Turbodziura a zużycie ON

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Turbodziura a zużycie ON

Postprzez maryann » wtorek 27 sierpnia 2013, 14:29

W zasadzie można pytanie ułożyć inaczej: na ile istotna jest mniejsza sprawność silnika pracującego bez turbiny?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Turbodziura a zużycie ON

Postprzez ks-rider » wtorek 27 sierpnia 2013, 22:33

ks-rider napisał(a):
maryann napisał(a):Czy lepiej z małym gazem rozpędzić turbinę i dopiero potem pogonić?


Tak, najlepiej z malym gazem. Tyle, ze gdy wciskasz gaz glebiej to i spalanie wzrasta.

:wink:



Mozesz liczyc, z doswiedczenia wiem, ze noga do dechy to conajmniej o 50 % wiecej. Karnij sie kiedys jakas fura ktora ma na wyposazeniu miernik momentowego spalania i masz czarno na bialym, nawet gdy wartosci beda czy to zawyzone, czy zanizone.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Turbodziura a zużycie ON

Postprzez lith » środa 28 sierpnia 2013, 01:08

Ale mnie nie interesuje chwilowe spalanie, tylko spalanie w dłuższej perspektywie. Co za różnica ile spalam w danym momencie, ważne ile łącznie spalę, żeby dojechać do celu.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Turbodziura a zużycie ON

Postprzez Uciekaj1 » środa 28 sierpnia 2013, 10:49

lith napisał(a):Ale mnie nie interesuje chwilowe spalanie, tylko spalanie w dłuższej perspektywie. Co za różnica ile spalam w danym momencie, ważne ile łącznie spalę, żeby dojechać do celu.

Otóż to :)

Z mojego doświadczenia wynika (tak jak wcześniej tu wspomniano), że najlepiej jest nabrać w miarę szybko prędkość podróżną, jednak nie kręcąć silnika pod 4tys obrotów.
Jeśli silnik jest zimny to jeżdżę w zakresie obrotów do 2000 (biegi zmieniam przy ok. 2k, przy ok. 1300 redukuję) i gaz wciskam do max ok. 40-50%. Jak silnik już się nagrzeje, to rozpędzam się do 2,2 - 2,5 tysiąca obrotów (zmienna geometria łopatek turbiny nie lubi ciągle kapeluszniczej jazdy) z gazem do ok. max 60%. Załóżmy, jadąc ok. 70km/h: 1 praktycznie by ruszyć, 2 do ok. 2,5tys, 3 do ok. 65-70km/h i pomijam 4 dając od razu 5, inny przykład ciągnąc np do 120-140km/h na 4 biegu daje od razu 6, bo przecież już prędkość mam.
Jeśli wyprzedzasz, no to wiadomo, ze nie czekasz na rozpędzenie z gazem w podłodze na wyższym biegu tylko redukujesz i startujesz z 2,5 czy 3 tys obrotów (ja jak wyprzedzam to przeważnie redukuję tak, aby być pomiędzy max momentem obr a max mocą). Choć diesel już dobrze ciągnie z dołu, to deptanie na niskich obrotach nie ma sensu. Szkoda silnika i paliwa.

WojtekS napisał(a):Ja w normalnej jeździe starałbym się utrzymywać silnik na obrotach na tyle niskich, aby turbina w ogóle nie zaczynała działać.

Przy spokojnej, normalnej jeździe to będzie najlepsze wyjście. Jednak nie zapominajmy by nie przeciążać silnika. Jazda na bardzo niskich obrotach nie jest też dobra dla dwumasy i filtra cząstek stałych (jeśli się ma)
Ostatnio zmieniony środa 28 sierpnia 2013, 18:29 przez Uciekaj1, łącznie zmieniany 4 razy
Uciekaj1
 
Posty: 227
Dołączył(a): środa 27 czerwca 2012, 12:42

Re: Turbodziura a zużycie ON

Postprzez ks-rider » środa 28 sierpnia 2013, 10:52

lith napisał(a):Ale mnie nie interesuje chwilowe spalanie, tylko spalanie w dłuższej perspektywie. Co za różnica ile spalam w danym momencie, ważne ile łącznie spalę, żeby dojechać do celu.


Jest jakas ruznica ? jezeli wcisniesz pedal do dechy, to to co zostalo spalone, nie zostanie odzyskane, dlougsc / odleglosc niema tu znaczenia.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Turbodziura a zużycie ON

Postprzez lith » środa 28 sierpnia 2013, 11:34

To co zostało spalone, to zostało. Prędkość też została nabrana. Teraz czy więcej spalę rozpędzając się na odcinku 100m i jadąc 900m ze stałą prędkością, czy rozpędzając sie na odcinku 300m i jadąc 700m ze stalą prędkością.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Turbodziura a zużycie ON

Postprzez Uciekaj1 » środa 28 sierpnia 2013, 17:23

lith napisał(a):Teraz czy więcej spalę rozpędzając się na odcinku 100m i jadąc 900m ze stałą prędkością, czy rozpędzając sie na odcinku 300m i jadąc 700m ze stalą prędkością.


To jest w zasadzie główne pytanie, na które odpowiedzi są różne. Ile różnych silników i samochodów, tyle samo odpowiedzi...


Dodane 29.08, 20:02
Kontynuując...
No więc tak. Przejechałem dzisiaj 4 razy tą samą drogę z różnym stylem jazdy i cóż... W moim przypadku rozpędzanie się z gazem w podłodze nie ma sensu, spalanie jest dużo wyższe, a do tego muszę być pierwszy na światłach lub mieć pustą drogę przed sobą, bo inaczej inni mnie blokują. Pomijam już, że szkoda pałować silnik (nawet jak wyprzedzam to nie muszę dawać do dechy, bo mam spory zapas mocy).
Rozpędzanie się na ok. 70% gazu i ciągnięcie do 2000 rpm - spalanie wyszło niewiele większe (0,2l/100km) niż rozpędzanie się po mojemu (czyli do ok. 2,5rpm na nagrzanym silniku z gazem na 70% i po uzyskaniu prędkości od razu na 5, 6 czy tam inny bieg dostosowany do prędkości, którą już będę jechał).
Normalne, nie bardzo dynamiczne rozpędzanie się w zakresie do 2000rpm dało niewiele (0.1l/100km) mniejszy wynik niż rozpędzanie się do 2,5k rpm).
Nie są to jakieś duże różnice i zależą one od warunków jazdy i sytuacji na drodze. Jadąc 3 raz, kiedy rozpędzałem się do 2,5k rpm obrotów z gazem na ok. 70% wyprzedzałem 2 tiry, więc to również miało wpływ na spalanie).
Jutro jeszcze raz spróbuję powtórzyć :)

Jeśli chodzi o turbinę, to wówczas jeśli silnik już wchodzi na wyższe obroty (>2000) to widać, że spalanie chwilowe jest o jakieś 40% większe nie zmieniając nacisku na pedał przyśpieszenia. Czyli turbo musi wypić, ale również trzeba je używać :) Nieużywany osprzęt zanika :D
Uciekaj1
 
Posty: 227
Dołączył(a): środa 27 czerwca 2012, 12:42

Poprzednia strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 22 gości