Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez lith » sobota 05 maja 2012, 18:59

Radhezz napisał(a):Czemu po kolei?
Bo tak to zostało zaprojektowane - kiedy kończy się użyteczny zakres obrotów silnika na danym biegu, przełożenie następnego jest tak dobrane, żeby na wyższym silnik już "porządnie ciągnął", bez zabawy z delikatnym puszczaniem sprzęgła.

Ale jak nie chcę dalej przyspieszać to czemu nie mogę np. z 2 wrzucić 4, albo 5tki? Może nie potrzebuję, żeby już porządnie ciągnął.

ks-rider napisał(a):Moze inaczej, po kolei do III - go biegu, pozniej juz bez problemu na VI - ke.

Czemu akurat do III? Czym się różni trójka od innych biegów? Tak się pytam, bo w rożnych sytuacjach III, albo IV dość często pomijam.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez Radhezz » sobota 05 maja 2012, 19:15

lith napisał(a):
Radhezz napisał(a):Czemu po kolei?
Bo tak to zostało zaprojektowane - kiedy kończy się użyteczny zakres obrotów silnika na danym biegu, przełożenie następnego jest tak dobrane, żeby na wyższym silnik już "porządnie ciągnął", bez zabawy z delikatnym puszczaniem sprzęgła.

Ale jak nie chcę dalej przyspieszać to czemu nie mogę np. z 2 wrzucić 4, albo 5tki? Może nie potrzebuję, żeby już porządnie ciągnął.
Możesz, jak auto daje radę, tylko z reguły wiąże się to z przeciągnięciem na wyższe obroty przed zmianą biegu.

lith napisał(a):
ks-rider napisał(a):Moze inaczej, po kolei do III - go biegu, pozniej juz bez problemu na VI - ke.

Czemu akurat do III? Czym się różni trójka od innych biegów? Tak się pytam, bo w rożnych sytuacjach III, albo IV dość często pomijam.
Serio? Myślałem że się domyślisz że to tak przykładowo. Są auta w których silniki by nie dały tak rady, albo skrzynie są tak zestopniowane, że naprawdę ciężko coś wymyślić ponad standard... I tak też mógłbym Cię zapytać czemu chcesz wrzucać od razu V bieg, skoro ja w Mercedesie mam tylko 4 biegi :lol:

Naprawdę, nie wchodźmy głębiej w temat, bo mechanicznie dojdziemy do tego, że przecież takie Mercedesy były też ze skrzyniami 5-biegowymi, o 4 pierwszych przełożeniach identycznych jak wersja 4-biegowa. No to skąd różnica? A tu przełożenie dyferencjału się też różni...

Po prostu kombinacja - jak auto daje radę to czemu nie, ale z drugiej strony są też auta które już fabrycznie mają źle zestopniowane skrzynie, a są i takie gdzie silnik już ledwie żyje, i też nie da rady.
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez lith » sobota 05 maja 2012, 20:17

No właśnie o to mi chodzi, żeby nie wymyślać teorii, że tak, można, a tak nie można. Można zmieniać każdy bieg na każdy (zakładając zsynchronizowaną jedynkę), w zależności od samochodu, sytuacji i stylu jazdy każdy sam sobie może zdecydować, czy leci po kolei, czy jakieś biegi opuszcza.

Chyba, że właśnie o czymś nie wiem.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez ks-rider » sobota 05 maja 2012, 21:56

lith napisał(a):Czemu akurat do III? Czym się różni trójka od innych biegów? Tak się pytam, bo w rożnych sytuacjach III, albo IV dość często pomijam.


Z regoly III bieg to rowne obroty wskazowek obrotosciomierza i predkosciomierza czyli przekozenie 1:1.

Panowie nie pitolcie, ze to czy tamto. Skrzynie sa zestrojone moze nie optymalnie ale

1. nigdy zadna skrzynia bie byla zestrojona optymalnie dla kazdego

2. kazdy bedzie uzywal inaczej

3. zycie to kompromisy

Proponuje wiec zrobic sobie myly experymant, wjechac na autostrade szybko zmieniajac biegi do
najwyzszego a nastepnie tylko do III - ki i sprawdzic jaka predkosc ma sie na koncu pasa rozbiegowego. Do tego dojdzie jeszcze opcja naglego wychamowania na pasie rozbiegowym w razie niemozliwosci wjechania - trzeba awaryjnie wyhamowac, ale to juz inna bajka i wyzsza szkola jazdy ( wcisniecie hamulca a w koncowce sprzegla ).

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez lith » sobota 05 maja 2012, 23:13

No, ale co ma eksperyment pokazać? Że nie mogę po 2ce 4, czy 5 wrzucić? Przecież nikt potem nie każe się na tej 4, czy 5 rozpędzać. Rozpędzając sie na autostradzie biegów nie będe omijał, ale jak juz ruszam w mieście spod świateł przy ograniczeniu do 50 to zazwyczaj po 2 wrzucam 4, bo mi 3 (akurat w moim samochodzie) do niczego nie jest wtedy potrzebna.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez ks-rider » niedziela 06 maja 2012, 19:43

lith napisał(a):No, ale co ma eksperyment pokazać? Że nie mogę po 2ce 4, czy 5 wrzucić? Przecież nikt potem nie każe się na tej 4, czy 5 rozpędzać. Rozpędzając sie na autostradzie biegów nie będe omijał, ale jak juz ruszam w mieście spod świateł przy ograniczeniu do 50 to zazwyczaj po 2 wrzucam 4, bo mi 3 (akurat w moim samochodzie) do niczego nie jest wtedy potrzebna.


Lith, tu przyznam Ci racje, moja wypowiedz tyczyla sie bardziej terenu niezabudowanego, w terenie zabudowanym mozesz i z jedynki na V - ke wrzucic i nikogo to nie obchodzi.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez BOLEKlodz » czwartek 10 maja 2012, 22:25

ks-rider napisał(a):Z regoly III bieg to rowne obroty wskazowek obrotosciomierza i predkosciomierza czyli przekozenie 1:1

Mógłbyś rozwinąć swoją myśl? Jeśli chodzi Ci o to, że wskazówki prędkościomierza i obrotomierza przesuwają się w porównywalnym tempie, to jednak nie ma to większego znaczenia dla zmiany biegów. To tylko kwestia przełożenia ich napędów i co za tym idzie, zeskalowania tych wskaźników.
BOLEKlodz
 
Posty: 326
Dołączył(a): środa 19 stycznia 2011, 17:11

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez Radhezz » piątek 11 maja 2012, 00:21

BOLEKlodz napisał(a):
ks-rider napisał(a):Z regoly III bieg to rowne obroty wskazowek obrotosciomierza i predkosciomierza czyli przekozenie 1:1

Mógłbyś rozwinąć swoją myśl? Jeśli chodzi Ci o to, że wskazówki prędkościomierza i obrotomierza przesuwają się w porównywalnym tempie, to jednak nie ma to większego znaczenia dla zmiany biegów. To tylko kwestia przełożenia ich napędów i co za tym idzie, zeskalowania tych wskaźników.
Zgadzam się z Bolkiem.

Jeszcze żeby było śmieszniej, to rzeczywiste przełożenie skrzyni biegów 1:1 jest osiągane najczęściej na ostatnim lub przedostatnim biegu. Jednak przełożenie całkowite jest zawsze inne, z reguły większe. Jak ktoś nie wierzy to niech sobie policzy - ja może gdzieś się walnąłem w obliczeniach bo pora już późna, ale biorąc pod uwagę kółeczko 205/55R15 przy przełożeniu całkowitym 1:1 prędkość obrotowa silnika 1000obr/min daje nam prędkość pojazdu ok. 93km/h
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez ks-rider » piątek 11 maja 2012, 21:00

Radhezz napisał(a):Jeszcze żeby było śmieszniej, to rzeczywiste przełożenie skrzyni biegów 1:1 jest osiągane najczęściej na ostatnim lub przedostatnim biegu.


1:1 na ostatnim biegu to moze bylo na oko z 10 lat temu, Zalezy tez od auta i jego silnika ( mocy oraz samej skrzyni biegow. Moze byc na III - cim a moze byc i na IV - biegu, na V - tym tez sie moze przytrafic.

Niezmienia postaci wypowiedzi, ze do III go biegi sie nie przeskakuje ( w terenie niezabudowanym ).

Robicie inaczej OK - robcie nikt nikomu nie zabrania.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez BOLEKlodz » piątek 11 maja 2012, 21:26

Skrzynie biegów mają przełożenie główne, orza przełożenia poszczególnych biegów. Te drugie są w większości samochodów porównywalne. Ostatni ma zazwyczaj przełożenie mniejsze niż 1 (wałek wychodzący na dyferencjał obraca się szybciej niż wchodzący do głownych mechanizmów skrzyni. Nie potrafię tego jasno wyjaśnić). Taki bieg nazywa się nadbiegiem.
Przełożenia biegów nie muszą się zbytnio różnić w poszczególnych autach i silnikach. Dopiero prełożenie głowne jest dostosowane do mocy silnika, tak, żeby osiagnąć kompromis pomiędzy przyspieszeniem a prędkością maksymalną. Dlatego dynamiczne ruszenie np. spod świateł jest możliwe nawet w autach o mniejszej mocy. Kompensowane jest to niższą V max.
ks-rider napisał(a):1:1 na ostatnim biegu to moze bylo na oko z 10 lat temu, Zalezy tez od auta i jego silnika ( mocy oraz samej skrzyni biegow. Moze byc na III - cim a moze byc i na IV - biegu, na V - tym tez sie moze przytrafic.

Mniemam, że chodzi tu o przełożenie "ogólne", czyli stosunek prędkości obr. silnika, do prędkości obr. kół Dobrze?
BOLEKlodz
 
Posty: 326
Dołączył(a): środa 19 stycznia 2011, 17:11

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez ralfbox » sobota 26 maja 2012, 11:23

ten twój instruktor to chyba w motorze zajechał skrzynie biegów, bo tam to trzeba każdy bieg po kolei zmieniać puszczając na chwilę sprzęgło, w przeciwnym wypadku skrzynia szybko skończy żywot.
ale w samochodach o niczym takim nie słyszałem, sam na zabudowanym często z 2 na 4 albo rzadziej 1 na 3 zmieniam, no a przy redukcji to nawet z 5 na R:D no ale wiadomo samochód zatrzymany był
ralfbox
 
Posty: 3
Dołączył(a): czwartek 24 maja 2012, 22:21

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez Dale » sobota 26 maja 2012, 17:39

BOLEKlodz napisał(a):Dlatego dynamiczne ruszenie np. spod świateł jest możliwe nawet w autach o mniejszej mocy. Kompensowane jest to niższą V max.

"Kompensowane" to złe słowo imho. Wystarczy dodać więcej przełożeń do skrzyni biegów i już mamy jedno i drugie (duży v-max i przyspieszenie).
Natomiast zmiana biegów np. z 5 na 2 skrzyni na pewno nie rozsypie, ale na pewno szybciej zużyje synchronizatory. Zauważyliście delikatnie większy opór lewarka próbując wrzucić np. z 3 na 5 po dociągnięciu 3 do wysokich obrotów? Ten właśnie opór to działanie synchronizatora, który musi wyrównać duże różnice w prędkościach obrotowych na wyjściu i wejściu skrzyni, jak łatwo się domyślić im większa różnica tym synchronizator się bardziej zużyje.
Dale
 
Posty: 39
Dołączył(a): niedziela 14 lutego 2010, 15:32

Re: Yaris 6-biegowa, zmiana biegów po kolei a blokowo

Postprzez lith » niedziela 27 maja 2012, 22:01

Dale napisał(a):Zauważyliście delikatnie większy opór lewarka próbując wrzucić np. z 3 na 5 po dociągnięciu 3 do wysokich obrotów?

yyyy... raczej nie. U mnie wchodzi normalnie, jak każdy inny. Jeszcze zwrócę na to uwagę, ale jedynie tego typu opory udało mi się wywołać próbując wrzucić 1 z wyższych biegów.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Poprzednia strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości