Czy ktoś z szanownych kolegów orientuje się jak mniej więcej kształtują się koszty budowy powiedzmy kilkusetmetrowego (albo na przykład 2-3 kilometrowego) odcinka drogi jednojezdniowej o dwóch pasach ruchu (wraz z poboczami, rowami odwadniającymi oraz chodnikiem połączonym z drogą rowerową)? Czyli po prostu zamiana kawału szczerego pola na drogę taką jak powyżej opisana.
A także - i to ten temat mnie bardziej interesuje - czy o wiele droższe będzie wybudowanie dokładnie identycznej drogi, ale z prawidłowo wyprofilowanymi zakrętami (pochyłość do środa zakrętu)?
Pytanie moje bierze się stąd, że od kilku lat w moim mieście prowadzony jest szereg inwestycji związanych z modernizacją sieci dróg (główny projekt to zbudowanie "obwodnicy" i poprowadzenie innym szlakiem drogi krajowej nr 79). No i w ramach jednego z projektów wybudowano całkowicie nowy odcinek pewnej drogi, która do tej pory prowadziła do jednej z dzielnic poprzez wąski i niebezpieczny wiadukt/mostek (?) nad dawnym kamieniołomem - nowy odcinek omija cały kamieniołom wraz z owym mostkiem. Odcinek ten został zbudowany "od zera" w szczerych polach - utworzono nasyp, rowy odwadniające i całą infrastrukturę (chodniki, oświetlenie etc.). I jakoś w tym wszystkim pominięto właśnie owo wyprofilowanie dwóch dość ostrych zakrętów. Nie twierdzę, że to jakieś ogromne niedopatrzenie, bo przy dobrych warunkach da się bezpiecznie przejechać przez nie nawet jadąc 70 km/h, niemniej jednak już kilka samochodów się tam "nie wyrobiło" (a droga istnieje od jakiegoś roku). Ponadto jest to już teren niezabudowany (acz postawienie znaku o tym informującego również pominięto :P ), więc rozsądnym wydawałoby się, aby była tam możliwość bezpiecznego przejechania z nieco większą prędkością (przy 90 km/h nawet przy dobrych warunkach i samochodzie nieźle trzymającym się drogi już jest duże ryzyko wypadnięcia z drogi).
Tak więc ponawiam pytanie - czy naprawdę dużo droższe byłoby zrobienie drogi "porządnej" (z profilowaniem) biorąc pod uwagę, że cała droga była budowana "od podstaw"? :roll: