Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez furby » czwartek 15 maja 2014, 10:45

@szofer: nie unos sie. dobrze, ze podaja podstawe prawna. Ale mogliby tez czasami jasniej napisac.
A motorniczy i tak potrafia wymusic pierwszenstwo, (np. majac A-7) czy przyblokowac rondo aby kolega wjechal.
furby
 

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez Makabra » czwartek 15 maja 2014, 11:46

szoferemeryt napisał(a):Temat to Tramwaj i samochód ......., więc wtrącę swoje 3 grosze.
Mamy oto taką sytuację: jest A-30, A-21 i T-8
Co kierujący ma zrobić gdy nadjedzie tramwaj?
https://www.google.pl/maps/@50.041838,1 ... qX9wQA!2e0
Dodam że jest to ulica o znacznym natężeniu ruchu i często korkująca się.


Zmieniając pas na torowisko ma ustąpić pierwszeństwa tramwajowi. Co byś chciał więcej?

elwaen napisał(a):Witam, szukałem, ale nie znalazłem. Ciężko mi opisać, o co dokładnie chodzi, więc zobrazuję to:
https://www.google.pl/maps/@51.110212,1 ... 50swjw!2e0
Kto ma w takiej sytuacji pierwszeństwo? Zawsze wydawało mi się, że zgodnie z KD, pierwszeństwo ma samochód - poruszam się cały czas tym samym pasem, jadę prosto. W tym miejscu często spotyka mnie sytuacja, że tramwaj praktycznie chce mnie staranować i siłą rzeczy muszę się zatrzymać.


Mam wątpliwości co do tej sytuacji. Skoro jest to sterowane sygnalizacją, to czy tramwaj ma zezwolenie na wjazd razem z zielonym dla samochodów? Kolego następnym razem jak będziesz tam stał na światłach jako 5 samochód i będziesz widział sygnalizator szczelinowy dla tramwajów to zerknij czy dostaje zezwolenie na wjazd równo z zielonym dla aut.

W Krakowie jest podobne miejsce z sygnalizacją i albo jedzie tramwaj albo auta. Oczywiście kiedy światła wyłączą to tramwaj jedzie równo z autami i ma pierwszeństwo:


https://www.google.pl/maps/@50.077821,1 ... 7GTneg!2e0
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez maryann » czwartek 15 maja 2014, 13:26

elwaen napisał(a):@lith
No właśnie. W tamtym miejscu mam zielone światło i jadę prosto..

Egdzietam! Masz zielone na wcześniejszym skrzyżowaniu, a tory wjeżdżają kawał dalej za znakami A21 i T8. Światła tamtego nie regulują już bezpośrednio.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez szoferemeryt » czwartek 15 maja 2014, 13:35

Makabra.
https://www.google.pl/maps/@50.041838,1 ... qX9wQA!2e0
To właśnie Kraków , dawna Pstrowskiego, obecnie Kalwaryjska.
Odcinek ulicy ponad 100m. Samochody i tramwaje użytkują wspólnie ten sam pas.
Tuż na tym odcinkiem drogi jest skrzyżowanie i nikt nie zapewni mnie że inny pojazd nie zablokuje przejazdu.
Czy istnieje jakieś uwarunkowanie dotyczące pojazdu który nie może ustąpić tramwajowi(sytuacja drogowa).
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez Makabra » czwartek 15 maja 2014, 13:41

Taka jest organizacja ruchu że trzeba jechać po torowisku. Ustępujesz pierwszeństwa przy zmianie pasa i tyle. Zobacz na ten odcinek drogi:

https://www.google.pl/maps/@50.068982,1 ... !2e0?hl=pl

Tu nie jest 100 metrów, tylko z 1 kilometr albo więcej :D
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez lith » czwartek 15 maja 2014, 13:48

maryann napisał(a):
elwaen napisał(a):@lith
No właśnie. W tamtym miejscu mam zielone światło i jadę prosto..

Egdzietam! Masz zielone na wcześniejszym skrzyżowaniu, a tory wjeżdżają kawał dalej za znakami A21 i T8. Światła tamtego nie regulują już bezpośrednio.


Powinny, bo nawet jak teoretycznie problemu nie ma, to w praktyce prowokowałoby to masę niebezpiecznych sytuacji. Nie chce mi się wierzyć, żeby tramwaj miał tam 'zielone' razem z samochodami.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez taik » czwartek 15 maja 2014, 16:58

Makabra napisał(a):Mam wątpliwości co do tej sytuacji. Skoro jest to sterowane sygnalizacją, to czy tramwaj ma zezwolenie na wjazd razem z zielonym dla samochodów?

lith napisał(a):Nie chce mi się wierzyć, żeby tramwaj miał tam 'zielone' razem z samochodami.

Potwierdzam wypowiedź elwaen.
Tramwaje mają nadawany sygnał zezwolenia wjazdu za sygnalizator w tym samym czasie (z pewnym przesunięciem czasowym) co zielone światło dla kierunku na wprost.

Osobiście, ilekroć tamtędy jeżdżę, nie dostrzegam wielu sytuacji newralgicznych. Przeważająca większość kierowców orientuje się w sytuacji i ustępuje pierwszeństwa przejazdu jadącemu tramwajowi, poprzez zatrzymanie się.
-------------------------------------------
LeszkoII napisał(a):Nikt nie wspomniał o Art. 25.2. (...)

Leszko, BINGO!

Popieram Twój tok myślenia.
Tutaj występuje nie tyle przejazd tramwajowy w rozumieniu art. 28 PRD, tzn. miejsce przecięcia drogi przez tory tramwajowe, co skierowanie na torowisko tramwajowe pasa ruchu, co należny odczytywać jako miejsce przecinania się kierunków ruchu - w rozumieniu art. 25 PRD - pojazdów, które jadą na wprost, kontynuując jazdę tym samym odcinkiem jezdni.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez jasper1 » czwartek 15 maja 2014, 17:50

taik napisał(a):Tutaj występuje nie tyle przejazd tramwajowy w rozumieniu art. 28 PRD, tzn. miejsce przecięcia drogi przez tory tramwajowe, co skierowanie na torowisko tramwajowe pasa ruchu, co należny odczytywać jako miejsce przecinania się kierunków ruchu - w rozumieniu art. 25 PRD - pojazdów, które jadą na wprost, kontynuując jazdę tym samym odcinkiem jezdni.

Czy nie jest tak, że patrząc na oznakowanie pionowe w związku z A-21 mamy obowiązki wynikające
z art. 28 PoRD, a w związku z T-8 z art.25?
Przy okazji, czy ja dobrze kojarzę, że w 170, T-8 występuje wspólnie z A-30, a z A-21 tylko T-7?
Strach przed porażką, przed wyjściem na głupka to główna przeszkoda w uczeniu się
Genius is one percent inspiration and ninety-nine percent perspiration
jasper1
 
Posty: 2233
Dołączył(a): wtorek 12 lutego 2013, 00:04

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez szoferemeryt » czwartek 15 maja 2014, 19:53

https://www.google.pl/maps/@50.041838,1 ... qX9wQA!2e0
Wydaje się najlepszym oznakowaniem A-30 z T-8.
Tylko co z tym zapisem.
Kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez Makabra » czwartek 15 maja 2014, 20:08

taik napisał(a):
Makabra napisał(a):Mam wątpliwości co do tej sytuacji. Skoro jest to sterowane sygnalizacją, to czy tramwaj ma zezwolenie na wjazd razem z zielonym dla samochodów?

lith napisał(a):Nie chce mi się wierzyć, żeby tramwaj miał tam 'zielone' razem z samochodami.

Potwierdzam wypowiedź elwaen.
Tramwaje mają nadawany sygnał zezwolenia wjazdu za sygnalizator w tym samym czasie (z pewnym przesunięciem czasowym) co zielone światło dla kierunku na wprost.

Osobiście, ilekroć tamtędy jeżdżę, nie dostrzegam wielu sytuacji newralgicznych. Przeważająca większość kierowców orientuje się w sytuacji i ustępuje pierwszeństwa przejazdu jadącemu tramwajowi, poprzez zatrzymanie się.


Dziwne to trochę że nikt nie pomyślał o puszczeniu mpk moment wcześniej od zielonego. Ale przy aktualnej organizacji co z autobusem który jedzie torowiskiem? Jego już nie dotyczy przepis o pojazdach szynowych :P

szoferemeryt napisał(a):https://www.google.pl/maps/@50.041838,19.94326,3a,75y,180h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sl4i2Wqk4rJDjZLTCqX9wQA!2e0
Wydaje się najlepszym oznakowaniem A-30 z T-8.
Tylko co z tym zapisem.
Kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.


No to jak masz pas obok to ustępujesz miejsca. Jak nie masz to znaczy, ze organizator ruchu dopuszcza w tym miejscu nieustąpienie miejsca pojazdowi szynowemu. Nie mylić z ustąpieniem pierwszeństwa w momencie wjechania na torowisko
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez Drezyna » czwartek 15 maja 2014, 21:20

kombi napisał(a):A tramwajowi masz ustąpić pierwszeństwa na podstawie art. 28.

A gdzież to w art. 28 jest coś o ustąpieniu?
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez taik » piątek 16 maja 2014, 17:00

jasper1 napisał(a):Czy nie jest tak, że patrząc na oznakowanie pionowe w związku z A-21 mamy obowiązki wynikające z art. 28 PoRD, a w związku z T-8 z art.25?

Mam podobne zdanie na ten temat.
W 170 i 220 jest wyraźnie zarysowane rozgraniczenie nazewnictwa i oznakowania tych dwóch przypadków: przejazdu tramwajowego (przejazd przez tory tramwajowe) oraz skierowania ruchu pojazdów na tory tramwajowe.
jasper1 napisał(a):Przy okazji, czy ja dobrze kojarzę, że w 170, T-8 występuje wspólnie z A-30, a z A-21 tylko T-7?

Jasper, jest tak jak podpowiada Ci Twoja intuicja - to w zakresie 170.
Należy jeszcze dodać, że 220 rozszerza ten zakres o łączenie znaku [A-21] z tabliczką [T-8], wręcz zaleca stosowanie takiego układu.
----------------------------
Makabra napisał(a):Ale przy aktualnej organizacji co z autobusem który jedzie torowiskiem? Jego już nie dotyczy przepis o pojazdach szynowych :P

W tym miejscu ruch autobusów, wyprowadzony z wydzielonego torowiska na jezdnię, jest kierowany poprzez odrębny sygnalizator dla kierujących autobusami ([SB]+tabliczka z napisem "BUS") i trzeba przyznać, że doskonale to funkcjonuje.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez jasper1 » piątek 16 maja 2014, 18:28

taik napisał(a):
jasper1 napisał(a):Należy jeszcze dodać, że 220 rozszerza ten zakres o łączenie znaku [A-21] z tabliczką [T-8], wręcz zaleca stosowanie takiego układu.

Tego nie wiedziałam.
:hmm: Nie sądzisz jednak, że albo kłóci się to z definicją A-21 albo jednak sytuacja z T-8 powinna być traktowana jako odmienny rodzaj przejazdu?
Strach przed porażką, przed wyjściem na głupka to główna przeszkoda w uczeniu się
Genius is one percent inspiration and ninety-nine percent perspiration
jasper1
 
Posty: 2233
Dołączył(a): wtorek 12 lutego 2013, 00:04

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez Makabra » piątek 16 maja 2014, 18:57

taik napisał(a):
Makabra napisał(a):Ale przy aktualnej organizacji co z autobusem który jedzie torowiskiem? Jego już nie dotyczy przepis o pojazdach szynowych :P

W tym miejscu ruch autobusów, wyprowadzony z wydzielonego torowiska na jezdnię, jest kierowany poprzez odrębny sygnalizator dla kierujących autobusami ([SB]+tabliczka z napisem "BUS") i trzeba przyznać, że doskonale to funkcjonuje.


Czyli autobus już ma przesunięty cykl świateł względem zielonego?
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Tramwaj i samochód - łączenie się pasów ruchu

Postprzez LeszkoII » piątek 16 maja 2014, 19:22

taik napisał(a):W 170 i 220 jest wyraźnie zarysowane rozgraniczenie nazewnictwa i oznakowania tych dwóch przypadków: przejazdu tramwajowego (przejazd przez tory tramwajowe) oraz skierowania ruchu pojazdów na tory tramwajowe.
W "naszym" przykładzie mamy zarówno przejazd przez tory tramwajowe jak też skierowanie ruchu na tory tramwajowe. Ja bym się nie czepiał tak bardzo zapisów z "220" i w sytuacji wystąpienia tych dwóch okoliczności na raz, nie umieszczałbym jednocześnie A-20 oraz A-30 na słupku a pod nimi T-7 oraz T-8.

Dlaczego umieścili A-30 plus T-8? Najprawdopodobniej z powodu specyficznej geometrii połączeń torów oraz trajektorii ruchu pojazdów innych niż tramwaje. Na ogół bowiem pojazdy na jezdni muszą wykonać zmianę kierunku ruchu (fizyczną), aby dostać się na tory - choćby tutaj:http://goo.gl/maps/hZknj (proszę pojechać kilka klatek dalej pojazdem Google). Co innego w miejscu, gdzie torowisko zmienia swoją dotychczasową trajektorię(na wprost) względem drogi, na inną, jak tutaj: http://goo.gl/maps/RHM7g.

Dlatego uważam, że sytuacji będącej przedmiotem wątku, organizacja ruchu powinna wyglądać następująco: A-21 plus T-7.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 60 gości