas dostaje paliwo , w dawce większej niż obroty biegu jałowego, co znowu wpływa in minus. Chyba że od pewnych wartości , czyli przy wyższych obrotach i braku nacisku na pedał gazu charakterystyka sie wywraca i zmniejsza dawke paliwa ? Jaki zatem jest stosunek tych wartości , czy w przypadku diesla hamowanie silnikiem jest wydajniejsze , czy mniej wydajne niz taki sam manewr w silniku benzynowym o porównywalnej pojemności ?
Obrazek
marcij
 
Posty: 1120
Dołączył(a): środa 02 sierpnia 2006, 21:06
Lokalizacja: Tarnów

Postprzez Xsystoff » poniedziałek 22 marca 2010, 17:38

Diesel mocniej hamuje silnikiem wlasnie poprzez duzo wiekszy stopien sprezania i wieksza bezwladnosc ukladu korbowo-tlokowego. Przy zwyklym dieslu r4 odczucie prawie jakby wyrzucic kotwice za okno, nawet moj benzyniak przy 7500 rpm nie hamuje chociaz w polowie tak mocno mimo 2x mniejszej masy auta i 3x mniejszej masy silnika.
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez ks-rider » poniedziałek 22 marca 2010, 20:39

Pytanie czy Twoj diesel wyposazony jesz w odcinanie paliwa ( kwestia rocznika. Diesel'e z odcinka paliwa przy hamowaniu paliwa nie spalaja go tak wiec same plusy, spalac zaczynaja gdy np. przy 800 rpm wcisniesz sprzeglo.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Postprzez marcij » poniedziałek 22 marca 2010, 22:51

ks-rider napisał(a):Pytanie czy Twoj diesel wyposazony jesz w odcinanie paliwa ( kwestia rocznika. Diesel'e z odcinka paliwa przy hamowaniu paliwa nie spalaja go tak wiec same plusy, spalac zaczynaja gdy np. przy 800 rpm wcisniesz sprzeglo.

:wink:


No ale właśnie między innymi o to mi chodzi i o tym pisałem w pierwszym poście. Czy jest możliwe , oraz czy w praktyce jest stosowane odcięcie paliwa na rotacyjnej pompie wtryskowej ? Wolne obroty są zazwyczaj regulowane wychyleniem dźwigni przyspieszenia, więc nie widze skąd pompa miałaby posiadać informacje o tym , ze kierowca hamuje silnikiem.
Obrazek
marcij
 
Posty: 1120
Dołączył(a): środa 02 sierpnia 2006, 21:06
Lokalizacja: Tarnów

Postprzez BOReK » wtorek 23 marca 2010, 22:46

Stąd, że pedał przyspieszenia nie jest wciśnięty, a silnik ma obroty powyżej jałowych. Nawet bez komputera da się to zrobić, przecież coś te obroty mierzy.
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Postprzez marcij » środa 24 marca 2010, 00:38

BOReK napisał(a):Stąd, że pedał przyspieszenia nie jest wciśnięty, a silnik ma obroty powyżej jałowych. Nawet bez komputera da się to zrobić, przecież coś te obroty mierzy.


Obroty owszem , bardziej chodzi mi o informacje o tym , że pedał gazu nie jest wciśnięty. W sumie to chyba najprędzej z dysproporcji pomiędzy obrotami spodziewanymi na podstawie dzwigni przyspieszenia , a rzeczywistymi obrotami. Ale czy tak jest w rzeczywistości ?
Obrazek
marcij
 
Posty: 1120
Dołączył(a): środa 02 sierpnia 2006, 21:06
Lokalizacja: Tarnów


Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości