Lepsze opony która oś - ankieta

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Lepsze opony zakładam na oś:

przednią
12
60%
tylną
8
40%
 
Liczba głosów : 20

Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez arturr0 » piątek 10 lutego 2012, 00:03

Witam,
Proponuję pewną ankietę. Są 2 szkoły zakładania opon w przypadku par o różnym zużyciu bieżnika. Jedni to zagorzali zwolennicy zakładania lepszych opon na przód, drudzy na tył. Chciałbym poznać wasze zdanie na temat zakładania lepszej i gorszej pary opon - na którą oś? Ponieważ większość z nas jeździ samochodami z napędem na przód, przyjmijmy, że ta ankieta będzie odnosić się tylko i wyłącznie do PRZEDNIEGO NAPĘDU.
Ponieważ argumenty obu stron są raczej powszechnie znane i ciężko będzie do swojego zdania przekonać osoby o przeciwnych poglądach, nie będę tu ich przytaczał. :wink:
arturr0
 
Posty: 61
Dołączył(a): poniedziałek 05 grudnia 2011, 20:17

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez szymon1977 » piątek 10 lutego 2012, 10:49

Nie wyobrażam sobie kupowania opon inaczej niż komplet nowych czterech sztuk. Ale postawiony przed murem lepsze na przód.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez daghda » piątek 10 lutego 2012, 15:15

Hm, różne opony zimą to tak jakby chodzić w jednym bucie na zimę a drugi to halówka...
No dobra, napiszę tak samo, jak kolega powyżej - z braku laku i w drodze wyjątku, dwie lepsze te same na przód.
Není nutné plakat nad rozlitým mlékem - vždyť to není pivo. | Kultura kulturą, lecz prawo i zdrowy rozsądek ponad wszystko.

Była Lancia Lybra SW, jest Seat Ibiza II FL 1.9 SDI - Kapitan Snuja :D

Obrazek
Avatar użytkownika
daghda
 
Posty: 460
Dołączył(a): wtorek 04 października 2011, 21:42
Lokalizacja: Ostrava ČR / Rybnik PL

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez lith » piątek 10 lutego 2012, 16:46

Nikt nie mówi o jednej zimowej, a drugiej letniej :P

Ja na zime mam wszystkie takie same, bo je akurat latem kupowałem. W lletnich mam przesunięcie, bo w kupionym 2 letnie były za szerokie i mimo, że dobre były to je wymieniłem. Dzięki temu teraz zużywają się na zmianę parami. Lepsze lądują na przód, chociaż na obu osiach są opony dobre.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez Borys_q » piątek 10 lutego 2012, 17:24

Lepsze na przód już pomijając aspekty bezpieczeństwa bo różni ludzie różnie mówią, te z przodu się szybciej zużywają więc bym gorsze wydarł do zera i trzeba by było nowe kupować.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez daghda » piątek 10 lutego 2012, 17:52

lith napisał(a):Nikt nie mówi o jednej zimowej, a drugiej letniej :P



O Wielki Manitou, to tylko przykład... :mrgreen: Druga sprawa, że od bardziej doświadczonych słyszałem, ze przy dwóch różnych "częściowych kompletach" można się zdziwić...
Není nutné plakat nad rozlitým mlékem - vždyť to není pivo. | Kultura kulturą, lecz prawo i zdrowy rozsądek ponad wszystko.

Była Lancia Lybra SW, jest Seat Ibiza II FL 1.9 SDI - Kapitan Snuja :D

Obrazek
Avatar użytkownika
daghda
 
Posty: 460
Dołączył(a): wtorek 04 października 2011, 21:42
Lokalizacja: Ostrava ČR / Rybnik PL

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez arturr0 » sobota 11 lutego 2012, 10:43

Dokładnie, nie mówimy tu o zestawie typu 2 letnie i 2 zimówki. ;) Po prostu 4 opony na dany sezon, ale jedna z par jest bardziej zużyta (niektórzy nie zamieniają co sezon opon miejscami lub z jakiegokolwiek innego powodu).
Ja również zdecydowanie lepszą parę zakładam na przednią oś.
arturr0
 
Posty: 61
Dołączył(a): poniedziałek 05 grudnia 2011, 20:17

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez reassor » wtorek 20 marca 2012, 12:23

ja wychodzę z założenia, że lepsze na oś z napędem - jak przód to przód :) jak tył to tył :)
Kat.B - 24.02.2012 - Kat.B zdane :) (Mobilek Tychy)
Kat.A - 10.02.2016 - Teoria 71/74 (1 raz) :) (Radmar Tychy)
Kat.A - 11.04.2016 - Praktyka (1 raz) :) (Radmar Tychy)
Avatar użytkownika
reassor
 
Posty: 225
Dołączył(a): niedziela 23 października 2011, 18:54
Lokalizacja: Tychy

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez M.S. » wtorek 20 marca 2012, 12:44

Jestem zdania, że lepsze opony powinno zakładać się na tylną oś - dlaczego?
Tak w skrócie:
Lepsze opony = lepsza przyczepność. Jeżeli doprowadzimy do zerwania przyczepności w przypadku poślizgu podsterownego i wylecimy autem przodem i walniemy w drzewo to chronią nas pasy, poduszka strefy zgniotu itd więc w razie czego ma co nas chronić. Jeżeli wylecimy bokiem i uderzymy bokiem w drzewo to tutaj już niewiele nas chroni.
M.S.
 
Posty: 223
Dołączył(a): wtorek 20 lipca 2010, 16:10

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez Mas74 » wtorek 20 marca 2012, 21:26

Generalnie lepsze na oś napędową- bo to ona jest najbardziej narażona na zerwanie przyczepności a o to chodzi w oponie że ma ową przyczepność zapewnić.
Osobiście nie dopuszczam do sytuacji bym miał taki dylemat.
Karta motorowerowa - połowa lat 80-tych. Pierwszy własny pojazd na benzynę 1984r (Komar)
Kategoria B - 04.09.1991
Kategoria A - 12.06.2012
Obrazek
Mas74
 
Posty: 305
Dołączył(a): niedziela 08 stycznia 2012, 17:34

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez Radhezz » środa 21 marca 2012, 02:02

Ja od wielu wielu lat jeżdżę autami RWD, ale prawdę mówiąc różnice w tym temacie nie są takie duże jak mogłoby się wydawać - po prostu pytanie "Lepsze opony na przód czy na tył?" jest źle zadane - tak naprawdę powinno brzmieć "Czy wolisz wylecieć z zakrętu przodem czy tyłem?" :mrgreen:

A wracając do FWD:
Ja bym chyba dał lepsze na tył, właśnie ze względu na to kierowca w razie poślizgu tylnej osi ma mniej możliwości zadziałania niż przy zerwaniu przyczepności przodu.

Tym niemniej jak się przegina z prędkością, lub mamy do czynienia z trudnymi warunkami na drodze, to żadne opony nie pomogą :wink:
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez Voith » piątek 23 marca 2012, 01:29

I ja zaznaczyłem że lepsze na tył.

Do panowania nad przodem poza samymi oponami (napęd pomijam) mamy jeszcze kierownicę, dużo łatwiej opanować oś przednią niż tylną w razie utraty przyczepności.

Zakładanie lepszych na przód bierze się głównie z ekonomii - żeby równomiernie zużywać wszystkie a przez to jaknajdłużej cieszyć się kompletem.
Voith
 
Posty: 76
Dołączył(a): czwartek 22 marca 2012, 17:04
Lokalizacja: Nowa Huta

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez maryann » piątek 23 marca 2012, 10:45

Dawniej(w czasch dużego fiata) dylemat był prosty- albo lepsze na kierownicę albo na napęd. Teraz, kiedy jedno i drugie zazwyczaj jest na jednej osi, tył tylko się wlecze. Z jednej strony rozumiem teorię M.S.
M.S. napisał(a):w przypadku poślizgu podsterownego i wylecimy autem przodem i walniemy w drzewo to chronią nas pasy, poduszka strefy zgniotu itd
którą pozwala zrozumieć
Radhezz napisał(a):lepsze na tył, właśnie ze względu na to kierowca w razie poślizgu tylnej osi ma mniej możliwości zadziałania niż przy zerwaniu przyczepności przodu.
Tylko że na przód mamy wpływ poprzez jego przyśpieszanie, wydajniejsze hamowanie oraz kręcenie; na darmo to wszystko kiedy opona nie ma przyczepności z podłożem. Za to tylna ma- ale nie możemy jej użyć...
I kompletnie bez sensu wymysły
szymon1977 napisał(a):Nie wyobrażam sobie kupowania opon inaczej niż komplet nowych czterech sztuk.
Co sezon nowe? Nikt nie pyta o kupowanie tylko o zakładanie, a założyć identyczne możesz tylko po kupnie nowych raz. Po sezonie już masz zawsze dwie pary różnie zużytych opon- więc na drugi raz jak?- tylne z powrotem na tył, a przednie(bardziej zużyte) na przód?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez Voith » piątek 23 marca 2012, 11:13

Tylko dlaczego wychodzisz z założenia, że gorsza opona to od razu brak przyczepności?
Nie zauważyłem, żeby ktoś tu napisał ze ta gorsza to ma być slick, więc to nie jest tak, że nie ma w ogóle przyczepności, ba, można się pokusić o stwierdzenie, że przy zachowaniu minimum wymagań przepisowych opona taka ma niewielkie odstępstwo od nominału, które to z przodu można zniwelować na przykład działaniem ukł. kierowniczego. Z tyłem tego nie zrobisz, więc jak ucieknie to kaplica.
Voith
 
Posty: 76
Dołączył(a): czwartek 22 marca 2012, 17:04
Lokalizacja: Nowa Huta

Re: Lepsze opony która oś - ankieta

Postprzez Radhezz » piątek 23 marca 2012, 12:43

Parę lat temu zaliczyłem sytuację poślizgu przedniej osi w pojeździe FWD - opony generalnie łyse, ale z przodu slicki, tak że bieżnik wyglądał jakby był namalowany ;)

Warunki drogowe dobre - ciepło, sucho, chociaż nawierzchnia miejscami wilgotna.

Na wejściu w szykanę... hmm... dużo km/h, co najmniej o 20-40km/h. W każdym razie na wyjściu z lewego zakrętu, a wejściu w prawy >> podsterowność. Do tego może z 5-6 metrów do końca asfaltu, i jeszcze z metr do linii drzew. Równocześnie zastosowane hamowanie awaryjne i skręt kół, auto bez ABS, więc jakieś 2-3 metry od krawędzi zakrętu musiałem puścić hamulec żeby mieć szansę na odzyskanie sterowności. No i udało się złapałem przyczepność na przedzie, udało się zmienić kierunek jazdy, stawiając auto prawie w poprzek drogi, ale do opanowania pojazdu musiałem tak zrobić parę razy (hamowanie z wykorzystaniem całej szerokości jezdni, i odbicie pod koniec; taka "rybka" co macha ogonkiem).

Teraz tak się zastanawiam co by było gdyby w tej sytuacji w momencie odzyskania panowania nad przodem przy postawieniu auta w poprzek poprzedniego kierunku jazdy uślizgnęła mi się tyna oś? Tylko by było uderzenie tyłem w drzewo / wpadnięcie do rowu, czy czekałoby mnie dachowanie?

Jak nie panujesz nad tylną osią, to nie masz co liczyć na to że przód ją ukierunkuje lub wyciągnie, bo na to zwyczajnie nie ma czasu i/lub miejsca. Nad uślizgniętym przodem możesz szybciej odzyskać kontrolę, a gdy to zrobisz, masz większe "pole manewru".

A z drugiej strony to jedna sytuacja konkretna, a jak wszyscy wiemy, nie ma dwóch identycznych - to tak jak z pasami - są ludzie którzy przeżyli dzięki temu że pasów nie zapięli, a są i tacy, którzy przez ich brak zginęli.
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Następna strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości